Adauga anuntull tau

Sfatul AutoSaga

Alegerea automobilului


Cand ne hotaram sa cumparam un autoturism, marca si modelul acestuia sunt, de obicei, chestiuni subiective si tin atat de preferinte cat si de buget. Daca ne-am orientat spre o masina noua, pretul si facilitatile de plata pe care le ofera dealer-ul vor cantari cel mai greu, dar nu trebuiesc neglijate costurile de exploatare – revistele auto ofera informatii utile - , extinderea retelei de service, pretul pieselor de schimb si timpul de livrare al acestora, precum si fiabilitatea modelului ales, oglindita de regula fidel de pretul pe piata second hand.

Acesta din urma poate influenta substantial costurile de exploatare daca vindem masina dupa 2-3 ani, un model mai fiabil suferind o depreciere incomparabil mai mica. Dotarile automobilului au importanta lor, dar daca un sistem ABS sau o instalatie de aer conditionat merita niste bani in plus, o vopsea speciala sau o instalatie audio  traznet nu justifica neaparat un pret mai mare.

Aceste randuri sunt valabile si in cazul in care optam pentru un automobil de ocazie al carui pret poate fi mult “umflat” de optiuni nu tocmai necesare. In aceasta din urma situatie, alegerea devine mult mai dificila. Oferta este mare si toata lumea incearca sa-si vanda marfa, recurgand uneori si la mijloace necinstite, care in alte tari se pedepsesc. Sunt multe kilometraje “ajustate”, chiar electronice, masini de provenienta dubioasa sau care au suferit accidente.

Verificati atent actele masinii si identitatea celui care o vinde si nu cumparati decat de la proprietar si nu direct din targ – notati numarul de telefon, stabiliti o intalnire a doua zi… Daca e posibil, mergeti impreuna cu vanzatorul la un service competent sau chiar la Registrul Auto pentru o verificare amanuntita si nu ezitati sa apelati la un prieten mai priceput care sa va insoteasca. Preferati o masina cu carte de service, cu intretinerea la zi si cu actele din tara de origine (pentru cele din import); chiar daca e putin mai scumpa – merita! Verificati cu atentie seriile stantate pe caroserie si motor si zonele apropiate de acestea pentru a depista posibile interventii, starea caroseriei rosturile dintre elemente sa fie egale si uniforme, imbinarea cu barele de protectie, masca, lampile sa fie corecta si simetrica, vopseaua sa nu prezinte diferente intre diferite piese. Atentie sporita la cele proaspat vopsite!

In interior, starea tapiteriei, uzura pedalelor si a celorlalte comenzi, chiar a celor de actionare a geamurilor si portierelor, pot “spune” multe despre rulajul real al masinii. Motorul trebuie sa porneasca usor, atat rece cat si cald sa functioneze rotund, fara intreruperi si zgomote parasite, sa nu prezinte scurgeri de ulei sau lichid de racire. Fiti atenti la orice urma de material siliconic de etansare la imbinari care pot fi semne ale unor reparatii fortuite si nu tocmai de calitate!

O verificare a compresiei (la service) este mult mai binevenita, in special la Diesel. O cantitate mare de gaze de carter (ridicati putin joja cu motorul cald, la ralenti – cele cu injectie de benzina tind sa se opreasca!) sau fum alb-albastrui pe esapament sunt semne clare de “oboseala”. In mers, fiti atent la indicatiile aparatelor de bord si ascultati eventualele zgomote de rulare sau batai la trecerea peste denivelari. Mai bine stati in dreapta proprietarului si rugati-l sa va “plimbe” putin, avand grija sa schimbe toate treptele de viteza, sa lase putin directia libera pentru a vedea daca “trage” si sa simuleze o franare de urgenta.

Pe loc, dar cu motorul pornit, verificati pedala de frana (sa tina ferm la prima apasare si sa nu se “incarce” la 2-3 actionari succesive) si jocul volanului (priviti rotile care trebuie sa se miste imediat la rotirea volanului si fiti atenti la eventualele zgomote)… Acestea sunt doar cateva verificari pe care le puteti face relativ usor, dar nu renuntati la vizita la atelier! Nu va hotarati pe loc si mergeti sa mai vedeti si alte masini, notati plusuri si minusuri, cantariti bine si de-abia apoi cumparati, bineinteles dupa ce negociati “la sange” pretul.

Daca ati facut pasul hotarator, nu amanati perfectarea actelor la politie si radierea pe numele fostului proprietar. Daca ati facut inspectia tehnica la R.A.R. puteti sa inmatriculati direct automobilul, iar daca nu, solicitati o autorizatie provizorie de circulatie. Oricum, odata ajunsi cu masina acasa, chiar daca sunteti posesorul a doua seturi de chei si telecomenzi ale alarmei, asigurati-va noua achizitie macar printr-un sistem mecanic de incredere (nu cel mai ieftin, din targ) cumparat cu mana proprie!

SFATUL AUTOSAGA

Noi te ajutam sa alegi o masina rulata. Afla la ce trebuie sa fii atent si ce intrebari este bine sa pui, precum si multe altele, dintr-un singur editorial marca AutoSaga.

AFLA MAI MULTE DETALII
Feedback