05 februarie 2012

Drive Test Citroen C4 Picasso 2.0 HDi Exclusive

Avantaje:
  • Habitaclu generos si foarte aerisit
  • Dotari cvasicomplete
  • Raport pret/dotari avantajos
  • Calitate buna a fabricatiei
  • Consum decent
Dezavantaje:
  • Motor lenes sub 2.000 rpm
  • Izolare fonica perfectibila
  • Ruliu maricel
8.3/10
Voteaza:
(6 voturi)
SA FACEM CUNOSTINTA
Sa tot fie jumatate de ora de cand eu si George – fotograful, deh – apasam butoane, deschidem torpedouri, inclinam scaune si, in general, descoperim “chestii” cu entuziasmul unor copii sub bradul de Craciun. Din afara, parem niste hoti de masini, caci e trecut de unu noaptea si nimeni n-ar sta pe frigul asta sa cotrobaie dupa te miri ce; totusi, nu noi suntem “infractorii”. Pe durata sederii-n habitaclu, tocmai Citroen-ul C4 Picasso, ca intr-o adaptare dupa Stephen King, sustrase ceva din posesia noastra: atata atentie, cat sa pierdem notiunea timpului. Si e un monovolum, Dumnezeule…

Nu vrem sa parem patetici, dar, desi nici unul dintre noi nu este genul de om care ar aprecia un MPV de clasa compacta, reprezentantul “chevron”-ului ne-a cucerit definitiv. Stiam ca este urmasul uneia dintre cele mai apladate “familiste” europene si ca, la randul sau, se bucura de un succes apreciabil. Stiam ca are un portbagaj gigantic si unul dintre cele mai “aerisite” interioare vazute vreodata, iar, sub capota, toarce un diesel common-rail specializat in calatorii lungi, rapide si economice. Totusi, mai stiam ca are un pret care ar fi determinat noua din 10 oameni sa spuna ca prefera un C5. Printre acestia, si noi. Degeaba: doua zile mai tarziu, deveneam membrii taberei minoritare. Afla de ce, in cele ce urmeaza…
7.5/10 ASPECT
Cand am spus ca nu suntem – pardon, nu eram – genul de indivizi care ar gasi talent sub “umbrela” din tabla si sticla a unui monovolum, nu glumeam: desi este pe piata de vreo patru ani, abia acum am avut ocazia sa conducem un C4 Picasso. Noroc cu facelift-ul. Adevarul e ca nu e genul de masina care sa te atraga vizual, chiar daca francezii s-au ambitionat sa recurga la cateva artificii estetice (vezi farurile angulare, cu priviri “limpezi”, incadrand proaspata versiune a logo-ului Citroen, apoi conturul geamurilor laterale si linia sofisticata a noilor stopuri); totusi, in culoarea potrivita – rosul de fata sau azuriul promovat de modelul ante-facelift –, dublata eventual de rotile cu jante de 17 inch, Picasso tine capul deasupra apelor anonimatului. Uita ultima propozitie: are exact atata personalitate cat sa te momeasca in habitaclu…

Nu exista metoda subtila de a o spune, asa ca vom fi directi: devoratorii de croissant-e s-au intrecut pe ei insisi. Nu ne aflam intr-un reprezentant al gamei DS, dar atentia la detaliu este impresionanta. In primul rand, au facut tot posibilul sa ascunda butoanele (si, crede-ne, sunt destule). Iar unde nu au reusit, le-au grupat in cluster-e sic creionate, cu arome high-tech (vezi grupul de taste responsabile de reglarea microclimatului). Practic, singurul obiect ce face nota discordanta este volanul. Care, in ciuda farmecului inimitabil al butucului fix (ca design, este aproape identic cu cel al vechiului C4, “donatorul” platformei tehnice), este mult prea incarcat. Din fericire, exista un instrumentar de bord digital, pozitionat central, ce echilibreaza rapid “peisajul”; in plus, grafica sa este demna de orice concept-car. Cat despre calitatea materialelor, acestea… pardon, era sa sarim o etapa: spatiul interior. Unde, din nou, C4 Picasso este campion…
9.5/10 SPATIUL INTERIOR
Daca am fi avut la noi o ruleta, ai fi aflat cu exactitate grosimea “tamponului” de aer la nivelul genunchilor, umerilor si capului fiecarui pasager. Asa, va trebui sa asculti, err, un “inside-story”, ce debuteaza nu cu spatiul efectiv pus la dispozitie, ci cu… senzatia de spatiu. Care, fara a ne fi teama de cuvinte, este sideranta. Inainte de a ne urca la bordul lui C4 Picasso nu stiam ce inseamna sa traiesti intr-un acvariu urias; acum, stim. In nici o masina testata pana in prezent nu am avut parte de o asemenea vizibilitate, indiferent de partea unde am intors capul. Inclusiv spre cer, de care ne despartea un parbriz panoramic urias, continuat cu un plafon din sticla. La un moment dat insa, am inceput sa ne obisnuim cu aroma de “Papamobil”; ca atare, ne-am intors la “masuratori”.

Evident, nu ne-a luat o vesnicie sa realizam ca n-avem nimic de reprosat. Dimpotriva: in fata sau pe oricare dintre cele trei locuri individuale din spate (toate au aceeasi marime), ai atata loc cat ti-ai fi dorit. Plus inca ceva pe deasupra. Iar, nota bene: cel care va scrie aceste randuri are un gabarit peste medie. Totodata, monovolumul francez exceleaza la capitolul spatii de depozitare, avand doua torpedouri “sapate’ in bord (unul dinaintea soferului, celalalt in fata pasagerului din dreapta), plus un al treilea in zona clasica. Cat despre portbagaj, ce sa mai vorbim: desi nu mai este cel mai mare spatiu de depozitare al clasei, “haul” cascat in momentul deschiderii hayonului ramane impresionant: 500 de litri. In plus, poate fi marit suplimentar prin impingerea fiecarui scaun posterior, iar rabatarea tuturor locurilor duce la obtinerea unei adevarate “magazii” ambulante, cu o capacitate de 1.734 de litri. Cu podea plata, evident…
8.5/10 CALITATE
Nu ne pomenim foarte des in situatia de a da sfaturi despre achizitia unei masini second-hand, dar, atunci cand o facem, punem accent pe cateva lucruri (credem noi) importante. Iar unul dintre acestea este sugestia de a cumpara un model trecut de prima tinerete, eventual unul care a suferit o operatiune de facelift. Un motiv evident este rezolvarea, de catre constructor, a problemelor tehnice ivite de-a lungul intailor ani de viata; cel de-al doilea, insa, tine de calitatea materialelor si, in general, a fabricatiei. De cele mai multe ori, aceasta este mai buna decat la modelele ante-facelift, iar Citroen C4 Picasso nu face exceptie: MPV-ul din Hexagon isi trece in cont o noua bila alba, gratie plasticului fin de pe bord si atentiei acordate la asamblarea componetelor (cel putin in masina de test, nici urechile nu au fost deranjate de scartaieli, nici ochii de lufturi exagerate).

Totodata, in echiparea “Exclusive”, ai parte de scaune cu tapiterie din piele intoarsa perforata (pe numele ei, Alcantara Matinal), deosebita atat prin aspect, cat si la atingere. Atata tot ca trebuie sa platesti, in plus, 1.355 de euro cu TVA. Noblesse oblige…
9.5/10 CONFORT
Acest Citroen costa 30.530 de euro cu TVA (dupa aplicarea unei reduceri promotionale de 2.800 de euro), ceea ce, fie vorba intre noi, nu e deloc putin; pe de alta parte, exista un motiv intemeiat: echiparea masinii o rivalizeaza pe cea a unui model de lux. Ad literam. Stand pe unul dintre scaunele din fata, de exemplu, poti controla sistemul de entertainment cu DVD, astfel incat pasagerii din spate sa aiba parte de vizionarea unui film (ecranele LCD sunt ascunse in spatarele locurilor anterioare, in spatele masutei rabatabile). Apoi, pentru a nu fi deranjati (si a nu deranja pe nimeni), auditia se efectueaza cu ajutorul a doua perechi de casti wireless, continute de o gentuta speciala regasita in torpedou. Totusi, punctul culminant al acestui rasfat este asezarea “Confort”, oferita de fiecare scaun posterior: prin actionarea unei cureluse, acesta isi basculeaza usor ocupantul, conferindu-i o pozitie similara celor din avion. Data trecuta cand am fost pasagerii unei masini similar dotate, respectiva costa de patru ori mai mult…

Inutil de precizat, in conditiile date, ca un C4 Picasso Exclusive este “blindat” cand vine vorba despre, ehem, dotarile conventionale. Tempomatul, climatizarea automata bi-zonala, aerul conditionat individual pentru locurile din spate, computerul de bord, oglinzile si geamurile cu reglaj electric, sistemul de navigatie, conexiunea Bluetooth, volanul multifunctional si chiar si un buton de reglaj al luminii ambientale, pe toate le vei gasi in echiparea acestui people-carrier extrem de relaxant. Care, apropo, nu se dezminte nici atunci cand lungimea drumetiilor – sau drumurile proaste – ameninta sa strice buna dispozitie: suspensiile moi au un antidot pentru aproape fiecare tip de denivelare. Ori groapa. Pacat ca izolarea fonica nu este si ea la fel de eficienta; altfel, ai fi vazut mai sus o nota maxima…
6.5/10 MANEVRABILITATE
Spuneam ceva mai devreme despre suspensiile moi; ei bine, acestea sunt ingeri si demoni pentru MPV-ul francez. Daca, in materie de confort, e greu sa le reprosezi ceva, s-ar putea sa-ti schimbi parerea despre ele atunci cand te vei grabi. Nimeni nu-si cumpara un C4 Picasso pentru a face curse cu el, dar, pe un drum virajat, ruliul este suficient de pronuntat incat sa devina deranjat. Totodata directia, neasteptat de precisa, este “stricata” de sistemul “servo” supra-asistat, iar timoneria “manualei” cu sase trepte nu este cea mai precisa din lume. Daca ar fi sa-ti dam un sfat, probabil ca acesta ar suna cam asa: asigura-te ca pleci suficient de devreme incat sa nu fii nevoit sa forjezi masina. Desi, dupa cum vei vedea, motorul nu este indiferent provocarilor…
8.0/10 PERFORMANTE
Paleta de motorizari a lui C4 Picasso include mai multe unitati diesel si pe benzina, dar noi, evident, nu am avut ocazia sa le testam pe toate; pe de alta parte, consumatorul de motorina de doi litri, 150 CP si 340 Nm aminteste de momentul in care cineva devine microbist: de indata ce a vazut echipa favorita la lucru, nu-l mai intereseaza si alte team-uri. Practic, HDI-ul nu are decat o meteahna, de care sufera majoritatea “motorinelor” moderne: lipsa de cuplu la turatii joase. De indata ce realizezi, insa, ca trebuie sa-l muncesti dincolo de pragul celor 2.000 rpm, vei fi rasplatit cu acceleratii viguroase si reprize rapide (la acestea, contribuie si transmisia manuala, cu primele doua trepte “scurte”). Nu-ti vine a crede? Atunci arunca un ochi pe cartea tehnica: timpul de 10,1 secunde, aferent probei 0-100 km/h, este mai mult decat respectabil pentru o masina facuta sa transporte copii la scoala. Fie ei experti in Grand Turismo 5 sau nu…
8.5/10 SIGURANTA
Citroen C4 a obtinut maximum de stele la testul EuroNCAP, impresionand la capitolele la care… trebuia sa impresioneze: protectia adultilor si a copiilor. Surpriza – pentru unii, cel putin – a venit din partea categoriei “Sisteme de asistenta”, acolo unde modelul francez a obtinut un scor de 89%; pe de alta parte, parcurgand lista cu tehnologii dedicate securitatii, nu-ti mai pui intrebari. Iata ce contine: ABS, ESP, EBD (distributia electronica a fortei de franare), AFU (asistarea la franarea de urgenta), sase airbag-uri (frontale, laterale si de tip cortina), asistenta la urcarea pantelor, asistenta la schimbarea benzii si, nu in ultimul rand, sistem de intrerupere a alimentarii in caz de accident. Nici una nu te va face de neatins; in schimb, vor face tot posibilul sa pastreze linistea in paradis.
8.5/10 MEDIUL INCONJURATOR
Daca locuiesti intr-un oras mare si, zi de zi, experimentezi asa-numitul mers “bara la bara”, e posibil sa te intereseze ceea ce avem de spus in continuare. Motivul? Prima zi a testului s-a desfasurat intr-o urbe sufocanta.

Vezi tu, zapada inca ii atrage pe bucuresteni la munte, asa ca, in zonele de iesire din capitala, arterele sunt teribil de aglomerate; ei bine, noi exact pe acolo am avut treaba. Iar singurul lucru bun care s-a intamplat in tot acest timp a fost. concluzia computerului de bord: noua litri de motorina, consumati in prima suta de kilometri. Cine stie ce inseamna “pasul piticului” acompaniat de claxoane si injuraturi, va aprecia un plus de numai 1,5 litri fata de consumul oficial; totodata, e bine de stiut ca nici sofatul intr-un ritm alert nu se lasa cu “pagube economice”: in weekend, cand strazile golite ne-au permis sa ne grabim, acelasi indicator a afisat un apetit de 8,8 l/100 km. Cireasa pe tortul eficientei a fost, insa, asezata de cei cativa zeci de kilometri in regim extraurban: 5,1 litri/100 km, cu doar 0,2 litri peste ceea ce declara Citroen. Cu alte cuvinte, in functie de marimea sarcinii utile, este posibil sa parcurgi peste 1.000 km cu un singur plin. Calatorii sprancenate…
CONCLUZII
Exista o propozitie la inceputul articolului care, teoretic, n-are ce cauta acolo: “Reprezentantul “chevron”-ului ne-a cucerit definitiv”. De obicei, chestiile de genul asta se spun despre vehicule de o cu totul alta factura, ce implica, dupa caz, un design rapitor, cateva sute de cai, dotari “SF” si un pret exorbitant. MPV-ul francezilor nu are nimic din toate acestea; deci, nici un motiv din lume n-ar trebui ne opreasca sa ne luam vorbele inapoi. Dar este unul: logica. Intr-o societate macinata de ideea ca sedanul ofera cele mai bune raspunsuri la intrebarile legate de urmatoarea masina a familiei, Citroen C4 Picasso – si alte modele de genul lui, suntem convinsi – este precum o trezire la realitate. Iar daca spatiul, confortul, dotarile, calitatea si chiar pretul (in raport, evident, cu ceea ce primesti) nu sa reusesc atarne mai greu decat impedimentul unui design tern, inseamna ca problema e la noi.

Nu trebuie sa ma crezi pe mine, printre ale carui acte personale se afla un certificat de casatorie: la ora asta, Foto, inca burlac, stie ca viitoarea masina de familie nu va fi un sedan…
COMENTARII

Nu exista niciun comentariu. Fii primul care comenteaza!

Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Audi
    Adresa: Str. Gh.Gr.Cantacuzino, Nr. 291, ...
    Tel / Fax: 0244.529.494 / -
    E-mail: -

  • sigla

    Renault
    Adresa: Calea Munteniei, Nr. 11, Focsani
    Tel / Fax: 0237.231.000 / 0237.213.264
    E-mail: renault@simabeyer.ro

  • sigla

    Subaru
    Adresa: Str. Closca, Nr. 89B, Timisoara
    Tel / Fax: 0256.475.547 / 0256.475.544
    E-mail: -

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
RETRO MOBILE
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea clientii ca pe un roi de albine. Era vorba de noul Porsche ... [...]

Vezi toate articolele
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback