23 octombrie 2011

Drive Test Citroen DS3 1.6 e-Hdi

Avantaje:
  • Design original, de inspiratie moderna
  • Habitaclu spatios
  • Multiple posibilitati de personalizare
  • Consum mic
Dezavantaje:
  • Diesel fara vlaga la turatii joase
  • Calitate mai slaba a unor materiale
  • Pret ridicat (in acceptiunea generala)
8.1/10
Voteaza:
(12 voturi)
SA FACEM CUNOSTINTA
​Daca nu faci parte dintre cei care au comutat recent pe “frecventele” AutoSaga, inseamna ca stii micul nostru secret: acesta este cel de-al doilea rendez-vous cu Citroen DS3. Prima intalnire, avuta loc vara trecuta, ne-a lasat ca amintire gustul dulce-picant al unui desert elitist, caci, sub capota versiunii Sport Chic, se afla un “benzinar” de 150 CP pus pe harta; de data aceasta insa, am facut cunostinta cu sensibilul familiei. Numele sau: DS3 1.6 e-Hdi. Scopul existentei: nu bagam mana in foc, dar are ceva de-a face cu salvarea planetei. Suna ca declaratia un fotomodel la un concurs de Miss, nu? Ei bine, nu suntem departe de adevar. Si iata de ce…
8.5/10 ASPECT
​Exteriorul lui DS3 are ceva special, dar nu-ti dai seama ce anume pana cand nu parchezi langa un MINI Cooper. Sau FIAT 500. Ori Volkswagen Beetle. Apoi te luminezi: francezii au avut curajul sa se desparta de trecut. DS3 este o masinuta “cool”, dar isi obtine titlul fara sa poarte rascroiala cu iz modern a unui vesmant postbelic. Si asta in conditiile in care, nota bene, are un indicativ cat se poate de vechi si de ilustru (cine nu-si mai aminteste de “Deesse”, sa dea un click aici). In preajma operelor “renascentiste” mai sus amintite, micul Citroen se comporta precum o pictura modernista, gata sa socheze printr-un mix aparte de asimetrie formala si nonconformism juvenil. Daca ar fi sa facem portretul-robot al fanului sau, probabil ca am desena un pusti cu skateboard, adidasi cu sireturi desfacute si un iPod in buzunarul de la piept; cum un asemenea personaj nu are carnet, insa, ne vom limita la un el sau la o ea conectat(a) la toate trendurile contemporante. Un el sau o ea care stie sa aprecieze doua blocuri optice cu tehnologie LED, flancand obligatoriul calandru “gura de rechin”. Sau farurile “inlacrimate”, intinse pana aproape de linia parbrizului. Sau asimetria geamurilor laterale spate. Sau “dintele” de tabla ce sapa in perimetrul lor. Sau, evident, plafonul de culoare alba, decorat cu un desen ce i-ar smulge si lui Picasso un “thumbs-up”. Ai prins ideea, nu?
Bun, acum prinde-o si pe asta: la interior, vei da nas in nas cu un amalgam de high-tech si retro cat se poate de confuz. Pe de-o parte, volanul sport, tesit in partea inferioara, si zona inferioara a consolei centrale continua declaratia anti-clasicism a exteriorului; pe de alta parte, bordul din plastic alb aduce aminte, ca forma si textura, de designul unui frigider rusesc. Exact, cel din care furai prajituri cand erai mic. Foarte actuala nu este nici maciulia schimbatorului de viteze, insa pe ea o “iertam” fiindca se simte placut in causul palmei. Asadar, de unde aceasta adiere nostalgica? Nici noi nu stim, dar, daca nu-ti este pe plac, avem o veste buna: decorul este optional. Iar daca nu-l bifezi, economisesti si 104 euro. Oricum, se stie ca gusturile nu se discuta…

Aspect Citroen DS3
9.0/10 SPATIUL INTERIOR
​Din bara in bara, Citroen DS3 nu masoara nici macar macar patru metri, dar, cu toate astea, este un real talent cand vine vorba de folosirea spatiului interior. Cu exceptia cotierei, de care va trebui sa te debarasezi rapid (prin pliere, evident) pentru a manevra lejer schimbatorul de viteze, nimic altceva nu te disturba de la actul condusului; totodata, pasagerul din dreapta va fi bucuros sa constate faptul ca torpedoul a fost de-asa maniera proiectat, incat sa nu “fure” din arealul destinat picioarelor. Fiind o masina cu trei usi, accesul spre bancheta nu este tocmai facil, insa, odata ajunsi acolo, cei doi pasageri – daca tii neaparat, incap si trei, dar vei fi injurat – vor multumi cerului ca nu s-au urcat intr-un coupe (sau un hatch cu aere de coupe): chiar de vor avea 1,80 metri inaltime, capetele lor nu vor atinge tavanul. Si nici genunchii scaunele din fata. Super… 
DS3 nu sta rau nici in privinta spatiilor de depozitare pentru obiecte mici – vezi buzunarele sapate in portiere, plus cele doua-trei lacasuri de pe consola centrala si din cotiera –, dar marele final apartine portbagajului. Care, in ciuda atentiei acordate “aerisirii” habitaclului, nu este deloc meschin. Dimpotriva: cu cei 285 de litri pusi la dispozitie, se situeaza peste media clasei mici. Tres bien, petit…
7.5/10 CALITATE
​Ei bine, aici avem o veste buna si una… hai sa nu-i zicem rea, ci doar mai putin buna. Prima se refera la faptul ca, per ansamblu, DS3 este surprinzator de bine facut. Majoritatea panourilor sunt de buna calitate, plansa de bord emana o tenta premium evidenta, iar muzica redata de sistemul radio nu este perturbata de scartaieli sau alte zgomote suspecte. Totusi, exista un “Dar”, iar acesta vizeaza anumite plastice din habitaclu – lateralele consolei centrale, capacul torpedoului etc –, care: 1) nu se ridica la inaltimea celorlalte; 2) nu se ridica la inaltimea unei masini de 20.000 de euro (cu TVA si… reducere promotionala de 2.700 de euro). Ai auzit bine: un Citroen DS3 diesel bine echipat poate fi la fel de scump ca un hot-hatch compact; despre acesta problema insa, vom mai discuta. Acum, sa vedem cat de confortabil e francezul…

Calitate materiale Citroen
8.0/10 CONFORT
Scaune generos dimensionate, volan reglabil pe toate directiile, schimbator de viteze aflat foarte la indemana – cel putin, pentru un individ cu maini lungi – si un motor care, cel mai bine, poate fi descris drept un alergator de cursa lunga: cu siguranta, relaxarea ar trebui sa fie la inaltime, nu? Cata vreme nu uiti segmentul din care face parte DS3 si, mai ales, scopul existential al masinii, raspunsul este un “Da” hotarat. Mai ales daca punem la socoteala si faptul ca francezii au stiut intotdeauna sa-si tina clientii in puf. Prin asta vrem sa spunem ca, inclusiv la acest nivel, unde delicatesele tehnologice ale “Chevron”-ului nu sunt disponibile (ne referim aici la trenul de rulare cu suspensii hidropneumatice), inginerii au reusit sa creeze un combo arcuri & amortizoare suficient de moale incat sa “indulceasca” majoritatea imperfectiunilor obisnuite (gropi, damburi, sine de tramvai, denivelari pentru reducerea vitezei etc). Cand gluma se ingroasa, DS3 isi arata repede limitele, dar, atata vreme cat ai grija de masina si nu o confunzi cu un Nissan Patrol, totul va fi bine. De fapt, va fi indeajuns de bine pentru a te bucura de elementele ce compun lista de dotari a mititelului: tempomat, aer conditionat automat, sistem de asistenta la parcare, sistem de navigatie, Bluetooth, oglinzi reglabile electric, volan imbracat in piele, radio CD cu MP3 si sase incinte acustice (apropo, ecranul sistemului de infotainment are una dintre cele mai misto grafici pe care le-am vazut) si, nu in ultimul rand, sistem de parfumare ambientala. Francez pana-n maduva oaselor…

Test drive Citroen DS3 - confort
7.0/10 MANEVRABILITATE
​O sa fim sinceri cu tine: ne-a interesat destul de putin acest capitol. Parte pentru ca nu am uitat in care dintre DS3-uri ne-am urcat (mica bestie cu propulsor de 150 CP, testata vara trecuta, se afla inca in garajul importatorului), parte pentru ca… masina are grija oricum sa-ti reaminteasca. Uite, de pilda, pozitia la volan: oricat de mult te-ai foi in scaun, tot nu te vei afla perpendicular pe centrul volanului. Cu alte cuvinte, stai cas. Apoi este schimbatorul de viteze: minunat plasat, dar cu o timonerie nu foarte precisa. Vrei mai mult? Imediat: directia este precisa, dar cam prea asistata, elasticitatea suspensiilor nu invita la acte de vitejie pe viraje, iar motorul, desi destul de vioi pentru un “eco”, produce genul de zgomot care te determina sa nu fortezi nota. Nu de alta, dar nici izolarea fonica nu este dintre cele mai stralucite. Cat priveste performantele…

Manevrabilitate Citroen DS3
6.5/10 PERFORMANTE
​O masina al carei nume contine particula “e” (nu credem ca e cazul sa-ti reamintim de la ce vine), ar trebui sa fie la fel de plictisitoare ca una din emisiunile lui Dan Diaconescu, nu? Nu chiar: cu un sprint 0-100 km/h in doar 11,3 secunde si… cateva demonstratii surprinzatoare la depasirile “din scurt”, am putea spune ca cei 90 CP si, mai ales, cei 230 Nm sunt nesperat de bine exploatati. Prin asta nu vrem sa spunem, Doamne fereste, ca Citroen DS3 1.6 e-HDi este vreun alergator de semifond; in schimb, suntem convinsi ca s-ar descurca de minune la o proba de maraton. Am avea totusi, ceva de criticat: ca multe alte agregate diesel din generatia common-rail, si acest consumator de motorina sufera de cuplu la turatii joase. Si chiar destul de rau: sub 1.700 rpm, este aproape “mort”. Dar, ma rog – important este ca se dezlantuie dupa aceea, nu?
9.0/10 SIGURANTA
​Un alt domeniu care se bucura de maxima atentie din partea constructorilor francezi este siguranta, iar DS3 nu face face altceva decat sa betoneze teorema: masina a contabilizat cinci stele (din tot atatea posibile) la testele EURO NCAP, inregistrand, totodata, scoruri excelente atat la protectia pasagerilor adulti, cat si a copiilor (87%, respectiv 71%). In plus, procentul obtinut la capitolul “Sisteme de asistenta” a fost foarte ridicat: 83%. Oricum, daca arunci o privire peste lista cu dotari, te linistesti: standard, masina este echipata cu ABS, ESP si o baterie completa de airbag-uri (frontale, laterale si de tip cortina). Evident, asta nu te absolva de condusul preventiv…
9.5/10 MEDIUL INCONJURATOR
​Daca exista vreun punct forte indubitabil al lui DS3 1.6 e-HDi, acela este, cu siguranta, cosnumul de combustibil. Ajutat de transmisia cu trepte “lungi”, propulsorul s-a multumit, pe anumite tronsoane – sosea libera, extraurbana, in aliniament – chiar si cu… doi litri de motorina la 100 km (cel putin, asta indica computerul de bord). Evident, sistemele de masurare implementate de constructori nu sunt cele mai precise din lume, dar credem ca esti de acord cu noi cand spunem ca, inclusiv in conditiile unui consum cu litru mai mare, tot este un realizare de exceptie. In oras, intamplarea a facut sa gasim un Bucuresti mai aerisit decat de obicei (chiar si pentru o zi de duminica), asa ca apetitul francezului a continuat sa se situeze la un nivel excelent: 4,5 litri/100 km. Sigur, performanta oficiala este inca si mai mica (4,3 litri/100 km, mai exact), insa nu in orasul asta, nu in tara asta…
CONCLUZII
​Un numar oarecare de paragrafe mai sus, am mentionat o cifra importanta: 20.000. 20.000 de euro costa acest DS3, iar asta, indiferent cum a-i lua-o, nu este o suma mica. De fapt, este o suma indeajuns de mare incat sa decupeze un zambet ironic pe fata oricarui consumator obisnuit. Dar DS3 nu este pentru consumatorii obisnuiti. Paradoxal, nu este nici pentru cei atat de inzestrati financiar, incat sa-si permita trei asemenea exemplare. Nu, masina asta – si gama DS, in general – a fost creata pentru cei care urasc uniformele. Sau, mai bine zis, conceptul de uniforma. Menirea sa nu este de a face volume, ci de a manipula volumele astfel incat sa-l scoata in evidenta. Cine s-a plictisit de atatea familiale gri, la propriu si la figurat, il va intelege.
Sigur, un MINI face acelasi lucru, plus ca are de partea sa avantajul renumelui BMW; pe de alta parte, britanicul nu ofera atata loc, iar de “stampila” de remake nu are cum sa scape. Intre timp, DS3 intoarce capete pentru ca si-a creat propriile arme de atractie in masa. Inca nu ne dam seama daca motorizarea diesel se afla printre ele, dar cu siguranta stim un lucru: este stropul de ratiune care-l desavarseste…

DS3 test drive

Foto: Andrei Ciuchilan, George Sutaru
COMENTARII

Nu exista niciun comentariu. Fii primul care comenteaza!

Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Audi
    Adresa: Bd. Independentei, Nr. 59, Baia Mare
    Tel / Fax: 0262.223.298 / 0262.220.601
    E-mail: service.audi@robot.ro

  • sigla

    Mercedes-Benz
    Adresa: Bd. Bucuresti, Nr. 65, Baia Mare
    Tel / Fax: 0362.805.695 / 0362.401.250
    E-mail: -

  • sigla

    SsangYong
    Adresa: Calea Radnei, Nr. 247/A, Centura ...
    Tel / Fax: 0257.229.444 / 0257.272.021
    E-mail: service@autoancona.ro

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
RETRO MOBILE
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea clientii ca pe un roi de albine. Era vorba de noul Porsche ... [...]

Vezi toate articolele
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback