01 aprilie 2010

Sisteme de siguranta activa - ABS

Sistemul Anti-Blocare ABS

O scurta istorie

Oamenii si-au pus problema cum sa previna blocarea rotilor inca de la inceputul secolului XX – nu numai la autovehicule cat si la vehiculele ce se deplaseaza pe sine si chiar la avioane. La inceputul anului 1936 Robert Bosch a patentat o inventie care reprezenta “un mecanism ce prevenea blocarea rotilor la un vehicul cu motor”. Toate modelele vechi prezentau aceleasi defecte: erau prea complicate si, astfel, erau predispuse defectarii si lucrau foarte incet. Pana la aparitia tehnologiei digitale, in anii ’70, un sistem anti blocare a rotilor cu o functionare sigura nu a putut fi dezvoltat.

Compania Bosch a inceput lucrul la proiect in anul 1964 si in doi ani inginerii au reusit reducerea distantei de franare la vehiculele de test. Bazandu-se pe primele modele, inginerii au fost capabili sa proiecteze un sistem care, pentru prima data, era controlat de componentele electronice. Structura de baza a acestui nou proiect – numit ABS (Anti-lock Braking System) 1 – se poate regasi la aproximativ la toate sistemele ABS. Dar siguranta si durabilitatea unitatii de control electronice cu aproximativ 1000 de componente de tip analog si cu comutatoarele de siguranta folosite nu erau suficient de bune pentru a creste productia de serie – ambele trebuiau imbunatatite. Aparitia tehnologiei digitale si a circuitelor integrate au permis reducerea numarului componentelor electronice la 140.

Test ABSDupa 14 ani de dezvoltare, totul a fost finalizat in 1978: a doua generatie a sistemului ABS Bosch – ABS 2 – a fost montat, ca echipament optional, pentru prima data, la masinile Mercedes Benz Clasa S si, imediat dupa acestea, la limuzinele BMW Seria 7.

De-a lungul anilor urmatori, producatorii s-au concentrat asupra simplificarii sistemului. In 1989, inginerii Bosch au reusit atasarea unei unitati de control hibride direct la modulul hidraulic. Acest lucru le-a permis indepartarea legaturilor (cu fir) dintre unitatea de control si modulul hidraulic, si , astfel, a permis reducerea greutatii totale a sistemului ABS 2. Folosind noile valve electromagnetice, inginerii de la Bosch au reusit dezvoltarea generatiei 5.0 in 1993, iar in anii imediat urmatori versiunile 5.3 si 5.7. Principalele caracteristici au fost, din nou, reducerea semnificativa a greutatii si integrarea unor functii aditionale, cum ar fi distributia electronica a presiunii de franare care a inlocuit mecanismul mecanic de reducere a presiunii de franare de la puntea din spate. ABS 8 - generatia actuala – a aparut in 2001.

Imbunatatirile tehnice succesive ale ABS-ului, incepand cu startul productiei sale, au condus la oferirea unei securitati ridicate pentru foarte multe autovehicule. In 1986, Bosch a oferit sistemul ABS cu numarul 1.000.000 pentru clientii sai. De-a lungul anilor ’90, sistemul ABS a inceput a fi montat la masinile de clasa medie si la cele compacte. Vanzarile au inceput sa creasca in fiecare an: in 1999, Bosch a vandut, sistemul cu numarul 50 de milioane. Ca urmare a prevederilor asociatiei producatorilor de autovehicule din Europa, fiecare autovehicul vandut in Europa, incepand cu mijlocul anului 2004, trebuie sa aiba montat standard sistemul de securitate ABS. In mai 2007 Bosch a livrat sistemul de control al franarii cu numarul 150 de milioane.

Sistemul Anti-Blocare ABS

Prezentare generala

Chiar si o scurta apasare a pedalei de frana poate cauza blocarea rotilor autovehiculului, chiar si pe un carosabil uscat. Rotile blocate nu pot reactiona la forte laterale si in consecinta autovehiculul nu poate vira in timp ce franeaza.

ABS-ul recunoaste tendinta uneia sau mai multor roti de a se bloca si mentine constanta sau reduce presiunea de franare si astfel rotile nu se blocheaza. Vehiculul ramane manevrabil in timpul franarii iar soferul poate alege traiectoria dorita.

Principalele componente ale unui sistem ABS sunt:

1. Agregatul hidraulic ABS, format din unitatea hidraulica ce intervine asupra fortelor de franare si unitatea de comanda dotata cu microprocesor;

2. Senzori de turatie ce monitorizeaza viteza de rotatie a fiecarei roti;

Atunci cand este actionata frana, pompa de frana si amplificatorul servo creaza presiunea de franare necesara. Unitatea de comanda, ce monitorizeaza permanent situatia sistemului de franare si a senzorilor de rotatie, intervine daca sesizeaza tendinta de blocare a uneia sau mai multor roti, regland presiunea independent pe fiecare roata.

Principiul de functionare este simplu si eficient. Fiecare senzor monitorizeaza cate o roata si cand sesizeaza ca aceasta nu se mai invarte trimite semnal la calculator, care slabeste strangerea pe care o exercita placutele de frana asupra discului sau tamburului permitand rotii sa se invarta, si astfel, sa-si pastreze aderenta, dupa care, cand sesizeaza din nou miscare, placutele se strang din nou pe disc sau tambur, franand roata. Daca senzorul sesizeaza din nou blocarea rotii se reia procesul. Dupa cum se vede procesul este unul pulsatoriu, iar pe anumite intervale de timp pulsatiile sunt neregulate. Fiecare etrier de frana este comandat hidraulic printr-o conducta separata care vine din unitatea centrala de control. Avand cate un senzor pe fiecare roata si fiecare roata fiind comandata separat, atunci, oricare roata este controlata individual si poate avea comportament diferit. Sistemul fuctioneaza astfel: la apasarea pedalei de frana se actioneaza in mod direct asupra etrierului si incepe procesul de franare. In functie de informatiile primite de la senzori, electrovalvele blocheaza conductele de franare si nu mai permit lichidului sa circule catre etrier, in acest fel etrierul nu mai este sub presiune si sistemul se deblocheaza. Odata cu blocarea conductei de alimentare a etrierului, se deblocheaza un circuit de retur al lichidului. Totul se intampla la nivel de unitate centrala si este controlat automat de computer in functie de: forta de apasare a pedalei de frana, de cat timp este mentinuta pedala de frana apasata si de informatiile primite de la senzori sau de la alte sisteme ale masinii.

La sistemele de generatie mai noua un parametru important de care tine seama computerul de ABS este viteza cu care se apasa pedala de frana. In felul acesta el sesizeaza situatile de urgenta si atunci cand viteza de apasare a pedalei este mare computerul mentine si mareste presiunea in instalatia de franare pentru o perioada chiar daca s-a luat piciorul de pe frana. Acesta este sistemul BAS (Brake Assistant System) - in traducere Sistem de Asistare la Franarea de Urgenta.

Componenta ABS

Senzorii ABS (de turatie o rotilor)

Senzori de tip inductiv

Senzor ABSSenzorul de turatie este alcatuit dintr-un magnet  permanent si o bobina. Aceasta este conectata la unitatea de control. Senzorul de turatie lucreaza dupa principiul unui generator, adica atunci cand roata de semnal (cu dinti) se roteste prin fata senzorului, in bobina se genereaza o tensiune alternativa sinusoidala. Frecventa este dependenta de viteza rotii. Unitatea de control converteste semnalul sinusoidal al senzorului si calculeaza viteza momentana a rotii.

Atentie: Distanta dintre roata de impuls si senzorul de turatie are o mare semnificatie pentru functionarea ABS. In timpul deplasarii, jocul rulmentului si “deplasarea” suspensiei determina o usoara miscare a senzorului de turatie. Dimensiunea spatiului se modifica. De aceea este important de controlat, la montare, acest spatiu dupa specificatiile din documentatia de reparatie. Daca exista un spatiu prea mare, calculatorul intrerupe reglajul pentru roata respectiva. De asemenea, murdaria ce intra in golurile dintre dintii rotii de impuls, poate genera defecte in sistemul ABS.

Senzor ABS activSenzori activi

Acesti senzori sunt de tip Hall. Daca miezul senzorului (o placuta semiconductoare) este parcursa de un curent electric, se creaza o tensiune Hall. Daca se modifica campul magnetic al senzorului, se va modifica in acelasi fel si tensiunea Hall. In functie de dezvoltarea senzorului se poate folosi ca element opus senzorului o roata de semnal conductoare magnetic sau o roata de semnal cu element de citire magnetic. Indiferent care din cele doua roti de semnal depaseste senzorul, se modifica campul magnetic si astfel si tensiunea Hall.

Pompa hidraulica si unitatea hidraulicaPompa hidraulica ABS

Sarcini: Aceste 2 elemente componente formeaza un subansamblu ce nu trebuie separat. Unitatea hidraulica contine ventilele de comanda ale sistemului ABS, ce sunt folosite la efectuarea reglajului ABS. Alimentarea ABS cu energie hidraulica se realizeaza cu ajutorul unei pompe hidraulice. Aceasta intra in functiune cand este detectat un ciclu de reglare, absoarbe lichid de frana si il trimite prin supapele de admisie deschise catre frana rotii, pentru a produce presiunea necesara.

Situatii in care functionarea sistemului ABS ajuta la evitarea unui accident sau a unui eveniment nedorit pe carosabil (pierderea stabilitatii, intrarea in derapaj, etc.):

Frana si evitarea unui obstacol:

Fara ABS:

1. Soferul recunoaste pericolul si franeaza;

2. Soferul incearca sa vireze pentru a evita autovehicul care stationeaza;

3. Autovehiculul nu reactioneaza la rotirea volanului si ramane pe traiectoria initiala.

Franare fara ABS

Cu ABS:

1. Soferul recunoaste pericolul si franeaza;

2. Soferul incearca sa vireze pentru a evita autovehiculul care stationeaza;

3. Autovehiculul vireaza si reuseste sa opreasca, evitand accidentul.

Franare cu ABS

Frana pe carosabil partial acoperit cu gheata, zapada, apa sau ulei:

Fara ABS:

1. Soferul franeaza si rotile de pe partea dreapta se blocheaza;

2. Soferul incearca sa evite deraparea;

3. Autovehiculul nu reactioneaza la rotirea volanului si derapeaza.

Oprire fara ABS

Cu ABS:

1. Soferul franeaza si ABS-ul recunoaste tendinta rotilor din dreapta de a se bloca;

2. ABS-ul impiedica blocarea rotilor;

3. Autovehiculul ramane pe banda si opreste in siguranta.

Oprire cu ABS

Sfaturile specialistilor AutoSaga

La un autovehicul echipat cu ABS, pentru a obtine eficienta de franare maxima, este necesara o apasare ferma si constanta asupra pedalei de frana, fara “pomparea” acesteia!

Una dintre cele mai importante caracteristici ale lichidului de frana este temperatura sa de fierbere (care trebuie sa fie cat mai ridicata – minim 150°C la DOT 4 si minim 180°C la DOT 5.1 ). Valoarea acestui parametru se depreciaza in timp datorita caracteristicii lichidului de frana de a fi higroscopic (are proprietatea de a absorbii vaporii de apa), in acest fel temperatura de fierbere a lichidului de frana nou tinzand sa fie adusa catre temperatura de fierbere a apei.

De aceea nu trebuie neglijata inlocuirea periodica a lichidului de frana (de regula o data la doi ani), conform prevederilor constructorului si in ateliere dotate corespunzator, in caz contrar existand pericolul corodarii instalatiei si cel mai periculos, a blocului electrohidraulic.

Majoritatea sistemelor nu pot fi aerisite decat in conditii speciale, de multe ori fiind necesar sa fie initiata o procedura cu ajutorul instrumentelor specifice de diagnoza, in caz contrar putand aparea probleme grave, chiar deteriorarea iremediabila a blocului electrohidraulic!

Este important sa avem in permanenta in vedere ca, oricat de bine puse la punct ar fi aceste sisteme, ele nu pot depasi limitele impuse de legile fizicii si mai ales de cele ale aderentei rotilor la sol! Chiar daca in anumite situatii se pot dovedi salvatoare in depasirea unor situatii delicate, simplul fapt ca masina pe care o conducem are in dotare toate sistemele mentionate in acest articol nu trebuie sa ne determine sa o conducem mai “intepat”!

Voteaza:
(17 voturi)
Autor: AutoSaga   |   Vezi toate articolele din Lectia auto
COMENTARII
avatar
jser (anonim)
14.05.2016, 09:50
Buna ziua,cum pot verifica o coroana de ABS magnetica.Multumesc
0
0
avatar
Cocodrilo (anonim)
23.07.2015, 23:10
Se poate remorca o masina cu abs?masina mai are frane fara motorul pornit?
0
0
avatar
daniel evi (anonim)
14.12.2014, 12:44
Buna am si eu o problema .. imi este defect modulul de pompa abs (masina audi a4 2500 tdi an 1999) seria originala de la pompa abs este 8e0614111a. as dori sa stiu daca pompa cu serie 8e0614111ab este compatibila cu cea originala si ce semnificatie are ( a si ab de la serie) deorece nu gasesc pompa cu seria originala . rog ami trimite un email pe aceasta adres ( evidaniel@yahoo.com ) va multumesc.
2
0
avatar
vali (anonim)
02.11.2011, 15:54
CUM POT MONTA SI EU UN ABS PE O PUNTE FARA ABS?am un peugeot 206 si am avut probleme cu puntea de pe spate si am cumparat punte fara abs fara sa imi dau seama.stie cineva daca pot face schimbul de abs de pe o punte pe alta?sau daca se poate intampla ceva daca merg fara abs si masina este ditata cu sistem abs?va multumesc
11
0
Vezi toate comentariile (7)
loadingse incarca ...
Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc fortata. Ori intamplatoare. La fel ca in cazul aerului, [...]

adaugat: 09 ianuarie 2012
Vezi tot articolul
Placute de frana sport ceramice
Placutele de frana

“Trebuiesc schimbate placutele de frana…” – de cate ori n-ai auzit-o pe asta atunci cand masina a ajuns pe rampa unui service auto? Ca ai intampinat probleme in stoparea vehiculului – si, ca atare, ai cerut o verificare – sau, pur si simplu, mecanicul a aruncat o [...]

adaugat: 12 noiembrie 2011
Vezi tot articolul
Sistemul de asistenta la pastrarea benzii de rulare (Lane Keeping Assist, LKAS)
Sistemul de avertizare la depasirea benzii de rulare (LDWS) si sistemul de asistenta la ...

Iti mai aduci aminte cand erai la scoala de soferi si, cu ocazia primelor sesiuni de conducere, instructorul punea mana pe volan pentru a corecta traiectoria masinii? Daca da, atunci iti amintesti si ca prezenta individului din dreapta iti inducea, la acel moment, un mix [...]

adaugat: 06 octombrie 2011
Vezi tot articolul
Suporti motor activi Porsche Dynamic Engine Mount System
Porsche Dynamic Engine Mount System: Ancora inteligenta

In panteonul dedicat legendelor auto vei gasi multe masini sport fabuloase, dar numai una dintre ele este invaluita intr-o mantie a controverselor de care, probabil, nu va scapa niciodata: Porsche 911. [...]

adaugat: 12 septembrie 2011
Vezi tot articolul
Audi Adaptive Cruise Control
Tempomat-ul inteligent: Fals tratat de soferie

La un moment dat, tot ceea ce stim azi despre condusul unei masini va disparea. Sau, mai bine zis, conceptul va suferi modificari atat de ample, incat vom privi scolile de soferi ca pe niste unelte din neolitic. Masinile vor invata cum sa comunice intre ele (deja au parcurs [...]

adaugat: 09 august 2011
Vezi tot articolul
mercedes airscarf si aircap
Mercedes Airscarf: Fularul fermecat

De cele mai multe ori, placerea condusului este asociata cu viteza de deplasare si/sau cu o salba ametitoare de sicane si ace de par, experimentata la limita aderentei; ei bine, exista momente in viata in care tot ce vrei sa ai in fata ochilor este o pelicula de bitum [...]

adaugat: 19 iulie 2011
Vezi tot articolul
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Dacia
    Adresa: Str. Calea Severinului, Nr. 150, ...
    Tel / Fax: 0255.512.647 / 0255.512.647
    E-mail: servicecaransebes@yahoo.com

  • sigla

    Dacia
    Adresa: Aleea Manastirii Dealu, Nr. 197, ...
    Tel / Fax: 0245.640.650 / 0245.640.555
    E-mail: -

  • sigla

    Jaguar
    Adresa: Str. Parintele Galeriu, Nr. 12-14, ...
    Tel / Fax: 021.210.52.23 / 021.211.52.48
    E-mail: -

PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
RETRO MOBILE
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea clientii ca pe un roi de albine. Era vorba de noul Porsche ... [...]

Vezi toate articolele
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback