06 noiembrie 2010

Cutia de viteze robotizata (automata)

1. Solutia clasica: cutia de viteze mecanica

Datorita faptului ca motoarele termice functioneaza optim pe o plaja relativ redusa de turatii si nu isi pot schimba sensul de rotatie, este necesar sa fie cuplate cu rotile motoare printr-o serie de angrenaje care alcatuiesc, impreuna, cutia de viteze. Aceasta poate modifica rapoartele de transmisie, permite mersul inapoi si functionarea motorului cu autovehiculul in stationare.

Schematic, o cutie de viteze cu 4 trepte clasica se prezinta astfel:

Practic, exista mai multe variante de dispunere a arborilor, grupurilor de pinioane si mansoane - cvasitotalitatea vehiculelor cu motor transversal sunt echipate cu cutii de viteze cu doi arbori, cel primar fiind antrenat direct de ambreiaj - insa principiul de functionare este acelasi, indiferent de solutia constructiva.

Perechile de pinioane corespunzatoare treptelor de viteza (in afara celui de marsarier) sunt angrenate permanent, iar cel corespunzator treptei aflate in uz este solidarizat cu arborele secundar prin intermediul mansonului de cuplare si al danturii frontale a pinionului. Arborele primar este actionat de motorul autovehiculului prin intermediul ambreiajului si se roteste tot timpul cat acesta este cuplat, impreuna cu pinioanele solidare cu el.

2. Cutii de viteze robotizate

Relativ recent, au fost introduse in fabricatie cutiile robotizate, care nu sunt altceva decat niste cutii de viteze mecanice a caror actionare a fost automatizata prin utilizarea unor servomecanisme electrice sau electrohidraulice montate in locul timoneriei manetei de viteze, acestea fiind controlate de o centrala electronica. Ambreiajul este, la randul sau, actionat de un dispozitiv similar si comandat de aceeasi centrala. Ansamblul intra in functiune fara interventie din partea conducatorului auto, utilizand programe prestabilite de schimbare a treptelor. Marea majoritate a cutiilor de viteze robotizate permit si comanda manuala, prin padele la volan sau impulsuri inainte-inapoi asupra manetei de selectare, dupa introducerea acesteia intr-o “poarta” manuala cu simbolurile “+/-“.

Fata de o cutie automata clasica, transmisia robotizata prezinta avantajul eliminarii alunecarilor produse la nivelul convertizorului de cuplu si o mare simplitate constructiva, sistemul de comanda automatizata fiind, practic, grefat pe o cutie mecanica aflata in productie. Centrala electronica de comanda primeste multiple semnale legate de maniera de conducere a vehicululului, viteza de deplasare, turatia si sarcina motorului etc., fiind capabila sa adapteze schimbarile de trepte in functie de cerintele soferului si, de regula, dispune de mai multe programe (normal/economic, sport etc.), iar la functionarea in regim manual asigura protectie fata de manevrele gresite (cum ar fi supraturarea motorului sau introducerea treptei de mers inapoi in timpul deplasarii). De asemenea, centrala electronica comanda intreruperea fluxului de putere al motorului in momentul schimbarii treptelor de viteza si ajusteaza turatia acestuia, astfel ca trecerea la un raport superior sau inferior sa se faca lin, fara socuri.

Mecanismele de actionare pot fi electromecanice (se utilizeaza in general la versiunile economice avand avantajul simplitatii, fiabilitatii si costurilor reduse) sau electrohidraulice, compuse dintr-o pompa electrica, un acumulator de presiune si actuatori hidraulici (sunt mai rafinante, cu o functionare mai lina, mai rapida si mai precisa).

3. Cutiile robotizate cu ambreiaj dublu

Principalul dezavantaj al cutiilor mecanice automatizate este dat de timpul in care se efectueaza manevra, de multe ori cel de ordinul milisecundelor prezentat publicului referindu-se strict la comutarea treptelor de viteza si nu la durata intregului proces, de la inceputul debraierii pana la cuplarea completa a ambreiajului dupa selectarea raportului urmator.

Timpul global de efectuare a manevrei poate fi uneori deranjant de lung si acesta a fost principalul motiv care a dus la aparitia cutiilor robotizate cu ambreiaj dublu. Practic, avem de-a face in acest caz cu un ansamblu ce inglobeaza doua cutii de viteze, fiecare cuplata prin intermediul a cate unui ambreiaj, iar logica de functionare presupune cuplarea prealabila a treptei urmatoare, in momentul schimbarii propriu zise efectuandu-se doar decuplarea unui ambreiaj si cuplarea celuilalt, timpul necesar manevrei fiind astfel considerabil redus.

 La rularea in treapta I, ambreiajul 1 este cuplat, transmitand miscarea de la motor prin arbore (colorat cu albastru in schema), iar centrala comanda cuplarea treptei a II-a, aflata pe cealalta pereche de arbori (arborele primar 2, colorat in verde), ambreiajul 2 fiind decuplat. In momentul in care se produce schimbarea raportului, indiferent daca se ruleaza in modul automat sau este comandata manual, se comuta fluxul de putere prin decuplarea ambreiajului 1 si cuplarea lui 2, manevra care necesita un timp extrem de redus. In mod similar va fi comandata, apoi, cuplarea treptei a III-a, iar la urmatoarea schimbare va fi decuplat ambreiajul 2 si cuplat, din nou, 1. Cand vehiculul decelereaza, centrala comanda pe acelasi principiu cuplarea anticipata a unei trepte inferioare, iar retrogradarea se face in acelasi mod, prin decuplarea unui ambreiaj si cuplarea celuilalt.

Constructiv, cei doi arbori primari sunt unul in interiorul celuilalt, iar cele doua ambreiaje formeaza un pachet compact fixat pe volantul motorului, asa cum se poate vedea, de exemplu, in schema cutiei de viteze DSG (Direct Shift Gearbox) care echipeaza modelele VW:

Voteaza:
(7 voturi)
Autor: Ionut Epuran   |   Vezi toate articolele din Lectia auto
COMENTARII

Nu exista niciun comentariu. Fii primul care comenteaza!

Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc fortata. Ori intamplatoare. La fel ca in cazul aerului, [...]

adaugat: 09 ianuarie 2012
Vezi tot articolul
Placute de frana sport ceramice
Placutele de frana

“Trebuiesc schimbate placutele de frana…” – de cate ori n-ai auzit-o pe asta atunci cand masina a ajuns pe rampa unui service auto? Ca ai intampinat probleme in stoparea vehiculului – si, ca atare, ai cerut o verificare – sau, pur si simplu, mecanicul a aruncat o [...]

adaugat: 12 noiembrie 2011
Vezi tot articolul
Sistemul de asistenta la pastrarea benzii de rulare (Lane Keeping Assist, LKAS)
Sistemul de avertizare la depasirea benzii de rulare (LDWS) si sistemul de asistenta la ...

Iti mai aduci aminte cand erai la scoala de soferi si, cu ocazia primelor sesiuni de conducere, instructorul punea mana pe volan pentru a corecta traiectoria masinii? Daca da, atunci iti amintesti si ca prezenta individului din dreapta iti inducea, la acel moment, un mix [...]

adaugat: 06 octombrie 2011
Vezi tot articolul
Suporti motor activi Porsche Dynamic Engine Mount System
Porsche Dynamic Engine Mount System: Ancora inteligenta

In panteonul dedicat legendelor auto vei gasi multe masini sport fabuloase, dar numai una dintre ele este invaluita intr-o mantie a controverselor de care, probabil, nu va scapa niciodata: Porsche 911. [...]

adaugat: 12 septembrie 2011
Vezi tot articolul
Audi Adaptive Cruise Control
Tempomat-ul inteligent: Fals tratat de soferie

La un moment dat, tot ceea ce stim azi despre condusul unei masini va disparea. Sau, mai bine zis, conceptul va suferi modificari atat de ample, incat vom privi scolile de soferi ca pe niste unelte din neolitic. Masinile vor invata cum sa comunice intre ele (deja au parcurs [...]

adaugat: 09 august 2011
Vezi tot articolul
mercedes airscarf si aircap
Mercedes Airscarf: Fularul fermecat

De cele mai multe ori, placerea condusului este asociata cu viteza de deplasare si/sau cu o salba ametitoare de sicane si ace de par, experimentata la limita aderentei; ei bine, exista momente in viata in care tot ce vrei sa ai in fata ochilor este o pelicula de bitum [...]

adaugat: 19 iulie 2011
Vezi tot articolul
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Chrysler
    Adresa: Str. Traian, Nr. 239, Cod 800186, ...
    Tel / Fax: 0236.324.320 / 0236.463.205
    E-mail: -

  • sigla

    Nissan
    Adresa: Sos. Pipera, Nr. 50A, Sector 2, ...
    Tel / Fax: 021.201.12.20 / 021.201.12.24
    E-mail: programari@nissan-badsi.ro

  • sigla

    Toyota
    Adresa: Splaiul Unirii, Nr. 283, Bucuresti
    Tel / Fax: 021.346.49.91 / 021.346.49.95
    E-mail: office@toyomotor.ro

PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
RETRO MOBILE
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea clientii ca pe un roi de albine. Era vorba de noul Porsche ... [...]

Vezi toate articolele
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback