25 iunie 2010

Turbocompresorul

Scurt istoric, functionare si intretinere

Scurt istoric al turbocompresorului

Una din metodele cele mai raspandite pentru a creste performantele motoarelor cu ardere interna este supraalimentarea – introducerea unei cantitati mai mari de aer in cilindri. Turbocompresorul realizeaza acest lucru folosind energia gazelor de evacuare, care rotesc o turbina montata pe acelasi ax cu rotorul compresorului ce forteaza aerul aspirat din atmosfera catre motor.

Primul astfel de sistem a fost dezvoltat de Dr. Alfred J. Buchi. Acesta a prezentat in 1915 un prototip de motor Diesel supraalimentat, insa abia in 1925 au aparut primele doua nave maritime care l-au folosit cu succes atingand puteri de 2000 CP. Licenta a fost preluata de mai multi producatori din America, Europa si Japonia, iar din 1930 solutia s-a raspandit pe motoare stationare mari, navale si de locomotive. Insa abia incepind cu  anii ’50 a fost aplicata si la autovehicule, acestea beneficiind de tehnologiile imbunatatite utilizate la turbinele cu gaz care au propulsat avioanele de lupta si care au permis realizarea unor agregate mai compacte. In 1952, un automobil echipat cu turbocompresor a ocupat pole position in cursa de la Indianapolis.

Cum functioneaza un turbocompresor

Odata cu cresterea presiunii, prin comprimare, aerul se incalzeste pana la aproximativ 200° C, de aceea majoritatea instalatiilor au in componenta lor un radiator (intercooler) care determina cresterea densitatii aerului racit, astfel incat, in volumul dat al cilindrilor va incapea un numar mai mare de molecule de aer, necesare arderii combustibilului.

Cu cat turbocompresorul este mai mare, cu atat poate furniza o presiune mai mare la turatii ridicate ale motorului, insa va fi si mai “lenes”, datorita inertiei crescute a rotoarelor cu masa semnificativa. Este cunoscut ca motoarele supraalimentate prin aceasta metoda au o intarziere in raspunsul la accelerare (“lag”). Un turbocompresor mai mic va raspunde mai rapid si va furniza presiune la turatii mai mici ale motorului, de aici aparand ideea de a construi instalatii care folosesc cate doua agregate, acestea urmand a intra in functiune la regimuri diferite.

Controlul presiunii refulate se realizeaza cu ajutorul unei supape (wastegate)(4) care controleaza debitul de gaze arse trecut prin turbina, surplusul fiind directionat chiar in galeria de evacuare. Deschiderea acestei supape este generata de o capsula pneumatica (6) in care tija (5) este impinsa de membrana elastica actionata de aerul comprimat (vezi detaliul A).

Turbina cu wastegate

Turbinele motoarelor Diesel moderne folosesc o alta metoda de control al presiunii refulate, bazata pe o serie de palete asezate in carcasa turbinei, care isi modifica pozitia pentru a controla viteza de rotatie a acesteia (asa numitele turbine cu geometrie variabila). Sistemele de control al presiunii sunt de obicei actionate pneumatic si controlate electronic de catre sistemul de gestiune al motorului.

Intretinerea turbocompresorului. Sfaturile specialistilor AutoSaga

Datorita turatiilor foarte mari (pana la 150.000 rpm) la care poate ajunge, ansamblul format din ax si cele doua rotoare cu palete este riguros echilibrat si se roteste de regula intr-un lagar special, bazat pe o pelicula de ulei. Pentru a rula o perioada cat mai indelungata fara probleme si a prelungi viata turbocompresorului, este necesara utilizarea unor uleiuri de motor si filtre de calitate, schimbate la timp, precum si respectarea catorva reguli simple. Calitatea slaba a uleiului sau impuritatile prezente in acesta pot distruge lagarul, iar un filtru de aer imbacsit, prin depresiunea creata inainte de compresor, va tinde sa aspire uleiul pe langa elementele de etansare, deteriorandu-le. De asemenea, nu trebuie fortat motorul imediat dupa pornire pentru a nu induce turatii mari ale turbocompresorului in conditii precare de ungere, iar atunci cand oprim dupa un parcurs mai in forta este bine sa lasam motorul un minut - doua sa functioneze la ralanti pentru ca turbina sa aiba ragaz sa se raceasca. Oprirea imediata face ca temperaturile ridicate ale turbinei sa radieze catre lagar si se poate ajunge pana la carbonizarea uleiului din “miezul” turbinei, cu consecinte din cele mai grave, ca ruperea axului la urmatoarea pornire.

Daca totusi turbocompresorul s-a defectat, indiferent daca va fi inlocuit sau reconditionat la un atelier specializat in astfel de interventii, este important sa fie verificate si eliminate toate cauzele care l-ar putea afecta, cele mai frecvente fiind obstructii in alimentarea cu ulei (atentie la sitele aflate de cele mai multe ori in interiorul suruburilor speciale care fixeaza conducta de alimentare cu ulei!) sau in scurgerea acestuia, gatuirea sau prezenta corpurilor straine pe traseul de aer. Se impune, de asemenea, schimbarea uleiului de motor si a filtrului cu aceasta ocazie.

Voteaza:
(12 voturi)
Autor: Ionut Epuran   |   Vezi toate articolele din Lectia auto
COMENTARII
avatar
paul (anonim)
12.01.2013, 21:53
este vorb despre o pierdere de gaze pe undeva pe la o conducta de recirculare gaze su colierul dintre turbo si catalizator e slabit si cred ca e bine sal inlocuiesti, de obicei se rupe surubul ala de starangere
2
2
avatar
sasu (anonim)
30.11.2011, 15:15
chiar aveam oare ce goluri in ceea ce priveste supralimentarea cu aer si functionarea turbocompresorului, da' mi-a trecut! Merci Frumos
3
1
avatar
doru (anonim)
29.11.2011, 14:26
E minunat ce faceti si va felicit pentru asta .daca puteti as fi vrut sa mai adaugati si de ce mi se afuma partea superioara a turbinei . e vb. de un peugeot 307 hdi . multumesc si.... sincer , felicitari.
4
1
avatar
Gheorghe (anonim)
04.01.2011, 21:08
binevenit material pentru mecanici
10
1
Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc fortata. Ori intamplatoare. La fel ca in cazul aerului, [...]

adaugat: 09 ianuarie 2012
Vezi tot articolul
Placute de frana sport ceramice
Placutele de frana

“Trebuiesc schimbate placutele de frana…” – de cate ori n-ai auzit-o pe asta atunci cand masina a ajuns pe rampa unui service auto? Ca ai intampinat probleme in stoparea vehiculului – si, ca atare, ai cerut o verificare – sau, pur si simplu, mecanicul a aruncat o [...]

adaugat: 12 noiembrie 2011
Vezi tot articolul
Sistemul de asistenta la pastrarea benzii de rulare (Lane Keeping Assist, LKAS)
Sistemul de avertizare la depasirea benzii de rulare (LDWS) si sistemul de asistenta la ...

Iti mai aduci aminte cand erai la scoala de soferi si, cu ocazia primelor sesiuni de conducere, instructorul punea mana pe volan pentru a corecta traiectoria masinii? Daca da, atunci iti amintesti si ca prezenta individului din dreapta iti inducea, la acel moment, un mix [...]

adaugat: 06 octombrie 2011
Vezi tot articolul
Suporti motor activi Porsche Dynamic Engine Mount System
Porsche Dynamic Engine Mount System: Ancora inteligenta

In panteonul dedicat legendelor auto vei gasi multe masini sport fabuloase, dar numai una dintre ele este invaluita intr-o mantie a controverselor de care, probabil, nu va scapa niciodata: Porsche 911. [...]

adaugat: 12 septembrie 2011
Vezi tot articolul
Audi Adaptive Cruise Control
Tempomat-ul inteligent: Fals tratat de soferie

La un moment dat, tot ceea ce stim azi despre condusul unei masini va disparea. Sau, mai bine zis, conceptul va suferi modificari atat de ample, incat vom privi scolile de soferi ca pe niste unelte din neolitic. Masinile vor invata cum sa comunice intre ele (deja au parcurs [...]

adaugat: 09 august 2011
Vezi tot articolul
mercedes airscarf si aircap
Mercedes Airscarf: Fularul fermecat

De cele mai multe ori, placerea condusului este asociata cu viteza de deplasare si/sau cu o salba ametitoare de sicane si ace de par, experimentata la limita aderentei; ei bine, exista momente in viata in care tot ce vrei sa ai in fata ochilor este o pelicula de bitum [...]

adaugat: 19 iulie 2011
Vezi tot articolul
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Hyundai
    Adresa: Bd. Dorobantilor, Nr. 669, Braila
    Tel / Fax: 0339.401.812 / 0339.401.812
    E-mail: service_hyundai@estimamotors.ro

  • sigla

    Opel
    Adresa: Bd. Timisoara, Nr. 18, Sector 6
    Tel / Fax: 021.413.81.82 / 021.413.81.73
    E-mail: relatiiclienti@rax.ro

  • sigla

    Renault
    Adresa: Str. Aleea Manastirii, Nr. 197, ...
    Tel / Fax: 0245.640.650 / 0245.640.555
    E-mail: office@mavexim.ro

PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
RETRO MOBILE
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea clientii ca pe un roi de albine. Era vorba de noul Porsche ... [...]

Vezi toate articolele
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback