29 iunie 2011

Franele carbon-ceramice: Un stop perfect

Putere. Rezistenta la oboseala. Durabilitate. Greutate. Acestea sunt cele mai importante subiecte pe care obisnuim sa le atingem atunci cand discutam despre frane. Si, de fiecare data, ne asteptam ca parametrii lor sa fie la superlativ. Evident, in marea majoritate a situatiilor, socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ, cel putin una dintre caracteristici fiind inferioara valorii minim acceptate. Problema este cu atat mai delicata in sectorul masinilor de inalta performanta, acolo unde sutele de cai putere pur si simplu tortureaza sistemele de franare, iar acestea sunt obligate nu doar sa-i tina in frau, ci sa faca asta ori de cate ori este necesar. Fara a diminua “strocul”. Suna usor utopic – si, ades, chiar asa si este –, insa, de ceva timp incoace, exista o solutie tehnica imbibata cu parfumul infailibilitatii: franele carbon-ceramice.

 

Disc de frana Audi Q7

Pentru a se asigura ca uriasul Q7 V12 TDI (2,7 tone greutate, motor V12 twin-turbo de 500 CP si 1.000 Nm) se opreste de fiecare data la timp, Audi a dotat masina cu discuri carbon-ceramice.

 

Aplicatiile de acest gen sunt cunoscute de vreo trei decenii si jumatate, Dunlop Aerospace implementandu-le pe celebrele avioane Concorde in 1976; doar trei ani mai tarziu, echipa de Formula 1 a lui Gordon Murray, Brabham, devenea prima din Marele Circ care-si echipa masinile cu atare tehnologie. In 1988, SAB WABCO a creat un mecanism de franare ultraperformant pentru trenurile de mare viteza, bazat pe discurile carbon-ceramice, insa, de-abia in 2001, SGL Carbon din Germania avea sa dea in folosinta primul sistem dedicat automobilelor de strada (mai precis, lui Porsche 911 GT2). Din acel moment, aproape toti fabricantii de supercar-uri au inceput sa propuna discuri de frana confectionate din materialul-minune, ale carui avantaje privind functionarea la temperaturi inalte, puterea de stopare a vehiculului, rezistenta la utilizari intense si, nu in ultimul rand, masei componentelor (cu pana la 50% mai mica) sunt imense si de necontestat.

Indiferent de caz, sistemele de franare cu discuri carbon-ceramice solicita o dimensionare riguroasa a partilor componente, efectuata in functie de caracteristicile masinilor pe care urmeaza a fi instalate. Factori precum viteza maxima si masa proprie a vehiculului, distributia greutatii pe axe si perioada necesara stoparii complete sunt cei mai importanti pentru calculele firmelor producatoare, care, dupa stabilirea parametrilor, purced la confectionarea propriu-zisa a subansamblelor. In videoclipul urmator, poti vedea si cum se intampla asta.

Atat structura de baza a discului, cat si straturile de frictiune aplicate pe fiecare fateta sunt fabricate dintr-un amestec de carbura de siliciu intarita cu fibre de carbon, prima furnizand duritate materialului, cea de-a doua – inalta rezistenta mecanica. Aliajul are o ductilitate totala, ce-i confera o rezistenta exceptionala in fata temperaturilor extreme si a incarcarii mecanice (se poate ajunge chiar si la 1.300 de grade fara ca discul sa sufere deformari sau deteriorari iremediabile); de aici rezulta nu doar o durata de viata foarte indelungata (de exemplu, cele comercializate de Audi pot fi folosite vreme de 300.000 km), ci si o eficacitate-n functionare mult superioara pieselor clasice din otel.

 

Disc de frana din otel

In timpul testelor, discurile de frana carbon-ceramice pot ajunge si la o temperatura de 1.700 de grade Celsius.

 

Sigur, pentru ca toate aceste avantaje sa depaseasca universul teoretic si sa capete un statut practic, trebuiesc indeplinite o multime de conditii. Un disc carbon-ceramic care sufera erori de proiectare – este prea subtire, prea compactat sau incorect dimensionat fata de placute – are toate sansele sa functioneze defectuos si, in anumite cazuri, poate deveni mai periculos decat unul obisnuit. Asta ca sa nu mai punem la socoteala si pretul de achizitie, care, pentru un set de valoare medie, poate ajunge usor la 5.000-6.000 de euro (in cazul lui Bentley Brooklands, de pilda, el ajunge chiar si la 20.000 de euro – bani cu care se poate cumpara un hot-hatch). De fapt, daca trebuie sa vorbim neaparat despre vreun “defect” al franelor carbon-ceramice, cam acesta ar fi singurul…

 

Disc de frana Porsche

Porsche a fost primul care a oferit discuri de frana carbon-ceramice pe masinile de serie. Atunci ca si acum, ele au ramas unele dintre cele mai scumpe optionale.

Voteaza:
(4 voturi)
Autor: Dragos Stoica   |   Vezi toate articolele din Lectia auto
COMENTARII

Nu exista niciun comentariu. Fii primul care comenteaza!

Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc fortata. Ori intamplatoare. La fel ca in cazul aerului, [...]

adaugat: 09 ianuarie 2012
Vezi tot articolul
Placute de frana sport ceramice
Placutele de frana

“Trebuiesc schimbate placutele de frana…” – de cate ori n-ai auzit-o pe asta atunci cand masina a ajuns pe rampa unui service auto? Ca ai intampinat probleme in stoparea vehiculului – si, ca atare, ai cerut o verificare – sau, pur si simplu, mecanicul a aruncat o [...]

adaugat: 12 noiembrie 2011
Vezi tot articolul
Sistemul de asistenta la pastrarea benzii de rulare (Lane Keeping Assist, LKAS)
Sistemul de avertizare la depasirea benzii de rulare (LDWS) si sistemul de asistenta la ...

Iti mai aduci aminte cand erai la scoala de soferi si, cu ocazia primelor sesiuni de conducere, instructorul punea mana pe volan pentru a corecta traiectoria masinii? Daca da, atunci iti amintesti si ca prezenta individului din dreapta iti inducea, la acel moment, un mix [...]

adaugat: 06 octombrie 2011
Vezi tot articolul
Suporti motor activi Porsche Dynamic Engine Mount System
Porsche Dynamic Engine Mount System: Ancora inteligenta

In panteonul dedicat legendelor auto vei gasi multe masini sport fabuloase, dar numai una dintre ele este invaluita intr-o mantie a controverselor de care, probabil, nu va scapa niciodata: Porsche 911. [...]

adaugat: 12 septembrie 2011
Vezi tot articolul
Audi Adaptive Cruise Control
Tempomat-ul inteligent: Fals tratat de soferie

La un moment dat, tot ceea ce stim azi despre condusul unei masini va disparea. Sau, mai bine zis, conceptul va suferi modificari atat de ample, incat vom privi scolile de soferi ca pe niste unelte din neolitic. Masinile vor invata cum sa comunice intre ele (deja au parcurs [...]

adaugat: 09 august 2011
Vezi tot articolul
mercedes airscarf si aircap
Mercedes Airscarf: Fularul fermecat

De cele mai multe ori, placerea condusului este asociata cu viteza de deplasare si/sau cu o salba ametitoare de sicane si ace de par, experimentata la limita aderentei; ei bine, exista momente in viata in care tot ce vrei sa ai in fata ochilor este o pelicula de bitum [...]

adaugat: 19 iulie 2011
Vezi tot articolul
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Fiat
    Adresa: -
    Tel / Fax: - / -
    E-mail: -

  • sigla

    Honda
    Adresa: Calea Grivitei, Nr. 143, Sector 1
    Tel / Fax: 021.312.47.94 / 021.312.63.23
    E-mail: office@honda-romania.ro

  • sigla

    Volkswagen
    Adresa: Bd. Petrochimistilor, Nr. 34, ...
    Tel / Fax: 0248.607.400 / 0248.607.413
    E-mail: service@eurotehnogroup.ro

PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
RETRO MOBILE
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea clientii ca pe un roi de albine. Era vorba de noul Porsche ... [...]

Vezi toate articolele
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback