09 ianuarie 2012

Filtrul de ulei

Evolutie, constructie si tipuri de filtre de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc fortata. Ori intamplatoare. La fel ca in cazul aerului, disponibilitatea lichidului necesar gresarii pieselor constituie o conditie necesara, dar nu si suficienta;  astfel, pe langa cantitate, e nevoie si de calitate. Ei bine, actiunea de purificare a fluidului cade in sarcina filtrului de ulei – o componenta cu un design aparent banal, dar a carei aparitie in ansamblul constructiv al vehiculelor nu a coincis cu cea a motoarelor sau transmisiilor. Mai pe romaneste, primele masini nu dispuneau de filtru de ulei. Din aceasta cauza, ele necesitau schimburi foarte dese de fluide, frecventa fiind amplificata si de calitatea slaba a uleiurilor utilizate. Totul s-a schimbat, insa, din momentul in care cineva s-a gandit sa foloseasca o sita…

Evolutia filtrului de ulei

Da, o sita: primele “filtre” de ulei semanau cu o ustensila de cernut faina, insa nu au rezistat prea mult. Si asta pentru ca, la inceputul anilor ’20, doi inventatori americani, Ernest Sweetland si George Greenhalgh, au prezentat asa-numitul “Purolator” – primul filtru de ulei cu design modern. Componenta de purificare a agentului de lubrifiere semana cu una contemporana, iar principiul de functionare era destul de simplu: o parte din cantitatea de ulei trimisa spre componentele motorului era deviata catre un circuit paralel, ce trecea prin sapte placi perforate, acoperite cu material textil (acestea erau inchise intr-un container desemnat); astfel, printr-un procedeu de by-pass, fluidul se curata de-a lungul unei anumite perioade de timp. Ceva mai tarziu, sistemele de lubrifiere au fost dotate cu valve speciale, ce permiteau eliberarea uleiului din filtru atunci cand acesta lasa prea putin lichid sa curga spre “organele” motorului (de obicei, asta se intampla cand filtrul devenea excesiv de murdar sau cand uleiul devenea prea vascos). Astfel, se evita defectarea grava a agregatului.

Constructie si tipuri de filtre de ulei

Asadar, componenta principala a majoritatii filtrelor de ulei este un element din material textil (sau hartie de filtrare), ce opreste si stocheaza impuritatile din lichid. Initial, piesa era inchisa intr-o capsula fixa, montata pe motor sau intr-o alta zona a compartimentului, iar schimbarea ei se facea prin simpla extragere din capsula si inlocuirea cu alta noua; ulterior, procedura s-a dovedit a fi destul de murdara, asa ca fabricantii au creat filtre “dintr-o bucata”. Mai exact, materialul filtrant si capsula faceau corp comun, iar montarea unui nou filtru presupunea desurubarea capsulei vechi si instalarea uneia noi. Totusi, in ultima vreme, s-a constatat o revenire treptata la sistemul original, deoarece acesta produce o cantitate mai mica de deseuri.

Materialul textil nu este, insa, singura metoda de eliminare a corpurilor straine din ulei: resturile din metal, de exemplu, pot fi extrase cu ajutorul unor filtre magnetice. Dupa cum sugereaza si numele, ele includ un magnet sau un electromagnet care capteaza particulele nedorite; ulterior, eliminarea definitiva a acestora se face prin spalarea componentei magnetice. Apoi sunt filtrele centrifugale, ce utilizeaza rotoare pentru a separa, prin intermediul fortei centrifuge, impuritatile de ulei; totusi, acestea solicita o ingrijire atenta, curatarea periodica a peretilor fiind vitala pentru ca filtrul sa-si indeplineasca menirea (in caz contrar, uleiul se scurge din el nefiltrat).

In sfarsit, una dintre cele mai simple metode de filtrare este cea prin procedeul sedimentarii, ce permite depunerea particulelor mai grele decat fluidul pe fundul containerului. Slava Domnului pentru gravitatie…

Concluzie

Am repetat-o si cu alte ocazii, o mai spunem odata: ca oricare alta piesa menita sa asigure functionarea mecanismelor in parametrii optimi, filtrul de ulei nu trebuie subestimat si, cu atat mai putin, ignorat. Verificarea periodica a starii sale este doar o piesa a puzzle-ului ce defineste fiabilitatea unui autoturism, insa, fara ea, “tabloul” nu va fi niciodata complet. Azi, agentii de lubrifiere sunt din ce in ce mai performanti si mai lipsiti de impuritati, insa, potrivit principiului ca perfectiunea poate fi vizata, dar niciodata atinsa, rolul filtrului de ulei va continua sa fie, si in viitor, demn de atentia utilizatorilor auto.

Voteaza:
(7 voturi)
Autor: Dragos Stoica   |   Vezi toate articolele din Lectia auto
COMENTARII

Nu exista niciun comentariu. Fii primul care comenteaza!

Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Placute de frana sport ceramice
Placutele de frana

“Trebuiesc schimbate placutele de frana…” – de cate ori n-ai auzit-o pe asta atunci cand masina a ajuns pe rampa unui service auto? Ca ai intampinat probleme in stoparea vehiculului – si, ca atare, ai cerut o verificare – sau, pur si simplu, mecanicul a aruncat o [...]

adaugat: 12 noiembrie 2011
Vezi tot articolul
Sistemul de asistenta la pastrarea benzii de rulare (Lane Keeping Assist, LKAS)
Sistemul de avertizare la depasirea benzii de rulare (LDWS) si sistemul de asistenta la ...

Iti mai aduci aminte cand erai la scoala de soferi si, cu ocazia primelor sesiuni de conducere, instructorul punea mana pe volan pentru a corecta traiectoria masinii? Daca da, atunci iti amintesti si ca prezenta individului din dreapta iti inducea, la acel moment, un mix [...]

adaugat: 06 octombrie 2011
Vezi tot articolul
Suporti motor activi Porsche Dynamic Engine Mount System
Porsche Dynamic Engine Mount System: Ancora inteligenta

In panteonul dedicat legendelor auto vei gasi multe masini sport fabuloase, dar numai una dintre ele este invaluita intr-o mantie a controverselor de care, probabil, nu va scapa niciodata: Porsche 911. [...]

adaugat: 12 septembrie 2011
Vezi tot articolul
Audi Adaptive Cruise Control
Tempomat-ul inteligent: Fals tratat de soferie

La un moment dat, tot ceea ce stim azi despre condusul unei masini va disparea. Sau, mai bine zis, conceptul va suferi modificari atat de ample, incat vom privi scolile de soferi ca pe niste unelte din neolitic. Masinile vor invata cum sa comunice intre ele (deja au parcurs [...]

adaugat: 09 august 2011
Vezi tot articolul
mercedes airscarf si aircap
Mercedes Airscarf: Fularul fermecat

De cele mai multe ori, placerea condusului este asociata cu viteza de deplasare si/sau cu o salba ametitoare de sicane si ace de par, experimentata la limita aderentei; ei bine, exista momente in viata in care tot ce vrei sa ai in fata ochilor este o pelicula de bitum [...]

adaugat: 19 iulie 2011
Vezi tot articolul
discuri frana carbon ceramice
Franele carbon-ceramice: Un stop perfect

Putere. Rezistenta la oboseala. Durabilitate. Greutate. Acestea sunt cele mai importante subiecte pe care obisnuim sa le atingem atunci cand discutam despre frane. Si, de fiecare data, ne asteptam ca parametrii lor sa fie la superlativ. Evident, in marea majoritate a [...]

adaugat: 29 iunie 2011
Vezi tot articolul
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Lancia
    Adresa: Str. Traian, Nr. 117, Ploiesti
    Tel / Fax: 0244.525.140 / 0244.515.240
    E-mail: contact@autogenova.ro

  • sigla

    Opel
    Adresa: Str. Racovita, Nr. 267, Budesti
    Tel / Fax: 0250.720.222 / 0250.733.222
    E-mail: opel.vl@expocar.ro

  • sigla

    Volkswagen
    Adresa: Splaiul Unirii, Nr. 643-673, Sector ...
    Tel / Fax: 0750.236.400 / 0750.236.488
    E-mail: service-vitan@midocar.ro

PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
RETRO MOBILE
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea clientii ca pe un roi de albine. Era vorba de noul Porsche ... [...]

Vezi toate articolele
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback