12 noiembrie 2011

Placutele de frana

“Trebuiesc schimbate placutele de frana…” – de cate ori n-ai auzit-o pe asta atunci cand masina a ajuns pe rampa unui service?

Ca ai intampinat probleme in stoparea vehiculului – si, ca atare, ai cerut o verificare – sau, pur si simplu, mecanicul a aruncat o privire rotilor inainte sa schimbe uleiul, cumva, placutele de frana s-au strecurat de fiecare data in discutiile despre starea masinii. De altfel, e si normal sa se intample asta, avand in vedere ca micile piese metalice sunt atat de importante in angrenajul sistemului de franare. Practic, ele sunt cele care dau noima existentiala discurilor de frana, mixul de presiune si frecare aparut la contactul cu acestea avand ca rezultat incetinirea automobilului si, in final, stoparea lui. Acuma – nu toate placutele sunt la fel. Si asta pentru ca nu toate masinile sunt la fel. Unele sunt mai rapide, altele sunt mai grele, insa toate sunt nevoite, la un moment dat, sa reduca viteza sau sa opreasca; ca atare, placutele trebuiesc proiectate si construite de-asa natura, incat sa-si indeplineasca misiunea. Nu o data, ci de mii si mii de ori, de-a lungul a mii de kilometri. Hai sa vezi, mai exact, cum functioneaza…

Functionare

Ca pasionat de fenomenul auto, este imposibil sa nu te fi zgait macar o data la jantele unui model sport, in incercarea de a observa atat liniile spitelor, cat si marele disc de frana stralucind in soare. Suntem convinsi ca, in afara lui, ai fost fascinat si de uriasul etrier vopsit intr-o culoare tipatoare (de obicei rosu sau galben), ce joaca rol de “casa” pentru placutele de frana (si nu numai). In functie de tipul bolidului si performantele sale, poti gasi chiar si sase asemenea componente inauntru, dar majoritatea masinilor obisnuite au doar doua. Care, in momentul actionarii pedalei de frana, strang discul ca intr-o menghina (de aplicarea presiunii se ocupa un set de pistonase, numarul acestora, in cazul bolizilor de inalta performanta, ajungand chiar si la 12).

In urma frecarii rezulta doua lucruri: o imensa cantitate de caldura (aici, pasionatii de fizica nu se vor abtine sa explice metamorfozarea energiei cinetice in energie calorica) si… un transfer de material de frictiune pe disc, care, foarte rapid, interactioneaza cu cel ramas pe placute. Ei bine, respectiva “confruntare” mareste si mai mult coeficientul de frecare, care, la un moment dat, devine indeajuns de intensa incat sa opreasca roata (si, deci, vehiculul). Simplu, nu? In teorie, cel putin…

Vezi tu, un aspect vital al proiectarii placutelor de frana este durabilitatea acestora. Spre deosebire de alte componente ale masinii, ele nu au o rezistenta extrem de ridicata la uzura; in plus, progresul tehnologic inregistrat de industria auto – asociat cu elaborarea unor autoturisme din ce in ce mai performate – nu a lucrat tocmai in favoarea lor. Ca atare, fabricantii de asemenea componente s-au vazut nevoiti, de-a lungul timpului, sa gaseasca noi solutii pentru a le imbunatati nu doar caracteristicile de stopare, ci si fiabilitatea. Inevitabil, au rezultat cateva tipuri de placute de frana…

Tipuri de placute de frana

Initial, placutele de frana au utilizat azbestul ca material de frictiune, fiind bine stiut ca acest silicat are un talent aparte pentru absorbtia si disiparea caldurii; din pacate, se mai stie ca inhalarea prafului de azbest este echivalenta cu o condamnare la moarte (fibrele microscopice produc boala numita azbestoza, care poate ucide in mai multe feluri – inclusiv printr-o forma rara de cancer la plamani). Iar placutele, in general, produc mult, mult praf. Prin urmare, constructorii au fost nevoiti sa recurga la materialele organicesticla, cauciucul si, mai tarziu, Kevlarul –, pe care le-au “aliat” cu tot felul de rasini rezistente la degajari calorice. Placutele de frana organice au avantajul ca nu polueaza atmosfera si, in plus, sunt usor de reciclat; totodata, textura mai moale a materialului de frictiune le face mai silentioase. Evident, exista si un revers al medaliei: din cauza ca este mai moale, placuta se uzeaza mai repede. Cat despre inlocuirea lor, sa spunem doar ca nu este cea mai curata operatie din lume…

Placutele de frana organice se preteaza cel mai bine la masinile mici, cu performante mediocre, si sunt total neindicate pentru modelele sportive sau vehiculele de mare tonaj. Pentru automobilele cu performante medii (sau putin peste medie) sunt recomandate placutele de frana metalice, probabil cele mai folosite la ora actuala. Acestea se lauda cu cel mai bun compromis intre durata de viata si costurile de achizitie, “ingredientele” folosite la producerea materialului de frictiune (in general fier, cupru, otel si grafit) permitand un transfer eficient al cadurii; ca atare, si puterea de stopare este apreciabila. Totusi, si aceasta solutie este departe de a fi perfecta, un prim dezavantaj fiind greutatea mare a aliajului.

Placute de frana organice

O masina echipata cu placute de frana metalice va consuma ceva mai mult decat una care utilizeaza un tip diferit de piese, iar modelele de inalta performanta vor suferi la capitolul dinamica. Totodata, duritatea materialului de frictiune cauzeaza uzura timpurie a discurilor de frana, iar faptul ca placutele metalice functioneaza optim doar atunci cand se incalzesc ii obliga pe soferi sa aiba mai multa grija in zilele friguroase. Una peste alta, avantajele depasesc ca importanta dezavantajele, insa exista o solutie si mai buna. De fapt, mult mai buna.

Daca in garaj te asteapta o masina indeajuns de performanta incat sa poata fi clasificata drept un supercar, atunci trebuie sa tii minte o regula extrem de importanta: potentialul ei de franare trebuie sa fie superior celui de accelerare. Pentru a obtine acest deziderat, ai nevoie de placute de frana ceramice, ale caror calitati privind stoparea, durabilitatea si nivelul de zgomot sunt, de departe, cele mai bune. In combinatie cu discurile de frana potrivite, vor rezista mult mai mult decat un set obisnuit, iar greutatea redusa (materialul de frictiune este confectionat dintr-un mix de fibre ceramice si cupru) le recomanda din plin pentru instalarea pe masinile de curse (si deci, pe cele sport de strada). Din pacate, exista un “Dar”. Si inca unul mare: sunt foarte scumpe. Iar daca pui la socoteala si un set de discuri carbon-ceramice, s-ar putea ca factura sa “usture” rau. Pe de alta parte, am stabilit ca ai un supercar in garaj, nu?

Placute de frana ceramice

Concluzii

Ca oricare alte componente din ansamblul sistemului de franare, placutele de frana sunt capitale in ceea ce priveste asigurarea securitatii soferului, pasagerilor si a celorlalti participanti la trafic (fie ei alti conducatori auto sau pietoni). Cu alte cuvinte, de buna lor functionare depinde nu doar viata celui de la volan, ci si a celor din jurul lui. Verificarea functionarii lor este cu atat mai importanta cu cat ele sunt sortite uzarii si inlocuirii, drept pentru care, atunci cand ti se comunica ca trebuiesc montate unele noi, aproba fara sa eziti. Sau, in fine – nu ignora computerul de bord si binecunoscutul scartait din timpul franarii, care te anunta ca e timpul sa intri intr-un magazin de piese auto. Pe bune, vei trai mai mult…

Voteaza:
(10 voturi)
Autor: Dragos Stoica   |   Vezi toate articolele din Lectia auto
COMENTARII
avatar
radu (anonim)
30.04.2014, 22:37
Corect, simplu, clar. Multumim.
0
0
avatar
gelu (anonim)
27.12.2011, 18:08
e bine de stiut pentru toti dar multi ignora aceste lucruri.am vazut cu ochii mei ce fac unii oameni pentru a face economie.folosesc deja placute folosite atunci cand au probleme cu franele ceea ce nu e indicat deloc.rezultatul cred ca il stiti,atunci cand crezi ca esti bazat pe frane.accident cu urmari grave sau pierderi de vieti omenesti.recomand cu caldura inlocuirea atunci cand mecanicul spune asta.
3
0
Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc fortata. Ori intamplatoare. La fel ca in cazul aerului, [...]

adaugat: 09 ianuarie 2012
Vezi tot articolul
Sistemul de asistenta la pastrarea benzii de rulare (Lane Keeping Assist, LKAS)
Sistemul de avertizare la depasirea benzii de rulare (LDWS) si sistemul de asistenta la ...

Iti mai aduci aminte cand erai la scoala de soferi si, cu ocazia primelor sesiuni de conducere, instructorul punea mana pe volan pentru a corecta traiectoria masinii? Daca da, atunci iti amintesti si ca prezenta individului din dreapta iti inducea, la acel moment, un mix [...]

adaugat: 06 octombrie 2011
Vezi tot articolul
Suporti motor activi Porsche Dynamic Engine Mount System
Porsche Dynamic Engine Mount System: Ancora inteligenta

In panteonul dedicat legendelor auto vei gasi multe masini sport fabuloase, dar numai una dintre ele este invaluita intr-o mantie a controverselor de care, probabil, nu va scapa niciodata: Porsche 911. [...]

adaugat: 12 septembrie 2011
Vezi tot articolul
Audi Adaptive Cruise Control
Tempomat-ul inteligent: Fals tratat de soferie

La un moment dat, tot ceea ce stim azi despre condusul unei masini va disparea. Sau, mai bine zis, conceptul va suferi modificari atat de ample, incat vom privi scolile de soferi ca pe niste unelte din neolitic. Masinile vor invata cum sa comunice intre ele (deja au parcurs [...]

adaugat: 09 august 2011
Vezi tot articolul
mercedes airscarf si aircap
Mercedes Airscarf: Fularul fermecat

De cele mai multe ori, placerea condusului este asociata cu viteza de deplasare si/sau cu o salba ametitoare de sicane si ace de par, experimentata la limita aderentei; ei bine, exista momente in viata in care tot ce vrei sa ai in fata ochilor este o pelicula de bitum [...]

adaugat: 19 iulie 2011
Vezi tot articolul
discuri frana carbon ceramice
Franele carbon-ceramice: Un stop perfect

Putere. Rezistenta la oboseala. Durabilitate. Greutate. Acestea sunt cele mai importante subiecte pe care obisnuim sa le atingem atunci cand discutam despre frane. Si, de fiecare data, ne asteptam ca parametrii lor sa fie la superlativ. Evident, in marea majoritate a [...]

adaugat: 29 iunie 2011
Vezi tot articolul
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Dacia
    Adresa: Bd. Caransebesului, Nr. 21, Resita
    Tel / Fax: 0255.228.308 / 0255.228.308
    E-mail: autogroup@rdslink.ro

  • sigla

    Kia
    Adresa: Str. Depozitelor, Nr. 1, Pitesti
    Tel / Fax: 0348.401.652 / -
    E-mail: service@ersteautomobile.ro

  • sigla

    Peugeot
    Adresa: DN 39, Loc. Lazu, Constanta
    Tel / Fax: 0241.589.373 / 0241.676.103
    E-mail: office@motorex.com.ro

PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
RETRO MOBILE
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea clientii ca pe un roi de albine. Era vorba de noul Porsche ... [...]

Vezi toate articolele
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback