01 martie 2010

Sistemul de injectie al motorului Diesel - I

Partea I – istoric, injectia indirecta, sisteme clasice

Rudolf  Diesel este cel care a inventat motorul cu aprindere prin comprimare care ii poarta numele, la sfarsitul secolului XIX (1893). Spre deosebire de motoarele cu benzina, aprinderea se produce atunci cand combustibilul pulverizat intra in contact cu aerul fierbinte comprimat in camera de ardere (autoaprindere), nefiind necesara o scanteie electrica pentru a o initia.

Momentul in care se produce injectia (avansul la injec?ie), durata acesteia (sarcina) si presiunea combustibilului sunt factorii determinanti in functionarea motoarelor Diesel. Acestea au un consum specific efectiv mai mic decât cel al motoarelor cu aprindere prin scânteie, datorat randamentului mai mare (direct propor?ional cu raportul de comprimare).

In deceniile care au urmat a fost folosit pe scara larga in aplicatii stationare si navale, limitarile legate de viteza de functionare a sistemelor de injectie care foloseau aer comprimat si greutatea considerabila a compresoarelor utilizate de acestea facandu-l neadecvat vehiculelor rutiere. In anii 1920, Robert Bosch a dezvoltat pompa de injectie cu elemente in linie care, prin sistemul hidraulic de marire a presiunii combustibilului, a eliminat compresorul si a facilitat obtinerea unor turatii mai mari ale motoarelor Diesel, permitand astfel montarea acestora pe autovehicule.

Cu toate ca s-a raspandit pe autovehiculele destinate transportului de marfa si calatori, autoturismele mici au fost inca mult timp echipate preponderent cu Injectia indirectamotoare alimentate cu benzina, mai rapide si mai silentioase. Unul dintre impedimente era dificultatea obtinerii unei arderi progresive intr-un spatiu redus la  injectarea combustibilului in camera de ardere, problema fiind rezolvata prin utilizarea injectiei indirecte. La aceasta, combustibilul sub presiune este pulverizat intr-o camera de precombustie din chiulasa, unde aerului comprimat in cursa ascendenta a pistonului i s-a imprimat in prealabil o miscare de rotatie rapida, realizandu-se o buna amestecare. Motoarele cu injectie indirecta sunt mai putin eficiente si au nevoie de preincalzire mai indelungata la pornirile la rece, insa dezavantajele sunt compensate de functionarea mai silentioasa si lina care a facut posibila montarea lor pe autoturisme.

Pompe de injectie, injectoare

Pompele de injectie folosite in instalatiile clasice pot fi pompe in linie care au elemente hidraulice separate pentru fiecare injector in parte, actionate de un arbore cu came sau pompe cu distribuitor rotativ, care au un etaj ridicator de presiune si un distribuitor care directioneaza carburantul comprimat spre injectorul care trebuie sa realizeze injec?ia la momentul respectiv . Atunci cand presiunea debitata de pompa atinge valoarea prestabilita (in mod obisnuit, intre 120 si 200 bari), acul injectorului se ridica si permite pulverizarea carburantului care, in contact cu aerul comprimat fierbinte din camera de ardere, se aprinde.

Pompele de injectie mai au in componenta lor si o serie de dispozitive de marire a debitului, in functie de pozitia pedalei de acceleratie, pentru a modifica avansul in functie de turatie etc., acestea fiind actionate fie mecanic, fie electric, prin comenzi primite de la o unitate de control.

 

Pompa cu elemente in linie:

Pompa cu distribuitor rotativ:

Voteaza:
(5 voturi)
Autor: Ionut Epuran   |   Vezi toate articolele din Lectia auto
COMENTARII
avatar
ionut (anonim)
01.11.2011, 00:40
au dispărut videclipurile !!!!
4
0
avatar
parazitu
05.09.2010, 23:29
Iata ceva nou pe un site.
5
0
avatar
parazitu
05.09.2010, 23:28
Un articol foarte reusit.
6
0
Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc fortata. Ori intamplatoare. La fel ca in cazul aerului, [...]

adaugat: 09 ianuarie 2012
Vezi tot articolul
Placute de frana sport ceramice
Placutele de frana

“Trebuiesc schimbate placutele de frana…” – de cate ori n-ai auzit-o pe asta atunci cand masina a ajuns pe rampa unui service auto? Ca ai intampinat probleme in stoparea vehiculului – si, ca atare, ai cerut o verificare – sau, pur si simplu, mecanicul a aruncat o [...]

adaugat: 12 noiembrie 2011
Vezi tot articolul
Sistemul de asistenta la pastrarea benzii de rulare (Lane Keeping Assist, LKAS)
Sistemul de avertizare la depasirea benzii de rulare (LDWS) si sistemul de asistenta la ...

Iti mai aduci aminte cand erai la scoala de soferi si, cu ocazia primelor sesiuni de conducere, instructorul punea mana pe volan pentru a corecta traiectoria masinii? Daca da, atunci iti amintesti si ca prezenta individului din dreapta iti inducea, la acel moment, un mix [...]

adaugat: 06 octombrie 2011
Vezi tot articolul
Suporti motor activi Porsche Dynamic Engine Mount System
Porsche Dynamic Engine Mount System: Ancora inteligenta

In panteonul dedicat legendelor auto vei gasi multe masini sport fabuloase, dar numai una dintre ele este invaluita intr-o mantie a controverselor de care, probabil, nu va scapa niciodata: Porsche 911. [...]

adaugat: 12 septembrie 2011
Vezi tot articolul
Audi Adaptive Cruise Control
Tempomat-ul inteligent: Fals tratat de soferie

La un moment dat, tot ceea ce stim azi despre condusul unei masini va disparea. Sau, mai bine zis, conceptul va suferi modificari atat de ample, incat vom privi scolile de soferi ca pe niste unelte din neolitic. Masinile vor invata cum sa comunice intre ele (deja au parcurs [...]

adaugat: 09 august 2011
Vezi tot articolul
mercedes airscarf si aircap
Mercedes Airscarf: Fularul fermecat

De cele mai multe ori, placerea condusului este asociata cu viteza de deplasare si/sau cu o salba ametitoare de sicane si ace de par, experimentata la limita aderentei; ei bine, exista momente in viata in care tot ce vrei sa ai in fata ochilor este o pelicula de bitum [...]

adaugat: 19 iulie 2011
Vezi tot articolul
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Mitsubishi
    Adresa: Sos. Bucuresti-Ploiesti, Nr. 40, ...
    Tel / Fax: 021.312.50.05 / 021.305.72.80
    E-mail: irina.chioncel@mit-motors.ro

  • sigla

    Skoda
    Adresa: Calea Sagului, Nr. 138B, Timisoara
    Tel / Fax: 0256.207.748 / 0256.309.743
    E-mail: lucianpacuraru@procar-skoda.ro

  • sigla

    Volkswagen
    Adresa: DN 1, Km. 175+250, Ghimbav - Brasov ...
    Tel / Fax: 0268.473.040 / 0268.254.745
    E-mail: service.auto@tess.ro

PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
RETRO MOBILE
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea clientii ca pe un roi de albine. Era vorba de noul Porsche ... [...]

Vezi toate articolele
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback