06 octombrie 2011

Sistemul de avertizare la depasirea benzii de rulare (LDWS) si sistemul de asistenta la pastrarea benzii de rulare (LKAS)

Lane Departure Warning & Lane Keeping Assist: Instructorii virtuali

Iti mai aduci aminte cand erai la scoala de soferi si, cu ocazia primelor sesiuni de conducere, instructorul punea mana pe volan pentru a corecta traiectoria masinii? Daca da, atunci iti amintesti si ca prezenta individului din dreapta iti inducea, la acel moment, un mix inselator de liniste si siguranta. De ce inselator? Simplu: pentru ca nu urma sa ai tot timpul pe cineva alaturi, care sa te fereasca de necazuri. Iar genul acesta de necazuri apar indiferent de numarul anilor de soferie sau de cel al kilometrilor parcursi…

Vezi tu, societatea moderna produce tot mai multe metode de distragere a atentiei si, totodata, ofera tot mai putine sanse de a scapa nevatamat (fie doar si pentru simplul motiv ca soselele lumii se aglomereaza din ce in ce mai tare). Un mesaj pe telefonul mobil la care, nu-i asa, trebuie sa raspunzi imediat, o punga de chips-uri care te asteapta deschisa pe scaunul pasagerului din dreapta, o pereche de ochelari de soare pe care musai trebuie sa o scoti din torpedou, sau, pur si simplu, un pieton de la care nu-ti poti lua ochii – fiecare dintre aceste “ispite” pot provoca, la un moment dat, accidente grave. Iar constructorii auto cunosc foarte bine aceste fisuri din armura condusului preventiv. In consecinta, si-au pus inginerii la treaba pentru a dezvolta cat mai multe sisteme ajutatoare, doua dintre acestea facand si subiectul materialului de fata: sistemul de avertizare la depasirea benzii de rulare (a.k.a Lane Departure Warning System sau LDWS) si sistemul de asistenta la pastrarea benzii de rulare (a.k.a Lane Keeping Assist System sau LKAS).

Primul constructor care a propus asemenea tehnologii pe masinile de serie a fost Nissan, care, in 2001, a dotat sedanul Cima – versiunea japoneza a celei de-a treia generatii Infiniti Q45 – cu un sistem de tip LDW; trei ani mai tarziu, solutia de combatere a neatentiei era oferita si pe SUV-ul Infiniti FX, ce devenea prima masina din Statele Unite astfel dotata. Toyota a raspuns cu sistemul Lane Monitoring System in 2002, pentru ca, in 2004, sa echipeze modelul Crown Majesta cu o tehnica de tip Lane Keeping Assist.

Totusi, primul asistent electronic specializat in pastrarea benzii de rulare a fost implementat de Honda pe Inspire in 2003, acesta rectificand automat traiectoria masinii in cazul in care soferul nu lua masuri. Cat despre producatorii europeni, abia in 2005 Citroen a introdus un sistem de avertizare la depasirea benzii, atat pe C4, si pe C5. Dar, in fine – toate astea sunt mai putin importante acum: singurul lucru care conteaza cu adevarat este faptul ca ambele tehnologii au capacitatea de a diminua riscurile. Si iata cum…Sa luam, de pilda, cazul in care soferul nu se poate abtine de la a-si nota ceva in agenda telefonului; asadar, concentrarea sa in privinta mentinerii directiei este aproape nula.

Daca masina are sistemul LDW activat, atunci “ochiul” de supraveghere al caii de rulare – in fapt, o camera video montata in zona superioara a parbrizului – va monitoriza, in locul individului, felul in care masina se deplaseaza pe culoarul schitat de liniile de demarcatie. In eventualitatea in care vehiculul va atinge sau depasi neintentionat una dintre “granite” (sistemul nu reactioneaza daca soferul actioneaza semnalizarea, manevreaza voit volanul sau accelereaza masina ca pentru o depasire), LDW va transmite un semnal acustic de avertizare sau, dupa caz, va crea vibratii in volan ori scaun. Simplu si eficient, cu conditia sa… il iei rapid in seama. Pentru cazurile mai grave, exista LKAS…

Pe scurt, daca LDWS se multumeste doar sa te avertizeze vizavi de abaterea autoturismului de la traiectorie, sistemul de asistenta la pastrarea benzii de rulare trece la actiune. Mai pe romaneste, corecteaza traseul masinii prin franarea usoara a rotilor de pe partea opusa celor care incalca linia. La unii producatori, cele doua sisteme de asistenta sunt separate unul de celalalt si trebuie activate separat, insa alti fabricanti – ca Mercedes, de exemplu – le-au integrat de-asa natura incat misiunile lor sa devina fazele aceluiasi proces de prevenire a accidentelor. Indiferent de solutie, insa, e musai sa tii minte asta: chiar si supravegheat de un “instructor” virtual, viata ramane in mainile tale…


Voteaza:
(1 vot)
Autor: Dragos Stoica   |   Vezi toate articolele din Lectia auto
COMENTARII
avatar
Ovi (anonim)
11.03.2013, 03:20
Va dati seama cati o sa conduca pe autostrazi cu mainile....in buzunar...
0
0
avatar
Fastus (anonim)
18.11.2012, 13:42
@Casian ... daca te uiti la clip o sa vezi ca spune clar... daca franezi sau accelerezi sistemul se dezactiveaza... daca vine un tir spre tine si nu franezi ... :) nasol
0
0
avatar
alex (anonim)
18.11.2012, 11:49
Pentru că citind un articol de 200 de cuvinte poți depista imediat greșelile făcute de inginerii japonezi.
0
0
avatar
Merce Casian (anonim)
09.11.2011, 17:09
Si daca vrei sa parasesti intentionat banda ca sa nu dea in tine un sofer care doarme la volanul unui tir si a intrat pe contrasens, atunci te lasa LKAS-ul sa treci banda, sau sa iesi de pe drum? Tinand cont, ca in momente de genul, sigur nu iti amintesti unde e butonul de dezactivare LKAS, in caz ca ar avea unul.
3
0
Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc fortata. Ori intamplatoare. La fel ca in cazul aerului, [...]

adaugat: 09 ianuarie 2012
Vezi tot articolul
Placute de frana sport ceramice
Placutele de frana

“Trebuiesc schimbate placutele de frana…” – de cate ori n-ai auzit-o pe asta atunci cand masina a ajuns pe rampa unui service auto? Ca ai intampinat probleme in stoparea vehiculului – si, ca atare, ai cerut o verificare – sau, pur si simplu, mecanicul a aruncat o [...]

adaugat: 12 noiembrie 2011
Vezi tot articolul
Suporti motor activi Porsche Dynamic Engine Mount System
Porsche Dynamic Engine Mount System: Ancora inteligenta

In panteonul dedicat legendelor auto vei gasi multe masini sport fabuloase, dar numai una dintre ele este invaluita intr-o mantie a controverselor de care, probabil, nu va scapa niciodata: Porsche 911. [...]

adaugat: 12 septembrie 2011
Vezi tot articolul
Audi Adaptive Cruise Control
Tempomat-ul inteligent: Fals tratat de soferie

La un moment dat, tot ceea ce stim azi despre condusul unei masini va disparea. Sau, mai bine zis, conceptul va suferi modificari atat de ample, incat vom privi scolile de soferi ca pe niste unelte din neolitic. Masinile vor invata cum sa comunice intre ele (deja au parcurs [...]

adaugat: 09 august 2011
Vezi tot articolul
mercedes airscarf si aircap
Mercedes Airscarf: Fularul fermecat

De cele mai multe ori, placerea condusului este asociata cu viteza de deplasare si/sau cu o salba ametitoare de sicane si ace de par, experimentata la limita aderentei; ei bine, exista momente in viata in care tot ce vrei sa ai in fata ochilor este o pelicula de bitum [...]

adaugat: 19 iulie 2011
Vezi tot articolul
discuri frana carbon ceramice
Franele carbon-ceramice: Un stop perfect

Putere. Rezistenta la oboseala. Durabilitate. Greutate. Acestea sunt cele mai importante subiecte pe care obisnuim sa le atingem atunci cand discutam despre frane. Si, de fiecare data, ne asteptam ca parametrii lor sa fie la superlativ. Evident, in marea majoritate a [...]

adaugat: 29 iunie 2011
Vezi tot articolul
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Dacia
    Adresa: Aleea Pestisori, Nr. 16, DN1, Km. ...
    Tel / Fax: 0244.335.555 / 0244.335.071
    E-mail: autoservice@iatsacampina.ro

  • sigla

    Renault
    Adresa: Bd. Timisoara, Nr. 60E, Sector 6, ...
    Tel / Fax: 021.444.08.05 / 021.444.08.04
    E-mail: renault@serus.ro

  • sigla

    Saab
    Adresa: 5407055, Baciu, Nr. 30, Cluj
    Tel / Fax: 0264.270.270 / 0264.270.270
    E-mail: service@tubman.ro

PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
RETRO MOBILE
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea clientii ca pe un roi de albine. Era vorba de noul Porsche ... [...]

Vezi toate articolele
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback