15 martie 2010

Sistemul de injectie al motorului Diesel - II

Partea II – injectia directa, sisteme moderne

Motoarele cu camera de precombustie pe care le-am prezentat anterior functioneaza la presiuni relativ reduse de injectie (150-200 bar,) insa pentru un randament mai bun, un consum optim, zgomot si emisii de noxe reduse este necesara o presiune sporita.

Procedeul de injectie directa a inceput sa fie utilizat la camioane incepand din anii ’50, insa, din motivele amintite in partea I, abia dupa prima criza a petrolului din 1973 a fost studiata posibilitatea echiparii autoturismelor cu aceasta tehnologie. Primele motoare Diesel cu injectie directa lucrau cu valori ale presiunii mai apropiate de cele folosite la motoarele cu camera de precombustie, insa acestea au crescut treptat ajungand, in prezent, pana la valori de 1800 bar, in unele cazuri.

La aceste motoare, camera de ardere este practic in capatul pistonului iar injectia se face cu mai multe jeturi de combustibil, avand directii diferite. Turbionarea produsa de forma cavitatii din piston contribuie la o ardere rapida, cu emisii de funingine scazute, prin omogenizarea amestecului, iar utilizarea supapelor multiple contribuie la o calitate superioara a arderii prin optimizarea schimbului de gaze.

Sisteme de injectie directaSisteme de injectie directa

Sistemul clasic (1) este similar cu cel utilizat la motoarele cu injectie indirecta prezentat in prima parte. Diferentele apar la nivelul pulverizarii combustibilului in mai multe jeturi dupa cum am mentionat.

La sistemul cu rampa comuna (2), pompa livreaza presiune pe toata durata functionarii motorului, aceasta actiune fiind complet separata de momentul injectiei. Inalta presiune este acumulata in interiorul rampei si prezenta in injectoare, acestea deschizandu-se tot la o comanda electrica. Presiunea variaza in functie de turatia motorului, avand valori de cca 600 bar la ralanti si ajungand pana la 1300 sau chiar 1800 bar la turatii ridicate, in cazul generatiei a doua de common rail. Modularea se efectueaza pe circuitul de joasa presiune, dupa pompa de alimentare electrica, pentru a optimiza puterea consumata de pompa de inalta presiune de la motor si a reduce incalzirea combustibilului.

 

Sistemul cu rampa comuna (common rail)                                                           Functionarea pompei de injectie

 

Sistemul pompa-injectorSistemul pompa-injector (3) presupune integrarea elementului ridicator de presiune in ansamblul fiecarui injector. Aceste elemente ridicatoare sunt actionate prin culbutori si came dedicate, prezente pe acelasi arbore care comanda si supapele motorului, renuntandu-se la pompa de injectie. Valoarea presiunii astfel obtinute este superioara celei din sistemele clasice, putand depasi 1000 bar, iar momentul injectiei este comandat electric de catre o centrala electronica prin electrovalvele fiecaruia din injectoare.

 

Sistemul cu rampa comuna este capabil sa livreze injectii multiple – la un ciclu motor fiecare injector pulverizeaza mai multe incarcaturi de combustibil in camera de ardere (pana la 5 incarcaturi), astfel:

una sau mai multe injectii-pilot inainte de injectia principala, care au ca efect reducerea substantiala a zgomotului;

injectia principala, care produce aprinderea;

una sau mai multe injectii intarziate, pentru arderea funinginii si realizarea unei temperaturi ridicate pentru curatarea filtrului de particule acolo unde acesta este prezent.

In cazul injectiilor suplimentare, este vorba de cantitati foarte mici de motorina si de timpi de ordinul microsecundelor. Sistemele pompa-injector sunt capabile de a livra doar o singura incarcatura, care precede injectia principala.

Componentele echipamentelor de injectie, pentru a putea functiona la astfel de parametri, necesita prelucrari extrem de fine si precise la nivelul suprafetelor si al dimensiunilor, ceea ce le face si foarte sensibile. Ne referim, in primul rand, la calitatea combustibilului, care de altfel este singurul lubrifiant si agent de racire a acestora. Utilizarea in exces a aditivilor in motorina ii reduce capacitatea de ungere si poate deteriora in primul rand injectoarele, dar si pompele de inalta presiune, la fel ca un filtru de proasta calitate sau care nu a fost inlocuit la timp si care permite impuritatilor sa ajunga in circuit.

foto1: aa1car.com

foto3: chipfactory.at

Voteaza:
(11 voturi)
Autor: Ionut Epuran   |   Vezi toate articolele din Lectia auto
COMENTARII
avatar
doru
20.02.2013, 19:16
pai postam DEGEABA va-m rugat un lucru care,zic eu,ar fi fost foarte util pentru a intelege TOT ansamblu de functionare.Asa pe"bucati".....PACAT
0
0
avatar
doru
04.02.2013, 19:38
si daca va rugam ne dati detali desptre reglajul culbutorilor?VA ROG!!!sistemul pompa-injector e foarte interesant.
2
0
avatar
paul (anonim)
12.01.2013, 22:04
asta cu mai multe pulverizari de combustibil intr0un timp de functionare e tare nu am stiut asta, asa am inteles cum se face si arderea gazelor acumulate in catalizatot
0
0
avatar
doru
07.01.2013, 11:10
ar fi interesant o lectie de ,demontat-montat,reglat culbutori
2
0
Vezi toate comentariile (5)
loadingse incarca ...
Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc fortata. Ori intamplatoare. La fel ca in cazul aerului, [...]

adaugat: 09 ianuarie 2012
Vezi tot articolul
Placute de frana sport ceramice
Placutele de frana

“Trebuiesc schimbate placutele de frana…” – de cate ori n-ai auzit-o pe asta atunci cand masina a ajuns pe rampa unui service auto? Ca ai intampinat probleme in stoparea vehiculului – si, ca atare, ai cerut o verificare – sau, pur si simplu, mecanicul a aruncat o [...]

adaugat: 12 noiembrie 2011
Vezi tot articolul
Sistemul de asistenta la pastrarea benzii de rulare (Lane Keeping Assist, LKAS)
Sistemul de avertizare la depasirea benzii de rulare (LDWS) si sistemul de asistenta la ...

Iti mai aduci aminte cand erai la scoala de soferi si, cu ocazia primelor sesiuni de conducere, instructorul punea mana pe volan pentru a corecta traiectoria masinii? Daca da, atunci iti amintesti si ca prezenta individului din dreapta iti inducea, la acel moment, un mix [...]

adaugat: 06 octombrie 2011
Vezi tot articolul
Suporti motor activi Porsche Dynamic Engine Mount System
Porsche Dynamic Engine Mount System: Ancora inteligenta

In panteonul dedicat legendelor auto vei gasi multe masini sport fabuloase, dar numai una dintre ele este invaluita intr-o mantie a controverselor de care, probabil, nu va scapa niciodata: Porsche 911. [...]

adaugat: 12 septembrie 2011
Vezi tot articolul
Audi Adaptive Cruise Control
Tempomat-ul inteligent: Fals tratat de soferie

La un moment dat, tot ceea ce stim azi despre condusul unei masini va disparea. Sau, mai bine zis, conceptul va suferi modificari atat de ample, incat vom privi scolile de soferi ca pe niste unelte din neolitic. Masinile vor invata cum sa comunice intre ele (deja au parcurs [...]

adaugat: 09 august 2011
Vezi tot articolul
mercedes airscarf si aircap
Mercedes Airscarf: Fularul fermecat

De cele mai multe ori, placerea condusului este asociata cu viteza de deplasare si/sau cu o salba ametitoare de sicane si ace de par, experimentata la limita aderentei; ei bine, exista momente in viata in care tot ce vrei sa ai in fata ochilor este o pelicula de bitum [...]

adaugat: 19 iulie 2011
Vezi tot articolul
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Audi
    Adresa: Bd. Grivitei, 1H, Brasov
    Tel / Fax: 0268.473.040 / 0268.254.745
    E-mail: service.auto@tess.ro

  • sigla

    Lancia
    Adresa: Str. Redului, Nr.3, Onesti
    Tel / Fax: 0234.318.157 / 0234.315.506
    E-mail: antuaneta.micu@autosanremo.ro

  • sigla

    Opel
    Adresa: Str. Baba Novac, Nr.78, Constanta
    Tel / Fax: 0241.694.222 / 0241.695.868
    E-mail: vanzari.ct@expocar.ro

PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
RETRO MOBILE
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea clientii ca pe un roi de albine. Era vorba de noul Porsche ... [...]

Vezi toate articolele
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback