12 septembrie 2011

Porsche Dynamic Engine Mount System: Ancora inteligenta

In panteonul dedicat legendelor auto vei gasi multe masini sport fabuloase, dar numai una dintre ele este invaluita intr-o mantie a controverselor de care, probabil, nu va scapa niciodata: Porsche 911.

Vezi tu, conceptual – si teoretic – vorbind, vedeta marcii din Zuffenhausen este o imensa greseala. Schitat de Ferdinand Alexander Porsche, fiul lui “Ferry” Porsche, apoi modelat in forma finala de tatal sau, originalul 911 a fost, practic, o incercare de ameliorare a designului lui 356 – la randul sau o versiune mai sportiva si mai nobila a lui Volkswagen Beetle. Cum “ameliorare” nu este totuna cu “schimbare”, “Nine-Eleven” a mostenit arhitectura cu motor si tractiune spate a celui mai vandut automobil din lume, iar asta, de-a lungul anilor, i-a adus faima, dar si o serie de necazuri. Problema cea mai mare este, fara indoiala, tinuta de drum: foarte sigura atata vreme cat nu fortezi nota, ea se suceste ireversibil la 180 de grade de indata ce decizi sa fii putin “obraznic”. Metaforic vorbind, avem de-a face cu varianta auto a unui satrap: cat timp ii respecti regulile, e cel mai bun prieten al tau; in momentul in care vrei sa aplici reforme, te executa fara avertisment. Iar asta nu e bine.

De-a lungul celor aproape cinci decenii de existenta, Porsche a incercat in fel si chip sa estompeze personalitatea “criminala” a lui 911 si, in buna masura, a reusit. Evident, milioanele de ore petrecute in fata planselor – si mai tarziu, a computerelor ultraperformante – au inlesnit intr-o oarecare masura conturarea happy-end-ului, insa nu e mai putin adevarat ca succesul a depins si de unele mici detalii. Cum ar fi, de pilda, suportii de motor activi.

Recent mentionati in descrierea pachetului Sport Chrono, acestia au rezultat in urma cercetarilor desfasurate la nivelul principiului inertiei. Mai exact, germanii au studiat modul in care un corp continua sa se deplaseze pe o linie dreapta uniforma pana cand, sub actiunea unei forte, isi schimba directia. Motivul? Asta se intampla si cu motorul unui 911 ajuns intr-un viraj: initial, are tendinta de a merge inainte, desi masina urmeaza alta traiectorie. Din aceasta cauza, spatele vehiculului este impins inspre exterior, iar tinuta de drum are de suferit. Suportii activi minimizeaza efectul cu ajutorul a doi senzori, ce masoara acceleratia laterala si longitudinala aferenta unghiului directiei; in functie de rezultatele comunicate, componentele de sustinere isi schimba, automat, gradul de rigiditate. Cum? Teoretic, destul de simplu: in interiorul lor se afla un lichid magnetoreologic, a carui vascozitate se modifica la actiunea unui camp electric. Astfel, atunci cand soferul impune un ritm de deplasare relaxat, “stransoarea” suportilor este mai slaba, iar vibratiile motorului sunt minime; dimpotriva, atunci cand masina ruleaza intr-un ritm sustinut, eventual pe o succesiune rapida de viraje, ei “tin agregatul in loc”, conferind soferului senzatia unui control mai bun.

 

Suportii activi isi demonstreaza utilitatea si-n cazul unei porniri in tromba, diminuarea oscilatiilor din plan vertical avand ca rezultat eliberarea unei forte mai mari si mai uniforme la nivelul puntii spate. Beneficii? O tractiune mai buna si, deci, o acceleratie mai rapida. Iar acum stii totul despre inca un element caruia 911 Turbo ii datoreaza… cel mai bun “zero-o suta” din toata istoria sa.


Suporti motor

Voteaza:
(2 voturi)
Autor: Dragos Stoica   |   Vezi toate articolele din Lectia auto
COMENTARII

Nu exista niciun comentariu. Fii primul care comenteaza!

Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc fortata. Ori intamplatoare. La fel ca in cazul aerului, [...]

adaugat: 09 ianuarie 2012
Vezi tot articolul
Placute de frana sport ceramice
Placutele de frana

“Trebuiesc schimbate placutele de frana…” – de cate ori n-ai auzit-o pe asta atunci cand masina a ajuns pe rampa unui service auto? Ca ai intampinat probleme in stoparea vehiculului – si, ca atare, ai cerut o verificare – sau, pur si simplu, mecanicul a aruncat o [...]

adaugat: 12 noiembrie 2011
Vezi tot articolul
Sistemul de asistenta la pastrarea benzii de rulare (Lane Keeping Assist, LKAS)
Sistemul de avertizare la depasirea benzii de rulare (LDWS) si sistemul de asistenta la ...

Iti mai aduci aminte cand erai la scoala de soferi si, cu ocazia primelor sesiuni de conducere, instructorul punea mana pe volan pentru a corecta traiectoria masinii? Daca da, atunci iti amintesti si ca prezenta individului din dreapta iti inducea, la acel moment, un mix [...]

adaugat: 06 octombrie 2011
Vezi tot articolul
Audi Adaptive Cruise Control
Tempomat-ul inteligent: Fals tratat de soferie

La un moment dat, tot ceea ce stim azi despre condusul unei masini va disparea. Sau, mai bine zis, conceptul va suferi modificari atat de ample, incat vom privi scolile de soferi ca pe niste unelte din neolitic. Masinile vor invata cum sa comunice intre ele (deja au parcurs [...]

adaugat: 09 august 2011
Vezi tot articolul
mercedes airscarf si aircap
Mercedes Airscarf: Fularul fermecat

De cele mai multe ori, placerea condusului este asociata cu viteza de deplasare si/sau cu o salba ametitoare de sicane si ace de par, experimentata la limita aderentei; ei bine, exista momente in viata in care tot ce vrei sa ai in fata ochilor este o pelicula de bitum [...]

adaugat: 19 iulie 2011
Vezi tot articolul
discuri frana carbon ceramice
Franele carbon-ceramice: Un stop perfect

Putere. Rezistenta la oboseala. Durabilitate. Greutate. Acestea sunt cele mai importante subiecte pe care obisnuim sa le atingem atunci cand discutam despre frane. Si, de fiecare data, ne asteptam ca parametrii lor sa fie la superlativ. Evident, in marea majoritate a [...]

adaugat: 29 iunie 2011
Vezi tot articolul
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Land Rover
    Adresa: Str. Clujului, Nr. 279-281, Oradea
    Tel / Fax: 0741.333.880 / -
    E-mail: florin.oros@tiriacauto.ro

  • sigla

    Skoda
    Adresa: Calea Clujului, Nr. 201, Oradea
    Tel / Fax: 0259.440.340 / 0259.440.340
    E-mail: service@autogrand.ro

  • sigla

    Suzuki
    Adresa: Bd. Independentei, Nr. 34, E58, ...
    Tel / Fax: 0362.419.941 / 0362.419.942
    E-mail: b.bogdan@suzukimaramures.ro

PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
RETRO MOBILE
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea clientii ca pe un roi de albine. Era vorba de noul Porsche ... [...]

Vezi toate articolele
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback