09 august 2011

Tempomat-ul inteligent: Fals tratat de soferie

La un moment dat, tot ceea ce stim azi despre condusul unei masini va disparea. Sau, mai bine zis, conceptul va suferi modificari atat de ample, incat vom privi scolile de soferi ca pe niste unelte din neolitic. Masinile vor invata cum sa comunice intre ele (deja au parcurs primele lectii), iar infrastructura rutiera va deveni atat de sofisticata, incat volanul, schimbatorul de viteze si pedalele vor capata “relevanta” motorului cu aburi. Bineinteles, mai e mult pana departe si, sinceri sa fim, nici nu stim daca vom prinde respectivele vremuri; pe de alta parte, vom fi printre putinii care vor avea o idee despre cum a inceput totul…

Soferia va fi “dinamitata” pentru ca placerea de a conduce a stat mai mereu in umbra comoditatii, iar chibritul care a aprins fitilul este asa-numitul tempomat (cruise-control pentru anglofili). De multe ori il auzi gratulat cu sintagma “pilot automat”, dar, pentru moment, e cam mult spus: sistemul indeplineste doar misiunea de mentinere a vehiculului la o viteza constanta, pana cand pedala de frana este actionata. Cu alte cuvinte, piciorul drept scapa de corvoada apasarii acceleratiei. Initial, a fost disponibil doar pentru modelele din clasele superioare – si, chiar si acolo, era deseori optional –, dar, de ceva timp incoace, il regasesti si pe lista cu dotari a familialelor entry-level. Motivul? Locul sau in segmentul premium a fost luat de o versiune mult mai performanta, numita “tempomatul inteligent”.

Printre primii producatori care au implementat o asemenea tehnologie a fost Mitsubishi, japonezii uimind in 1995 cu asa-numitul cruise-control adaptiv. Instalat pe modelul Diamante, sistemul il scutea pe cel de la volan de reglarea vitezei masinii, atunci cand aceasta ajungea un vehicul din urma; totusi, nu actiona franele. In schimb, potrivea ritmul de deplasare prin ajustarea acceleratiei si, eventual, retrogradarea treptelor, stabilind totodata o distanta sigura fata de obiectul mai lent. Simplu, sigur si, mai ales, comod. Si totusi, nu tocmai perfect.

Problema cea mai mare a acestui tip de tempomat sunt chiar mijloacele de detectare a obiectelor din fata, razele laser avand lacune serioase in caz de vreme rea sau daca masina de identificat este foarte murdara (practic, noroiul sau praful impiedica reflectarea luminii). Ca atare, fabricantii auto au trecut, treptat, la adoptarea unor sisteme bazate pe undele radar, acuratetea informatiilor si fiabilitatea functionarii permitand inginerilor sa exploreze noi dimensiuni ale conducerii preventive. De exemplu, la mijlocul deceniului trecut, Toyota a implementat o functie ce avertiza soferul in cazul in care masina din fata incetinea sau chiar se oprea; apoi, in 2006, Mercedes – producatorul care, practic, a popularizat utilizarea tempomatelor inteligente – a plusat cu versiunea… “Plus” a sistemului Distronic. Oferita initial pe nava-amiral S-Klasse, minunea electronica a constructorului din Stuttgart nu numai ca micsoreaza viteza masinii atunci cand vehiculul din fata face acelasi lucru, ci si opreste limuzina in locul soferului, daca acesta nu are nici o reactie. Mai nou, gratie functiei Pre Safe Brake, Distronic Plus are capacitatea de a actiona la maximum franele atunci cand sesizeaza un accident iminent, diminuand considerabil pericolul vatamarilor corporale grave.

Temoomat Mercedes

Evident, atari bijuterii tehnologice sunt foarte scumpe, dar, asa cum timpul a demonstrat-o de nenumarate ori, ele ajung, la un moment dat, dotari standard pe masinile populare. Ce vor propune atunci modelele de lux? Nu stim exact, dar, probabil, ne vor intreba unde sa ne duca…

Toyota Prius: Dynamic Radar Cruise Control

Mercedes-Benz Clasa E: Distronic Plus

Volvo S80: Adaptive Cruise Control

Voteaza:
(3 voturi)
Autor: Dragos Stoica   |   Vezi toate articolele din Lectia auto
COMENTARII
avatar
Gabriel (anonim)
25.11.2012, 10:44
Excelent articol!!!!!
0
0
Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc fortata. Ori intamplatoare. La fel ca in cazul aerului, [...]

adaugat: 09 ianuarie 2012
Vezi tot articolul
Placute de frana sport ceramice
Placutele de frana

“Trebuiesc schimbate placutele de frana…” – de cate ori n-ai auzit-o pe asta atunci cand masina a ajuns pe rampa unui service auto? Ca ai intampinat probleme in stoparea vehiculului – si, ca atare, ai cerut o verificare – sau, pur si simplu, mecanicul a aruncat o [...]

adaugat: 12 noiembrie 2011
Vezi tot articolul
Sistemul de asistenta la pastrarea benzii de rulare (Lane Keeping Assist, LKAS)
Sistemul de avertizare la depasirea benzii de rulare (LDWS) si sistemul de asistenta la ...

Iti mai aduci aminte cand erai la scoala de soferi si, cu ocazia primelor sesiuni de conducere, instructorul punea mana pe volan pentru a corecta traiectoria masinii? Daca da, atunci iti amintesti si ca prezenta individului din dreapta iti inducea, la acel moment, un mix [...]

adaugat: 06 octombrie 2011
Vezi tot articolul
Suporti motor activi Porsche Dynamic Engine Mount System
Porsche Dynamic Engine Mount System: Ancora inteligenta

In panteonul dedicat legendelor auto vei gasi multe masini sport fabuloase, dar numai una dintre ele este invaluita intr-o mantie a controverselor de care, probabil, nu va scapa niciodata: Porsche 911. [...]

adaugat: 12 septembrie 2011
Vezi tot articolul
mercedes airscarf si aircap
Mercedes Airscarf: Fularul fermecat

De cele mai multe ori, placerea condusului este asociata cu viteza de deplasare si/sau cu o salba ametitoare de sicane si ace de par, experimentata la limita aderentei; ei bine, exista momente in viata in care tot ce vrei sa ai in fata ochilor este o pelicula de bitum [...]

adaugat: 19 iulie 2011
Vezi tot articolul
discuri frana carbon ceramice
Franele carbon-ceramice: Un stop perfect

Putere. Rezistenta la oboseala. Durabilitate. Greutate. Acestea sunt cele mai importante subiecte pe care obisnuim sa le atingem atunci cand discutam despre frane. Si, de fiecare data, ne asteptam ca parametrii lor sa fie la superlativ. Evident, in marea majoritate a [...]

adaugat: 29 iunie 2011
Vezi tot articolul
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Dacia
    Adresa: Calea Slanicului, Nr. 10A, DN 12A, ...
    Tel / Fax: 0334.405.010 / 0334.405.012
    E-mail: automobileonesti@dedeman.ro

  • sigla

    Hyundai
    Adresa: Str. Portului, Nr. 54-56, Galati
    Tel / Fax: 0236.412.560 / 0236.491.135
    E-mail: service@autouniversal.ro

  • sigla

    Seat
    Adresa: Bd. Biruintei, Nr. 13, Com. ...
    Tel / Fax: 021.209.40.21 / 021.205.55.70
    E-mail: service@alto-syncro.ro

PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
RETRO MOBILE
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea clientii ca pe un roi de albine. Era vorba de noul Porsche ... [...]

Vezi toate articolele
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback