Abarth logo

Masini noi: Abarth

Aici gasesti toate modelele produse de Abarth.

Afla totul despre masina care te intereseaza - de la specificatii tehnice la preturi, de la dotari standard la dotari optionale. Priveste-o din toate unghiurile. Apoi, daca doresti, o poti compara cu alte modele asemanatoare.

500 500 logo
DDP 18.235 - 18.235 €
CIP 14.706 - 14.706 €

ISTORIA MARCII Abarth

Probabil, multi copii au venit pe lume la data de 15 noiembrie 1905, ingrosand randurile celor nascuti sub semnul Scorpionului; numai unuia dintre ei, insa, i-a fost scris sa consume o viata de glorie si faima sub auspiciile celui de-al optulea simbol zodiacal. L-au botezat Karl Alberto Abarth, iar oamenii din jur l-au strigat asa pana pe la mijlocul anilor ‘40 – perioada aleasa pentru mutarea definitiva in Italia si schimbarea prenumelui de baza in echivalentul “Carlo”. Acesta este totusi al doilea capitol al vietii sale, iar noi nu l-am inceput nici macar pe primul…

Abarth a demonstrat un real talent ingineresc inca din perioada adolescentei, iar la 16 ani lucra deja ca ucenic in atelierele Degan, Italia, unde construia sasiuri de biciclete si motociclete. Doi ani si jumatate mai tarziu, el s-a intors in Austria pentru a fabrica si testa motocicletele companiei Motor Thun, care l-a introdus in lumea motorsportului dupa ce pilotul de uzina s-a imbolnavit. Din pacate, in prima sa cursa, Karl a trebuit sa abandoneze din cauza unor probleme mecanice. Suspectand un sabotaj, a decis sa plece.

Revenirea in competitiile rezervate vehiculelor cu doua roti a fost una incredibila: pilotand o motocicleta pe care, anterior, o dezmebrase pentru a gasi solutii de imbunatatire a performantelor, Abarth a castigat, fara sprijinul vreunei echipe proprii, cursa organizata la data de 29 iulie 1928 in orasul Salzburg. Un an mai tarziu, el a condus prima motocicleta care i-a purtat numele, iar la inceputul anilor ’30 era deja cvintuplu campion european; ghinionul l-a lovit insa din nou: in intrecerea de la Linz, viitorul italian a suferit un accident grav, in urma caruia a decis sa se retraga din universul “centaurilor” moderni.

Tot raul spre bine, caci nefericita intamplare i-a calauzit pasii spre o noua pasiune: automobilul. Mai intai, Abarth a fabricat o motocicleta cu atas folosita, in 1933, intr-o intrecere contra lui Orient Express (pe care a si castigat-o). Apoi, un nou accident sever, petrecut in Yugoslavia anului 1939, l-a fortat sa renunte cu totul la cariera de pilot si sa se concentreze pe gasirea unor substituenti viabili ai benzinei – combustibil rar in timpul celei de-a doua conflagratii mondiale. Dupa razboi, s-a reintalnit in Italia cu vechii sai prieteni din familia Porsche, care l-au ajutat – impreuna cu marele pilot Tazio Nuvolari si industriasul Piero Dusio (la acea vreme, presedintele clubului de fotbal Juventus Torino) – sa infiinteze compania auto Cisitalia. Aceasta a functionat pana in 1949, cand Dusio a decis sa plece in Argentina din cauza problemelor financiare; odata cu el, a murit si Cisitalia 360, un proiect pentru un model de competitie pus la punct de genialul Ferdinand Porsche (motorul boxer biturbo cu 12 cilindri dezvolta pana la 385 CP la 10.500 rpm, iar puterea ajungea la roti via un complicat sistem de tractiune integrala). Nici macar asta nu l-a descurajat pe Abarth, care a luat ce mai ramasese din companie si, alaturi de prietenul Guido Scagliarni, a fondat Abarth & C. SrL la data de 31 martie 1949. Pentru prima data, steagul cu logo-ul scorpionului flutura deasupra Italiei…

Logo Abarth

Incepand cu 1949 si pana in zorii anilor ’80, purtatoarele acestui logo au fost vazute de vreo 10.000 de ori trecand primele linia de sosire. Ad literam.

 

Initial, situatia parea a fi oricum, numai roz nu: tot ce mai ramasese dupa “fuga” lui Dusio erau doua modele 204 Spider, un monopost D46 si doua masini incomplete. Cu un asemenea “patrimoniu”, nimeni nu a sperat la rezultate imediate… cu exceptia lui Carlo. El a inchegat rapid propria echipa de curse – Squadra Abarth – si, cu ajutorul unor nume cu greutate precum Nuvolari, Cortese sau Bonetto, a aliniat la startul editiei 1949 a celebrei Mille Miglia patru masini. Rezultatul? Una dintre ele a obtinut locul doi in clasa si locul cinci la general.

In paralel cu productia de masini sport, italianul de origine austriaca a administrat si propria afacere cu tobe de esapament, ce a evoluat rapid la statutul de sustinator financiar al Squadrei Abarth. La inceputul anilor ’50, el s-a folosit de experienta acumulata pe vremea cand fabrica motociclete pentru a dezvolta un nou tip de evacuare, a carei structura imbunatatea simtitor “respiratia” motoarelor. Desi costau dublu fata de esapamentele obisnuite, produsele lui Abarth se vindeau ca painea calda si, la doar un an de la initierea business-ului, el se lauda cu peste 4.500 de evacuari comercializate. Inclusiv producatorii auto consacrati, gen Ferrari, Maserati sau Alfa Romeo s-au aratat interesati de tobele lui Abarth, iar “Calutul Cabrat” chiar a instalat unele pe bolizii ce alergau in diverse competitii. De aici si pana la interesul pentru masinile FIAT n-a mai fost decat un pas…

Esapament Abarth

Carlo Abarth, cu unul dintre celebrele sale esapamente. In ciuda pretului extrem de piperat (4.500 de lire, dublu fata de cel al unei evacuari obisnuite), firma a reusit sa vanda peste 4.500 de unitati in primul an de activitate si peste 250.000 de unitati in urmatorii 12 ani.


In 1955, compania din Torino a lansat micul FIAT 600, o masina pe care Abarth avea sa o transforme intr-un adevarat bolid de buzunar. Totul a pornit de la ideea crearii unui model sportiv necostisitor, dar ceea ce a rezultat a fost un mini cu… dublul puterii modelului de baza! Noul motor, cu o cilindree de 750 cmc, fusese dezvoltat si instalat de catre angajatii “Scorpionului”, in timp ce kit-ul de caroserie, disponibil in doua versiuni, era semnat de specialistul Zagato. Rapid si sigur, cercul de fani ai lui FIAT 600 Abarth a devenit atat de mare, incat firma italo-austriacului s-a vazut nevoita sa creeze asa numitele “cassetta di transformazione” – cutii de lemn in care entuziastii gaseau tot ce aveau nevoie pentru transformarea unui FIAT 600 intr-un produs Abarth. Un atare kit nu era deloc ieftin, cele 250.000 de lire reprezentand cam 40% din pretul masinii; pe de alta parte, el continea suficiente componente incat mititelul sa rupa orice legatura tehnica cu rudele fabricate la Torino: arbore cotit, arbore cu came, pistoane, galerii de admisie si evacuare, radiator, garnituri de chiulasa, carburator, teava de esapament, filtre, curele, ustensile, ulei de motor, logo-uri Abarth cromate si, bineinteles, cartea cu instructiunile de montare. Carlo tocmai inventase un joc Lego pentru oameni mari, iar oamenii marii stateau la coada pentru a-l cumpara; cu toate astea, ceva il nemultumea…

Fiat 600 Abarth

FIAT 600 Abarth – peste 40 CP, cateva sute de kilograme greutate si… un pret cam obscen; cu toate acestea, fanii l-au adorat. Iar cand micutul a inceput sa adune victorie dupa victorie, ceilalti au devenit tot mai interesati de produsele “Scorpionului”. Incepea Epoca de aur a lui Abarth.

 

La mijlocul anilor ’50, compania lui Abarh era una dintre cele mai iubite din Italia, iar sirul victoriilor inregistrate in competitiile cu motor avea cursivitatea apei de la robinet. Probabil, 9 din 10 patroni ar fi fost extrem de satisfacuti cu o asemenea situatie, insa omul nascut in zodia Scorpionului era decis sa ridice stacheta si mai sus. Asa a inceput iuresul recordurilor mondiale, primul fiind stabilit pe circuitul de la Monza la volanului unui FIAT Abarth 750 carosat de Bertone. Masina a parcurs 3.743 de km in doar 24 de ore, doborand cea mai buna performanta inregistrata in respectivul interval de timp; cateva zile mai tarziu, Abarth isi trecea in palmares alte cinci recorduri mondiale de anduranta: 5.000 km, 10.000 km, 5.000 de mile, 48 de ore si 72 de ore. In 1957, acelasi senzational model 750 ocupa primele trei locuri la Mille Miglia in clasa sa de cilindree, iar in 1958 insusi fiul presedintelui american Roosvelt, Franklyn D. Roosevelt Jr., zbura in Italia pentru a parafa o intelegere de distribuire a masinilor Abarth in Statele Unite. Si totusi – internationalizarea numelui Abarth nu avea sa fie cea mai buna realizare a companiei din 1958…

Abarth 750 Monza

FIAT 750: sase recorduri mondiale de anduranta si… motivul pentru care fiul presedintelui american Franklyn D. Roosevelt a decis sa viziteze Italia.


Cu doi ani inainte de intrarea in deceniul al saselea al secolului XX, “Scorpionul” a finalizat lucrarile la capodopera sa: FIAT 500 Abarth. Masina respecta intru totul traditia producatorului italian – ieftin de produs, usor de intretinut – si se mandrea cu un motor de 479 cmc, capabil de 26 CP (din nou, dublu fata de unitatea din care deriva). Au urmat sesiunile de testare pe circuitul de la Monza, iar la finalul lor 500 Abarth a intrat in istorie: vreme de sapte zile si sapte nopti, mititelul a parcurs o distanta de 18.186 km cu o viteza medie de 108 km/h, stabilind sase recorduri internationale. Numaidecat, gigantul din Torino s-a grabit sa solidifice parteneriatul cu Abarth, propunand si o recompensa financiara pentru fiecare victorie obtinuta de modelele FIAT modificate in atelierele ex-austriacului; natural, a urmat o incredibila serie de victorii.

Fiat 500 Abarth

Apogeul realizarilor ingineresti din atelierele Abarth: desi avea o putere dubla fata de motorul din care deriva, bijuteria de numai 479 cmc a lui 500 Abarth a fost suficient de fiabila pentru a permite masinii sa ruleze, timp de o saptamana non-stop, cu o viteza medie de 108 km/h.

 

Mai intai, inginerii lui Abarth s-au ocupat de imbunatatirea performantelor lui FIAT 600D, al carui motor cu patru cilindri in linie de 767 cmc si 29 CP a fost alezat pana la o cilindree de 847 cmc. In cea mai salbatica versiune, acesta producea nu mai putin de 57 CP si 68 Nm, masina, cu a sa viteza maxima de 141 km/h, fiind la fel de rapida ca majoritatea sedanurilor familiale. Botezata 850 TC si distribuita inclusiv sub forma de kit (la fel ca in cazul lui 600 Abarth), ea a aglomerat vitrina cu succese a companiei prin victoriile de la Le Mans (1961) si European Touring Car Challenge (1965, 1966 si 1967); in plus, a obtinut sase locuri intai in clasamentul constructorilor. Cireasa de pe tort a fost castigarea cursei de 500 km de la Nurburgring in 1963, cand bolidul triumfator – un 850 TC, bineinteles – a lasat in urma un pluton format din… nenumarate modele Abarth. Practic, firma “Marelui Carlo” devenise un adevarat aspirator de trofee, cu un numar de 900 obtinute doar in 1965!

In paralel cu activitatea din motorsport, Abarth a bifat si cateva realizari notabile in sectorul “civil”, cea mai importanta dintre ele fiind parteneriatul cu Simca (din care au rezultat automobile precum Simca 1000 si Simca 1300, ultima echipata cu un agregat de 1.300 cmc si 140 CP). Cat priveste ispravile din plan ingineresc, o amintim doar pe cea mai radicala: teribilul Abarth 1600 OT din 1964, un derivat al lui 850 TC echipat cu motor de 155 CP. Masina putea sa accelereze pana la 100 km/h in doar 7,2 secunde, iar apasarea continua a pedalei de acceleratie se solda, in final, cu o viteza maxima de 211 km/h. Din pacate, exista un capitol la care firma lui Carlo nu excela: cel financiar…

Banii devenisera o problema inca de pe la mijlocul anilor ’60, cand implicarea in atatea curse (si standardele inalte de fabricatie) au inceput sa erodeze serios finantele italienilor. Costurile au escaladat cu rapiditatea obtinerii cupelor si medaliilor, iar, la data de 31 iulie 1971, s-a luat decizia vinderii firmei lui FIAT. Ultima masina produsa “sub bagheta” lui Carlo Abarth a fost Autobianchi A112, a carei aparitie simpatica, constructie simpla si relativ succes in raliuri au tinut-o in fabricatie pana in 1986. Fostul patron a mai trait cat sa vada victoria lui FIAT 124 Abarth in editia ‘74 a Raliului Portugaliei (unde a ocupat toate cele trei locuri ale podiumului), insa o grea suferinta i-a curmat viata pe 23 octombrie 1979. Era o zi din luna Scorpionului, la fel ca data la care s-a nascut.

Autobianchi a112

Autobianchi A112 Abarth: ultima masina produsa de Abarth inainte ca firma sa devina o divizie a grupului FIAT. Desi nu s-a bucurat de succesul predecesorilor in motorsport, fanii l-au iubit suficient de mult incat, chiar si azi, un exemplar in perfecta stare sa se vanda cu peste 10.000 de euro.


Azi, Abarth inseamna cateva preparari de succes a doar doua modele FIAT – Grande Punto si 500 –, insa chiar si o atare situatie este de salutat daca ne gandim la anonimatul in care se afundase firma in anii ’90. Cat despre “Scorpionul” nascut la Viena acum 106 ani, un lucru e cert: istoria nu va uita niciodata cele 10 recorduri mondiale, 133 de recorduri internationale si peste 10.000 de victorii obtinute in cursele auto.

Gama Abarth

Carlo Abarth, alaturi de “familie”.


STIRI DESPRE Abarth

Abarth 500 Cabrio Italia exterior
31 august 2011  |  Categorie: Tuning

Forza Abarth: Tunerul casei FIAT prezinta trei modele noi la Frankfurt

Masinile FIAT sunt simpatice, nimic de zis, dar daca vrei si ceva performante pe langa un look dupa care saliveaza toti, atunci trebuie sa rasfoiesti catalogul lui Abarth. Care, la Salonul Auto de la Frankfurt, va deveni mai bogat cu trei modele… [...]

Abarth Punto Evo EsseEsse semiprofil fata
11 iulie 2011  |  Categorie: General

Scorpion King: Kit-ul EsseEsse pentru Abarth Punto Evo este gata!

Sa o spunem pe cea dreapta: micul FIAT 500 a fost dintotdeauna rasfatatul gamei Abarth, dovada si nenumaratele versiuni produse pana acum de catre tunerul casei italiene. La un moment dat insa, trebuia si Punto Evo sa iasa la rampa, singura metoda prin care putea face asta fiind, [...]

fiat-500-aznom-1
19 aprilie 2011  |  Categorie: Tuning

Fiat 500 Aznom - mini drift machine?

Tunerul italian Aznom s-a prezentat la Top Marques cu un Fiat 500 numit Motore Centrale. Hai, ca italiana parca nu-i asa de grea, inseamna motor central, iar odata cu aceasta repozitionare a propulsorului, axa spate a gazduit rotile motoare. Va ganditi la drifturi? [...]

KTM X-BOW zapada fata dr
12 octombrie 2010  |  Categorie: Industrie
Abarth cu sasiu KTM

Ultimul joint venture neasteptat este cel dintre Abarth si KTM. Conform Road & Track, cu ceva vreme in urma, Abarth a purtat discutii cu producatorul de masini sport Lotus, pentru a imprumuta sasiul modelului Elise. [...]

poza 500c Abarth Esseesse
14 septembrie 2010  |  Categorie: Tuning
Abarth lanseaza versiuni EsseEsse ale 500C si Punto Evo

De la un show auto la altul, Abarth pluseaza in materie de tuning. Dupa ce, la Geneva Motor Show, s-a prezentat cu versiuni modificate ale Fiat 500C si Punto Evo, Abarth ne pregateste, pentru la Paris, alternative si mai sexy ale celor doua modele. Emblema EsseEsse vine cu un boost de [...]

Fiat 500 se vinde in SUA
27 iulie 2010  |  Categorie: Industrie
Dupa 30 de ani, Fiat se intoarce in SUA

Fiat si-a anuntat reintoarcerea oficiala pe piata din Statele Unite ale Americii, relateaza autonews.com. Dupa o absenta de 30 ani, modelele Fiat se vor intoarce pe strazile americane incepand cu luna decembrie a acestui an. Modelul cu care constructorul italian revine pe piata din SUA [...]

SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Dacia
    Adresa: Str. Barajului, Nr. 10, Ramnicu ...
    Tel / Fax: 0250.717.101 / 0250.717.101
    E-mail: auto@flamicom.ro

  • sigla

    Hyundai
    Adresa: Calea Clujului, Nr. 245A, Oradea
    Tel / Fax: 0259.410.720 / 0259.410.720
    E-mail: mihai.iancau@tiriacauto.ro

  • sigla

    Mercedes-Benz
    Adresa: Sos. Mangaliei, Nr. 211, Constanta
    Tel / Fax: 0241.606.777 / 0241.606.727
    E-mail: mercedes.ct@tiriacauto.ro

TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
RETRO MOBILE
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea clientii ca pe un roi de albine. Era vorba de noul Porsche ... [...]

Vezi toate articolele
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback