05 aprilie 2010

Cele mai banale incidente la volan si cum le putem preveni

Gandirea corecta vine din experienta. Din nefericire, experienta vine din gandirea gresita

Scrasnetul prelung al cauciucului pe asfalt, urmat de bufnitura inconfundabila a metalului indoit, ambele acompaniate reusit de zgomotul sec de sticla pisata de la farurile sparte. Sa recunoastem: e ultimul gen de simfonie pe care dorim sa o auzim cand ne aflam la volan.

Va recomandam sa va asezati comod in fotolii, sa va legat centurile (de siguranta, castitate sau luate de la Zara) si sa va pregatiti de un curs intensiv de „sofat defensiv”. Pentru a-l parcurge, nu va va lua decat 6 minute (la fel ca toate lucrurile frumoase, care merita).

Regulile de baza sunt, pe cat de banale si „fumate”, pe atat de importante: mentineti o distanta de siguranta fata de masina din fata si fiti atenta la ce se intampla in toate cele patru directii. Pfoaaa! Banal, nu? V-ati dat deja ochii peste cap? Tineti minte, e ca la biliard: loviturile cele mai banale si mai usoare sunt ratate cel mai des.

Atentia sporita la traficul din fata dumneavoastra creeaza, in timp, capacitate de anticipare. Cu cat aveti mai mult timp la dispozitie pentru a reactiona, cu atat mai bine. Nu va  bazati prea mult pe „reflexele-innascute-de-pilot-gratie-carora-evit-accidentul-in-ultima-clipa”. Atentie si prudenta – acestia sunt pilonii de baza ai condusului. Si sa nu uitati niciodata: gandirea corecta vine din experienta. Din nefericire, experienta vine din gandirea gresita.

Ce sa faci daca:

Iti sare un bou (la propriu) in cale.

Semn  de circulatieMergi linistita, drumul e drept si uscat, nu ai masini nervoase in trafic, dar iti sare un animal (la propriu) in fata. O vaca sau un bou, dupa caz. Trebuie sa franezi brusc si sa schimbi brusc directia. Cele mai mari pericole prezente in astfel de situatii le reprezinta accidentul cu o masina care vine din sens opus sau rasturnarea propriei dumneavoastra masini. Daca franati brusc mai intai, iar apoi trageti la fel de brusc de volan, aveti mari sanse sa va rasturnati. Meseriasii ne recomanda sa procedam invers, pentru a evita atat coliziunea cu animalul, cat si rasturnarea: mai intai rotim brusc a volanului si abia apoi se apasa pedala de frana. Asta ar fi vestea buna. Vestea rea, intr-o astfel de situatie, este ca totul trebuie sa se intample in mai putin de o fractiune de secunda, mai ales daca circulati cu o viteza considerabila. Si nici nu vrem sa ne gandim la situatia in care din sens opus vine o alta masina. Sfatul medicului: daca vedeti la orizont turme de oi, boi si vaci, ar trebui sa „anticipati” ca aveti de-a face cu niste animale proaste si sa reduceti din timp viteza. Chiar pana la viteza de croaziera a unui bou. Altminteri, riscati o confruntare de pe urma careia, indiferent cine castiga (om sau animal), Masina pierde. Si e pacat.

Ce sa faci daca:

Iti explodeaza un cauciuc.

Explozia unui cauciuc la drum lung poate fi o experienta traumatizanta pentru oricine. Daca mai aveti cunostintele de fizica din clasa a IX-a, explozia unui cauciuc = pierdere brusca a presiunii in roata = pierdere brusca a vitezei = masina devine brusc foarte greu de condus/controlat. Sfatul pilotului auto: incercati sa mentineti controlul masinii, concomitent cu reducerea vitezei. Trageti pe dreapta si opriti in siguranta. Sfatul medicului: fiti prevazatoare. Verificati-va intotdeauna starea cauciucurilor. Obisnuiti-va sa inspectati rotile la fiecare alimentare cu combustibil. Iar daca stiti ca aveti anvelopele uzate, dar trebuie sa o luati din loc, tineti banda intai si mergeti mai incet.

Ce sa faci daca:

Ti se termina drumul.

Acest scenariu este unul des intalnit pe soselele scumpei noastre patrii. Avem pasuni frumoase, cu oi care pasc placid, muntii nostri aur poarta, paduri cu cerbi care au des mas pe la izvor si o multime de sosele drepte, frumoase si gri carora li se termina, brusc, asfaltul. Mergi linistita pe drumul tau si, din asfaltul secolului XXI (indoielnic) in care traiesti, plonjezi in Evul Mediu al macadamului si prafului drumurilor de tara. Sau, daca ai noroc, aterizezi in perioada marilor bombardamente din cel De-al Doilea Razboi Mondial, experienta care poate fi traita la fel de viu cam pe orice drum judetean. Sfatul e simplu: anticipati naibii dezastrul si reduceti viteza. Chiar daca va trebui sa va deplasati cu viteza de croaziera a unui om. Nu negociati niciodata frontal „sleaurile” de pe drum, ci oblic, in zig-zag.

Ce sa faci daca:

Aluneci pe un drum ud, murdar sau amandoua.

Daca drumul e plin de mazga, noroi sau e ud-leoarca din cauza ploii, se intampla foarte frecvent sa derapam dintr-o cauza pe care o stim din prima zi de la scoala de soferi: acvaplanarea (daca va uitati la stirile tv, o sa observati cu cata mandrie rostesc politistii cuvantul „acvaplanare”). Intr-o astfel de situatie, se intampla des ca masinii sa „ii fuga spatele”. Brusc si fara avertisment. Moment in care ar trebui sa va amintiti de o alta lectie dobandita la scoala de soferi: cand derapati intr-o curba, rasuciti volanul in directia opusa curbei. Daca virajul e la stanga, iar „fundul” masinii o ia spre dreapta, rasuciti volanul spre dreapta. Daca virajul e la dreapta, iar „fundul” masinii o ia spre stanga, rasuciti volanul spre stanga. Sau, si mai bine spus, spatele masinii da directia.

„Alt-fel” de dictionar auto:

Item-ul de azi: Oglinda retrovizoare

Atunci cand masina se deplaseaza, oglinda retrovizoare este un accesoriu foarte util pentru a depista din timp mitocanii care vin spre tine cu viteza mare si-ti dau flashuri pentru a le ceda calea. Singurele lucruri care pot fi citite normal in oglinda retrovizoare sunt: Politia, Salvarea si Pompieri (in mod normal ar trebui sa scrie ”Pompierii”, dar nu putem cere totul de la oamenii care deja se lupta cu focul). Atunci cand masina sta, oglinda retrovizoare se dovedeste a fi un accesoriu foarte util pentru ultimele retusuri de dinainte de intalnire.

foto1: leenks.com

foto2: artfulplayground.com

Voteaza:
(7 voturi)
Autor: AutoSaga   |   Vezi toate articolele din 4Girls
COMENTARII

Nu exista niciun comentariu. Fii primul care comenteaza!

Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE 4GIRLS
20 martie 2012
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus disputandum”

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai zice, in schimb, de o ierarhie a celor mai nepotrivite alegeri? [...]

Ramona Rusu si Ford Probe Pinky
25 octombrie 2011
Viata in (masina) roz

Asta o sa-ti sune precum cel mai mare truism din lume, dar trebuie sa-l spunem: baietilor le plac masinile. Si tot ceea ce tine de ele. Sigur, nu pe toti o sa-i auzi povestind din cinci in cinci minute cate ceva despre marca favorita, dar da-le o sansa sa-si expuna parerea despre cutare [...]

angelina jolie
19 septembrie 2011
Top 5 fete si masini in filme

De cate ori l-ai auzit pe prietenul tau vorbind nu despre James Bond si ale sale Aston-uri sau BMW-uri, ci despre Angelina Jolie, defrisand jungla cu un Land Rover? Mda, asa ne gandeam si noi. Nici o problema, de-acum inainte, vei avea antidot la atari pusee de testosteron. Iar, pentru [...]

Anvelope parfumate Kumho Ecsta DX Aroma
15 august 2011
Anvelope parfumate: Burnout-ul ca aromaterapie

“Da-i barbatului o uniforma si va trai cu impresia ca stapaneste lumea”, spune o zicala mai veche, care, din nefericire, se adevereste de cele mai multe ori. Lasa-l sa imbrace o tunica de soldat si… se va duce la razboi doar ca sa arate altor barbati ca e mai iute de tragaci [...]

Pantofi de condus cu toc Sheila's Wheels
25 iulie 2011
Pantofi de condus. Cu toc. Pe bune.

Nu exista femei care nu stiu sa conduca. Exista in schimb barbati care, cand vine vorba despre masini, se comporta precum niste copii mari. Adica le este teama sa-si piarda jucaria preferata; drept urmare, inventeaza asemenea chestii. Exceptand persoanele fara carnet, restul pot fi [...]

CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
RETRO MOBILE
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea clientii ca pe un roi de albine. Era vorba de noul Porsche ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Dacia
    Adresa: Str. Strandului, Nr. 146, Ploiesti
    Tel / Fax: 0244.593.585 / 0244.593.585
    E-mail: contact@poliserv.ro

  • sigla

    Dodge
    Adresa: DN 65, Km. 8, Craiova
    Tel / Fax: 0251.410.088 / 0251.412.563
    E-mail: mercedes-benz@popeci.ro

  • sigla

    Renault
    Adresa: Str. Calugareni, Nr. 106, Cod ...
    Tel / Fax: 0235.361.705 / 0235.361.705
    E-mail: vanzari.vaslui@motorgrup.ro

Feedback