03 mai 2010

Cu femeile e mai sigur la volan

Cercetatorii (americani, de data aceasta) au ajuns la concluzia ca pasagerii dintr-o masina sunt mai in siguranta, daca la volan se afla o femeie. Paradoxul e ca sansele implicarii intr-un accident usor (gen tamponare, masina zgariata etc.) sunt totusi mai ridicate cu o femeie la volan. Problema e ca, daca la volan se afla un barbat, sporesc sansele sa ajungi pe patul de spital. Sau direct la morga.

Lumea plina de clisee la adresa femeilor vorbeste despre soferite foc de sexy dar care decid sa arda etapele atunci cand vine vorba sa parcheze. Universul imagistic al cliseelor mai include aici soferita care musca „din covrig”, sau pe cea neatenta in trafic si care semnalizeaza aiurea la schimbarea directiei de mers. Daca aceste clisee ar ricosa discret in directia barbatilor, atunci am vorbi – in egala masura – de hoarde de neghiobi care calca linia continua, trec printre bariere la trecerea de cale ferata si nu semnalizeaza deloc la schimbarea directiei. Niste criminali.

De cealalta parte a oceanului, niste savanti (americani) s-au gandit sa treaca dincolo de universul cliseelor si sa faca niste studii foarte serioase pe aceasta tema. Mai exact, au incercat sa determine (riguros si profund stiintific) urmatoarele: cat de sigur esti cu o femeie la volan? Dar cu un barbat? Doua intrebari legitime care a generat mai multe raspunsuri cel putin la fel de interesante.

In primul rand, barbatilor le place sa forteze rosul de la semafor si au tendinta de a se lua, instinctiv, la intrecere cu ceilalti soferi (barbati si ei, evident). Ca sa nu mai vorbim de urcatul la volan conform principiului „ete na, am baut si eu o bere-doua, las' ca nu se vede”. Femeile sunt – o zic savantii – mai „obediente”. In sensul bun al cuvantului. Adica respecta regulile de circulatie si au un instinct de conservare mult mai evoluat, comparativ cu al barbatilor, atunci cand vine vorba de siguranta lor si a celorlalti pasageri din masina. Ceea ce pentru femei este „obligatoriu”, la barbati devine „optional”.

Si asta pentru ca barbatii sunt, prin insasi natura lor, agresivi. Faptul ca trec in spatele volanului nu face decat sa transforme masina intr-o prelungire nefireasca si periculoasa a agresiunii lor. De exemplu, cercetatorii au ajuns la concluzia ca barbatii claxoneaza de trei ori mai des in trafic decat femeile. Si sa nu uitam ca vorbim de un studiu pe subiecti americani, nu italieni, bulgari sau romani. Si, desi nu exista vreo cercetare in acest sens, putem spune cu mana pe inima ca peste 80% claxoanele barbatilor sunt indreptate in directia unei masini conduse de o femeie. La fel se intampla si in cazul injuraturilor in trafic, sau al gesturilor care completeaza repertoriul respectivelor injuraturi.

Tipii cauta, pur si simplu, aventurile periculoase. Nici nu e de mirare ca, din aceasta cauza, intotdeauna vom vedea mai degraba barbati decat femei care sunt predispusi sa se arunce in cap – la propriu – in valurile oceanului, de pe o stanca abrupta. Sau, in baza aceluiasi principiu, barbati aruncandu-se cu tot cu masini in valurile oceanului, de pe o stanca abrupta, din cauza negocierii gresite a unui viraj periculos.

Fata blonda la volanLogic, se nasc niste intrebari (altminteri perfect justificate): de ce e mai sigur cu o femeie la volan? De ce barbatii sunt atat de violenti si iresponsabili cand sofeaza? Aceiasi neobositi oameni de stiinta sunt de parere ca au ajuns la un raspuns: tine, pur si simplu, de evolutia speciei. Odata, demult, pe o planeta fara masini, noxe si emisii de carbon, barbatii din trib aveau o sarcina foarte onorabila: vanatoarea. Chestia asta punea accent pe viteza, orientare spatiala, goana dupa vanat si – o, da! – agresivitate, atunci cand vanatul trebuia incoltit si ucis fara mila (sau cand teritoriul era amenintat de un animal sau de alte animale ceva mai evoluate care se chemau, la fel ca si acum, „barbati”). Chestia asta s-a intiparit profund in genele speciei, in ultimele catralioane de ani. Raportat la scara timpului, carnetele de sofer si autostrazile sunt atat de recente incat nu echivaleaza nici macar cu un clipit din ochi. Pur si simplu nu a trecut suficient timp pentru ca bietii barbati sa se adapteze noii posturi sedentare din spatele volanului. Instinctele lor au ramas setate „by default”, la standardele programate in Epoca de Piatra: pune-i la volan iar subconstientul lor ii plaseaza automat in decorul cinegetic al urmaririlor hoardelor de mamuti.

Prin urmare, instinctul de vanator, dublat de agresivitate si nevoia de a epata, ii fac pe barbati sa se „orienteze” mai bine in trafic (adica se descurca mai bine decat femeile in chestiuni aparent banale precum parcarea cu spatele, pedala de ambreiaj sau „intoarcerea din trei”). Acestea sunt motivele pentru care, spun savantii, barbatii provoaca mai putine incidente auto minore, comparativ cu femeile. Si tot din aceleasi cauze aceiasi barbati, comparativ cu femeile, provoaca mai multe accidente grave, chiar fatale.

Cu alte cuvinte, spre deosebire de femei – obsedate in mai mare masura de tactica sofatului „safe”, barbatii pur si simplu o cauta cu lumanarea. Iar chestia asta se intampla peste tot in lume unde exista barbati, femei si masini.

„Alt-fel” de dictionar auto.

Item-ul de azi: roata de rezerva

„Rezerva de lux” este atunci cand trebuie sa stai pe banca 80 de minute, apoi, la presiunea gazetarilor si a publicului, antrenorul te lasa sa intri sa joci ultimele minute. Suficient cat sa dai  golul victoriei dintr-o lovitura libera de la 25 de metri. Meciul urmator esti iar rezerva. In lumea auto, nu exista cazuri documentate de rezerve de lux. Exista doar roti de rezerva la care soferii apeleaza cu incredere, atunci cand o roata-titular se accidenteaza pe teren.

foto1: blstb.msn.com

foto2: autoblog.com

Voteaza:
(13 voturi)
Autor: AutoSaga   |   Vezi toate articolele din 4Girls
COMENTARII

Nu exista niciun comentariu. Fii primul care comenteaza!

Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE 4GIRLS
20 martie 2012
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus disputandum”

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai zice, in schimb, de o ierarhie a celor mai nepotrivite alegeri? [...]

Ramona Rusu si Ford Probe Pinky
25 octombrie 2011
Viata in (masina) roz

Asta o sa-ti sune precum cel mai mare truism din lume, dar trebuie sa-l spunem: baietilor le plac masinile. Si tot ceea ce tine de ele. Sigur, nu pe toti o sa-i auzi povestind din cinci in cinci minute cate ceva despre marca favorita, dar da-le o sansa sa-si expuna parerea despre cutare [...]

angelina jolie
19 septembrie 2011
Top 5 fete si masini in filme

De cate ori l-ai auzit pe prietenul tau vorbind nu despre James Bond si ale sale Aston-uri sau BMW-uri, ci despre Angelina Jolie, defrisand jungla cu un Land Rover? Mda, asa ne gandeam si noi. Nici o problema, de-acum inainte, vei avea antidot la atari pusee de testosteron. Iar, pentru [...]

Anvelope parfumate Kumho Ecsta DX Aroma
15 august 2011
Anvelope parfumate: Burnout-ul ca aromaterapie

“Da-i barbatului o uniforma si va trai cu impresia ca stapaneste lumea”, spune o zicala mai veche, care, din nefericire, se adevereste de cele mai multe ori. Lasa-l sa imbrace o tunica de soldat si… se va duce la razboi doar ca sa arate altor barbati ca e mai iute de tragaci [...]

Pantofi de condus cu toc Sheila's Wheels
25 iulie 2011
Pantofi de condus. Cu toc. Pe bune.

Nu exista femei care nu stiu sa conduca. Exista in schimb barbati care, cand vine vorba despre masini, se comporta precum niste copii mari. Adica le este teama sa-si piarda jucaria preferata; drept urmare, inventeaza asemenea chestii. Exceptand persoanele fara carnet, restul pot fi [...]

CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
RETRO MOBILE
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea clientii ca pe un roi de albine. Era vorba de noul Porsche ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    BMW
    Adresa: Sos. Bucuresti-Ploiesti, 53A, ...
    Tel / Fax: 021.200.62.63 / 021.233.29.20
    E-mail: office@bmwgroup.ro

  • sigla

    Fiat
    Adresa: DN 2, E 85, Maracineni
    Tel / Fax: 0238.557.557 / 0238.557.557
    E-mail: contact@autoravenna.ro

  • sigla

    Renault
    Adresa: Calea Sagului, colt cu strada ...
    Tel / Fax: 0256.244.478 / 0256.244.202
    E-mail: service.renault@autoeuropa.ro

Feedback