28 decembrie 2010

Aston Martin DB4

Bijuteria din umbra

La inceputul anilor ’50, Aston Martin era o companie cu un statut exclusivist, aflata inca in tranzitie - tranzitia de la segmentul sport la cel premium, pastrand caii putere dar inlocuind barele de protectie cu tapiterii scumpe. Modelele produse erau de o calitate incontestabila, dar nici unul n-a fost construit in mai mult de 750 de exemplare, ceea ce facea din Aston Martin un producator exclusivist, de nisa, care nu putea concura cu granzii italieni. Era timpul pentru o cina la masa bogatilor.

Superleggera

Dupa ce au investit o avere in DB Mark3, care a vandut putin peste 500 de exemplare, oficialii Aston Martin au inceput sa dezvolte ideea unui grand-tourer autentic care sa imbine capacitatea motoarelor englezesti cu design-ul italian. Motorul era deja pregatit de Tadek Marek: 3700cmc cu 2 carburatoare si 240 CP. La capitolul design, britanicii au apelat la trend setter-ii vremii. Carrozerria Touring a inceput la Milano dezvoltarea cadrului tubular Superleggera, usor si cu un aspect senzational pentru acea vreme. Prototipul a costat 3750 de lire, dar oficialii Aston Martin intrezareau deja succesul printre liniile sale.

In 1958, publicul descoperea la London Motor Show un coupe rasat, argintiu, ce combina o parte frontala cu iz italian si un spate cu prestanta britanica, armonizate intr-o silueta definitorie pentru grand-tourer-ul european. Grila frontala robusta si verticala a fost pastrata de cei de la Aston Martin in forma ei clasica, dar acum ea ramanea singurul detaliu ce amintea de aliura musculoasa a modelelor precedente. Eleganta cu care a fost desenata gura de aerisire de pe capota motorului trada totusi herghelia dinauntru: 0-100km/h in 9.3 secunde si o viteza maxima de 224km/h. Interiorul compensa insa cu scaune confortabile tapitate in piele, volan din lemn si o pozitie destul de inalta a scaunului soferului. Aston Martin avea, in sfarsit, un cuvant de spus pe piata auto.

Aston Martin 1959That cheap bastard

DB4 a fost primul model produs in noua fabrica din Buckinghamshire, iar productia incepea sa creasca, depasind 250 de unitati pe an, cat producea Aston Martin in medie, in trecut. Vanzarile mergeau bine, masina atragea, insa dupa 3 ani lucrurile aveau sa se schimbe. Fiindca in 1961 intra in scena senzatia E-Type, care costa 2097 de lire, fata de pretul de 4084 pus pe DB4. E-Type aproape ca nu avea concurent direct la raportul calitate-pret, si asta ii aducea pe cei de la Aston Martin inapoi in trecut. DB4 arata bine, era mai puternic decat E-Type, dar statea prost in viraje, datorita unui centru de greutate prea ridicat. Iar pretul elimina o buna parte din clientela. Astfel, britanicii au inceput sa dezvolte noi variante ale coupe-ului superleggera, lansand varianta cabrio – pentru inca 400 de lire in plus – si modelul Vantage, in 1961, cu un motor mai puternic si faruri inclinate, imbracate in sticla. Arata mai bine, fugea mai tare, dar tot nu era destul.

Goldfinger

In 1964, studiourile MGM au binecuvantat Aston Martin prin alegerea unui DB5 drept masina de serviciu a lui James Bond, interpretat atunci de Sean Connery. Ian Fleming il imaginase pe Bond intr-un DB Mark3 cand scrisese cartea, insa cei de la MGM au optat pentru DB5 fiindca era ultimul model aparut. Filmul a fost un real succes, iar DB5 a avut chiar un rol secundar, fiind echipat cu o serie de gadget-uri de ultima generatie: GPS, placute de inmatriculare rotative, protectie antiglont pentru luneta, scaun ejectabil si chiar mitraliere ascunse in semnalizatoare. Si toate au fost folosite in film, uluind publicul si crescand cifra de afaceri a celor de la Aston Martin. DB5, care nu aducea prea multe noutati fata de DB4, a vandut in numai 2 ani 983 de unitati, aproape cat a inregistrat DB4 in toate variantele sale in 5 ani. Dupa lansarea filmului, Aston Martin a mai construit doua replici ale exemplarului de pe marele ecran, pentru a le expune publicului. Unul din ele a fost vandut in 2006 pentru 2 milioane de dolari iar Goldfinger a ramas o mina de aur pentru Aston Martin.

Desi cei de la Aston Martin nu si-au indeplinit in totalitate obiectivul, reusind sa vanda putin peste 1000 de unitati, DB4 si-a castigat un loc in istorie si a definitivat standardele companiei britanice pana in prezent. Un grand-tourer etalon, care imprumuta din design-ul mediteranean doar cat e nevoie pentru a armoniza stilul si robustetea britanica.

Reclama Aston Maartin DB4

Voteaza:
(4 voturi)
Autor: Mihai Tigleanu   |   Vezi toate articolele din Retromobile
COMENTARII

Nu exista niciun comentariu. Fii primul care comenteaza!

Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz Trossi Roadster 710ssk Mercedes-Benz 710SSK

Inainte de inceperea primului Razboi Mondial, Mercedes isi consolidase un statut de lider in segmentul sport, dominand totalitar cursele auto [...]

Citeste mai mult
Ferrari F40 masini de legenda Ferrari F40: Ultimul copil al lui Enzo

Batranul privea ingandurat cei cinci bolizi 288 GTO Evoluzione si, pentru prima oara dupa foarte multa vreme, parea sa nu aiba solutii. “La [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 (W100): Merc cel Mare

„I-auzi, <Super Mercedes-ul>. Categoric, avand in vedere lungimea de 5,45 metri si greutatea de 2,6 tone (la gol), i se potriveste de minune; [...]

Citeste mai mult
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Kia
    Adresa: Str. Capitan Vasile Panu, Nr. 42, ...
    Tel / Fax: 0236.461.999 / 0236.311.050
    E-mail: servicekia@enagrup.ro

  • sigla

    Mazda
    Adresa: Str. Baba Novac, Nr.78, Constanta
    Tel / Fax: 0241.694.222 / 0241.695.868
    E-mail: mazda@kamsas.ro

  • sigla

    Renault
    Adresa: Calea Munteniei, Nr. 11, Focsani
    Tel / Fax: 0237.231.000 / 0237.213.264
    E-mail: renault@simabeyer.ro

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback