12 iulie 2011

Austin FX4

Londra vazuta de pe bancheta din spate

Taxiul e masina care a primit intotdeauna un tratament mai aparte. Putini producatori auto s-au incumetat sa construiasca masini folosite doar pentru functia de taxi, fiindca multe companii de taxi se multumesc sa utilizeze modele de serie, obisnuite. Exista totusi cateva locuri in lume unde confortul clientului e prioritatea principala a taxiului, fiindca acesta e construit strict pentru a satisface toate conditiile unei calatorii placute. Si cel mai renumit loc e Londra.

Cerinte drastice

In 1948 Londra cunostea masina aleasa de primarie pentru a deservi drept taxi in tot orasul: Austin FX3. Negru, inalt, cu loc de depozitare in stanga soferului si cu destul spatiu in fata banchetei din spate pentru a-ti putea intinde linistit picioarele. Dupa aproape un deceniu in slujba Londrei, s-a decis ca ar fi timpul sa i se gaseasca un inlocuitor cu un design mai actual. Insa solutionarea nu era atata de simpla acum, fiindca din 1950 toate taxiurile intrasera sub tutela departamentului PCU (Public Carriage Office) care dezvoltase o serie intreaga de norme destul de drastice pe care noua masina trebuia sa le respecte. Englezii luau in serios problema taxiurilor din moment ce-si dezvoltasera propriul model si nu se neglija nici obisnuinta oamenilor cu deja indragitul FX3. Astfel modelul inlocuitor trebuia sa pastreze aceleasi caractarestici care-l facusera celebru pe FX3 si sa se comporte la fel de bine atat cu soferul cat si cu pasagerii. Spre exemplu, facilitarea conversatiei client-taximetrist era un factor cheie in dezvoltarea masinii, insa in acelasi timp clientul trebuia sa stie ca i se poate asigura doza de discretie si siguranta maxima. PCU realizase si o lista cu dimensiuni ce trebuiau respectate in constructia masinii. Inaltimea tavanului, latimea usilor sau spatiul pentru picioare erau batute-n cuie de catre PCU, astfel incat designerul era strans cu usa.

Etapa de design a inceput in 1956 cu participarea celor de la Austin, Mann and Overton – o companie de taxi – si Carbodies – un producator de caroserii. FX primea acum o usa  care sa acopere compartimentul de depozitare din stanga soferului, un parbriz fix, dintr-o singura bucata – fiindca FX3 avea parbriz rabatabil pentru a conduce prin ceata groasa provenita din extractia de carbune care acum era de domeniul trecutului – iar capota motorului a fost desenata in asa fel incat soferul sa nu se mai teama ca i s-ar putea deschide in fata din cauza vitezei. Totusi, tetierele au fost refuzate pe bancheta din spate din cauza numarului mare de paduchi ce salasluieste-n Londra de cateva secole. PCU a aprobat designul si a cerut doar cateva modificari minore, FX4 trecand astfel in etapa prototipului.

Austin FX4 taxiul Londonez

Austin FX4 - Masivitate si eleganta

Dupa 18 luni de la aprobarea proiectului, cativa reprezentanti ai companiilor de taxi londoneze au fost invitati la o prezentare a primului prototip functional Austin FX4, la fabrica din Coventry. Iar reactiile au fost surprinzatoare. Unul dintre ei a fost auzit spunand ‘bloody awful’. Toti au criticat dimensiunile si greutatea noului model, desi acesta era cu doar 15cm mai lung decat predecesorul sau, ajungand sa atinga totusi maximul impus de PCU. Usile de acces ale pasagerilor au fost dezaprobate de toti cei prezenti fiindca aveau balamele montate pe partea din spate. Cu toate ca si la FX3 se deschideau la fel, multi erau impotriva asa numitelor ‘suicide doors’, deoarece  in cazul unei coliziuni cu o masina care circula in aceeasi directie, cel putin picioarele pasagerului de langa usa ar fi fost strivite, pe cand o usa cu balamalele montate pe latura frontala nu i-ar fi afectat siguranta. Totusi PCU favoriza usile ce se deschideau in spate, fiindca accesul era mai lejer si aspectul mai elegant. Astfel, nu s-a dat ascultare criticilor si FX4 a intrat oficial in productie in 1958.

Sobru si elegant, FX4 a devenit imediat o imagine iconica a Londrei, la fel ca double-decker-ul sau cabina telefonica rosie. Clientul deschidea usa si se gasea in fata unui habitaclu uimitor de spatios, cu o bancheta de 3 locuri tapitata in piele si inca 2 scaune batante plasate in fata acesteia. FX4 era atat de inalt, incat un copil de 1,60m putea sta in picioare inauntrul sau. Confortul era la el acasa in noul taxi londonez si n-a trecut mult pana ce Austin a inceput sa construiasca versiuni modificate ale acestuia. FX 4 a ajuns rapid limuzina. Chiar daca la exterior arata aproape identic (era doar mai lung), la interior se gasea locurile aveau cotiere si se gasea chiar si un bar cu whisky si pahare de cristal. Mai tarziu, in anii ’80, Tickford si Carbodies se-ntreceau in diferite versiuni de lux cu sisteme audio si video din ce in ce mai performante.

Masini vechi Bunny Ears si hotelul Savoy

FX4 a mai fost pe rand, decapotabil, utilitar si chiar masina mortuara, dovedindu-si versatilitatea de-alungul a peste 30 de ani, insa cea mai cunoscuta imagine este cea a taxiului negru. Culoarea neagra nu era precizata nicaieri ca fiind obligatorie, iar in schitele de concept modelul era colorat in visiniu si alb. Insa fiindca numarul comenzilor de culoare neagra a fost coplesitor, Austin a decis sa vopseasca toate taxiurile in negru. Cateva facelift-uri au fost aprobate, cel mai important fiind semnalul luminos montat pe capota, deasupra parbrizului, pe care era luminata sintagma ‘for hire’, atunci cand masina era libera.

Masini vechi Austin FX 4

Acesta si-a capatat denumirea populara de ‘bunny ears’. Un detaliu interesant este ca Austin a reusit sa respecte cerinta celor de la PCU care prevedea diametrul curbei de intoarcere a masinii. Acesta era de numai 8 metri, extrem de putin si pentru o masina de doua locuri. Motivul pentru aceasta regula consta in faptul ca intrarea asfaltata a hotelului Savoy din centrul Londrei era foarte ingusta, astfel incat orice taxi care-si aducea clientul in fata usii trebuia apoi sa iasa cu spatele sau sa execute cateva miscari de intoarcere pentru a putea ajunge din nou in strada, creand astfel un mic ambuteiaj in spatele sau. FX4 era singurul taxi care se-ntorcea dintr-o singura manevra.

Desi FX3 s-a aflat in serviciu 10ani, FX 4 a fost inlocuit abia in 1997. Motivul acestei surprinzatoare longevitati nu consta numai in atasamentul londonezilor, ci si in refuzul repetat al tuturor modelelor inlocuitoare. Rover a conceput nu mai putin de 5 modele menite sa pensioneze batranul FX4, insa toate au fost refuzate pe criterii de design. Abia in 1997 LTI TX1 a avut onoarea de a prelua stafeta. Britanicii au avut grija ca acesta sa pastreze liniile celebrului sau predecesor si astfel cel mai scump taxi londonez la ora actuala arata aproape la fel ca acum 50 de ani.

Voteaza:
(3 voturi)
Autor: Mihai Tigleanu   |   Vezi toate articolele din Retromobile
COMENTARII
avatar
razvan (anonim)
14.07.2016, 08:12
Iubesc taxiurile si imi doresc si eu unul care stie cum pot face ast sa ma sune multumesc 0767271819
0
0
avatar
sandra (anonim)
16.07.2011, 18:14
iubesc Londra la nebunie iar taxiurile londoneze mi se par de un stil desavarsit
0
0
Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz Trossi Roadster 710ssk Mercedes-Benz 710SSK

Inainte de inceperea primului Razboi Mondial, Mercedes isi consolidase un statut de lider in segmentul sport, dominand totalitar cursele auto [...]

Citeste mai mult
Ferrari F40 masini de legenda Ferrari F40: Ultimul copil al lui Enzo

Batranul privea ingandurat cei cinci bolizi 288 GTO Evoluzione si, pentru prima oara dupa foarte multa vreme, parea sa nu aiba solutii. “La [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 (W100): Merc cel Mare

„I-auzi, <Super Mercedes-ul>. Categoric, avand in vedere lungimea de 5,45 metri si greutatea de 2,6 tone (la gol), i se potriveste de minune; [...]

Citeste mai mult
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Dacia
    Adresa: Str. Botizului, Nr. 43A, Satu Mare
    Tel / Fax: 0261.736.168 / 0261.768.760
    E-mail: -

  • sigla

    Dacia
    Adresa: Str. Brateiului, Nr. 35, Medias
    Tel / Fax: 0269.833.188 / 0269.806.188
    E-mail: dacia.renault@gammis.ro

  • sigla

    Renault
    Adresa: Str. Prelungirea Bucuresti, Nr. 2, ...
    Tel / Fax: 0242.317.112 / 0242.317.112
    E-mail: vanzari.calarasi@condorul.ro

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback