16 ianuarie 2011

BMW 507

Gustul amar al performantei

In anii ’50 piata auto americana mustea de modele General Motors, lungi, greoaie si puternice. Nu toti erau multumiti de oferta tarii si multi dintre cei ce se mandreau cu achizitiile lor aveau sa-si schimbe gusturile cativa ani mai tarziu. Pentru ca un anume austriac, pe nume Max Hoffman, venea in SUA ca dealer principal Volkswagen, si imediat apoi, Mercedes, Porsche si BMW i-au intrat sub tutela. Rapid, Hoffman a ajuns sa invarta pe degete piata de import auto americana si, dupa ce i-a citit pe soferii americani, a inceput sa propuna modele firmelor pe care le reprezenta. Ideea lui consta in atacarea segmentului sport cu cate un model Mercedes, Porsche si BMW, care sa imbine motoarele puternice cu tehnica si manevrabilitatea germana, nascand astfel trei roadstere mai atractive decat concurentele americane. Primele doua au fost Gullwing 300SL si  Porsche 356 – doua succese colosale – si oficialii BMW isi frecau deja palmele.

Incredere totala

Hoffman avea deja un plan pregatit. Cu putin timp in urma, un anume Albrecht von Goertz, recomandat de Raymond Loewy – cel mai mare designer  auto american al vremii – ii prezentase niste schite foarte promitatoare ale unui roadster cabrio. Goertz ajunsese sa lucreze pentru marele Loewy dupa ce il intalnise intamplator intr-o parcare. Invitat in biroul acestuia, Goertz i-a povestit cum ca bancher german a ajuns sa lucreze Anglia si apoi in SUA, urmand ca in ’40 sa plece pentru 5 ani inapoi in Germania, de partea armatei aliate, si cum, in timpul liber, modificase modele A si B Ford si construise chiar un coupe pe un sasiu Mercury. Impresionat, Loewy l-a inscris intr-o academie de design si, mai tarziu, i-a oferit o slujba intr-un studio din Indiana.

1955: BMW 507

Hoffman a fost incantat de ideile lui Goertz si l-a trimis direct in bratele celor de la BMW. Cand l-au angajat, in 1954, bavarezii nu stiau la ce sa se-astepte de la un designer fara portofoliu, pe care Hoffman l-a instaurat in fruntea departamentului dupa ce-l inlaturase pe Ernst Loof. I-au fost incredintate doua proiecte, 503 si 507, si i s-a acordat libertate totala de creatie, in timp ce compartimentul mecanic suporta restrictii majore economice, utilizandu-se cat mai multe piese deja existente.

O jucarie prea scumpa

Goertz a ales un loc inedit pentru prezentarea lui 507. In vara lui 1955 noul roadster BMW se dezvaluia publicului in parcarea hotelului Waldorf-Astoria, unde cu cativa ani inainte designerul german il intalnise pe Raymond Loewy. Cei prezenti au fost martorii unei revolutii in design. Stralucitor, cu linii fluide si suple, imbinand aluminiul cu insertii de lemn, cu tapiterii din piele de culoarea capotei si cu o capota a motorului neobisnuit de lunga dar neasteptat de atragatoare, BMW 507 era cel mai frumos roadster cabrio vazut pana atunci. Goertz dezvaluia un design complet nou, original si atragator prin frumusetea liniilor simple, lungi si fluide. Totul se lega perfect la exterior, iar habitaclul arata maiestria manoperei germane. Presa era uluita. Noua sageata BMW a facut rapid inconjurul lumii, ajungand deja vedeta la deschiderea salonului auto de la Frankfurt, unde s-a lansat oficial.

In Noiembrie 1955 507 a intrat in productie, spre satisfactia lui Hoffman care avea planuri mari cu noua sa jucarie. Pretul de 5000$ estimat de el pentru un model ar fi permis o productie de circa 5000 de unitati pe an, insa pana la jumatatea primului an si-a coborat drastic pretentiile. Asamblarea in totalitate manuala, design-ul exclusivist si calitatea materialelor faceau calculele lui Hoffman sa para ridicole. Masina costa 26,500 DM in Germania si 9000$ in SUA. Aproape cat o casa. Si asta nu era tot, pentru ca motorul V8 de 150 CP se gasea surclasat de aproape tote rivalele italienesti. In ciuda calculelor si predictiilor, BMW n-a sistat proiectul, angajandu-se intr-o afacere neasteptat de riscanta.

Afacerea ‘Elvis’

BMW 507 si Elvis PreslyPrimii pe lista de asteptare au fost clienti de vita nobila, vedete de cinema si oameni care nu-si aminteau seara cat au platit pe acea masina. BMW s-a folosit de largi campanii publicitare pentru vanzarea lui 507 si a profitat din plin de fiecare oportunitate de marketing. In 1958 Elvis Presley se afla in stagiu militar in Germania si avea nevoie de o masina. Prima optiune a fost un Porsche Spyder, data fiind admiratia sa pentru James Dean, insa aceasta era imposibil de livrat imediat, asa ca s-a reorientat. Si a gasit un 507. In fata a zeci de jurnalisti chemati cu surle si trambite de oficialii BMW, Elvis a semnat un contract prin care primea un 507 alb, folosit pana atunci ca masina de circuit de catre Hans Stuck, avand totusi motorul modificat pentru noul posesor. In schimbul masinii Elvis a platit 3.700$, o suma foarte rezonabila fata de pretul unei masini noi, care ar fi fost gata peste cateva luni. Insa Elvis nu stia germana si n-a putut sa citeasca contractul, in care se evidentia clar ca masina ii este inchiriata pe durata sederii si va trebui returnata la intoarcerea in state. Pana in Octombrie 1959 – cand si-a incheiat stagiul militar – Elvis a schimbat modelul alb pe unul rosu, satul sa-si tot curete mesajele de dragoste si numerele de telefon scrise cu ruj pe capota. BMW s-a folosit cu varf si-ndesat de imaginea regelui pop conducand o masina pe care o platea, publicand si televizand imagini cu deja celebrul 507 inconjurat de fane extaziate. Din pacate insa, n-a fost de-ajuns.

O mostenire nepretuita

Durata de productie a unei masini era foarte mare, data fiind asamblarea in totalitate manuala, iar costurile cresteau cu fiecare ora in plus, facand astfel din 507 o afacere departe de a fi profitabila. Devenea astfel o masina exclusivista, pentru clientii instariti ce-si doreau un roadster si-si vedeau modelul perfect numai in BMW 507, fiindca nu era cel mai bun roadster de pe piata. Planul lui Hoffman de a incadra financiar modelul bavarez intre accesibilele Triumph si extravagantul Mercedes 300SL daduse gresi. Prea scump pentru puterea primita, BMW 507 devenea un model de nisa, pentru o categorie de clienti foarte restransa. Un model pentru fani. Nimeni nu contesta calitatea germana  regasita in cea mai pura forma in modelul bavarez, dar cine-si cumpara un 507 cand pentru inca 3000$ primea cheile unui Ferrari 250 California, cu 90 CP in plus si un statut deja recunoscut?

BMW 507 rosu

In ciuda fluviului de laude aduse design-ului bavarez, viitorul BMW incepea sa se clatine in Munchen. 507 a adus BMW in pragul falimentului dupa numai 3 ani de productie, determinand astfel abandonarea proiectului in 1959, cu numai 253 de unitati produse. O infuzie de capital din partea Herbert Quandt a mentinut compania in viata si s-a recurs imediat la construirea unor modele mai ieftine, ca BMW 700, Isetta si, ulterior, gama 1500. Pana astazi s-au pastrat 80% din cele 253 de modele, fiind cotate ca masini exclusiviste, de colectie, cu un pret de licitatie in jur de 300.000$. BMW 507 e considerata una din cele mai frumoase masini construite vreodata, devenind sursa de inpiratie pentru mai recentele Z3, Z4 si Z8. Pana la aparitia acestora, 507 se poate lauda ca a stabilit o noua era in design-ul auto, liniile sale stand la baza unor alte modele celebre precum Jaguar E-Type. Goertz a devenit astfel marele castigator in acest proiect, balanta inclinandu-se insa in defavoarea lui Hoffman, ale carui celebre strangeri de mana folosite pe post de semnaturi contractuale si-au pierdut din veridicitate odata cu declinul modelului german. Pentru BMW, 507 a fost un esec timpuriu, pentru ca mai tarziu, experienta acumulata in dezvoltarea superbului roadster avea sa se regaseasca intr-o flota intreaga de automobile ce se perfectioneaza si azi, plasand producatorul bavarez in topul segmentelor premium si sport. Au fost patru ani de agonie ce-au pregatit decenii de performanta.

Voteaza:
(4 voturi)
Autor: Mihai Tigleanu   |   Vezi toate articolele din Retromobile
COMENTARII
avatar
sebast (anonim)
25.11.2011, 10:12
am vazut una live in muzeul bmw din Munchen...este superba masina! era singura pe care nu te lasau nici macar sa o atingi :)
0
1
Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz Trossi Roadster 710ssk Mercedes-Benz 710SSK

Inainte de inceperea primului Razboi Mondial, Mercedes isi consolidase un statut de lider in segmentul sport, dominand totalitar cursele auto [...]

Citeste mai mult
Ferrari F40 masini de legenda Ferrari F40: Ultimul copil al lui Enzo

Batranul privea ingandurat cei cinci bolizi 288 GTO Evoluzione si, pentru prima oara dupa foarte multa vreme, parea sa nu aiba solutii. “La [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 (W100): Merc cel Mare

„I-auzi, <Super Mercedes-ul>. Categoric, avand in vedere lungimea de 5,45 metri si greutatea de 2,6 tone (la gol), i se potriveste de minune; [...]

Citeste mai mult
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Chevrolet
    Adresa: Drumul Cetatii, FN, cod 420063, ...
    Tel / Fax: 0263.235.958 / 0263.341.445
    E-mail: office@expressmotors.ro

  • sigla

    Honda
    Adresa: Calea Lugojului, Nr. 67, Ghiroda, ...
    Tel / Fax: 0256.440.044 / 0256.440.044
    E-mail: service@hondatm.ro

  • sigla

    Hyundai
    Adresa: Calea Clujului, Nr. 245A, Oradea
    Tel / Fax: 0259.410.720 / 0259.410.720
    E-mail: mihai.iancau@tiriacauto.ro

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback