13 august 2011

BMW Isetta: Frigiderul cu bunatati

Nu este absolut nici o problema sa iei formularea de mai sus ad-literam. De fapt, chiar te incurajam sa o faci. In definitiv, Iso SpA, compania italianului Renzo Rivolta, exact cu asta se ocupa inainte sa creeze microautomobilul devenit, ulterior, diminutivul gamei BMW: constructia de frigidere.

Obiectul activitatii a fost schimbat deoarece, dupa terminarea Celui de-al Doilea Razboi Mondial, Italia era atat de saraca, incat locuitorii ei nu-si mai permiteau decat scutere si vehicule cu trei roti; asadar, sefii lui Iso au intrevazut o oportunitate pe care nu o puteau rata. Intr-un final, a rezultat Isettao masinuta cu o distanta extrem de mica intre rotile din spate, prezentata, in toata plenitudinea lungimii de 2,29 metri si latimii de 1,37 metri, la Salonul Auto de la Torino din 1952. Iar acesta este doar inceputul povestii…

Masina

Daca e musai sa vorbim despre un volum de calitati al Isettei, atunci trebuie sa incepem, neaparat, cu generozitatea campului vizual. Studiata din exterior, gagalicea parea un ou a carui jumatate superioara era transparenta (azi, ea e considerata una dintre primele reprezentante ale genului “bubble-car”), asa ca, oriunde-ti aruncai privirile, beneficiai de vizibilitatea unui turn de control. Bineinteles, trecatorii se amuzau vazand un om calatorind intr-un “acvariu cu roti”, dar situatia asta nu era nici pe departe la fel de hilara ca modalitatea de acces in habitaclu. Care se facea deschizand intreaga parte frontala a masinii, intocmai ca o, err, usa de frigider. Cum volanul, cu tot cu coloana de directie, ar fi impiedicat o instalare comoda pe scaunul soferului, acestea au fost “sudate” de portiera, dand impresia necunoscatorilor ca tocmai s-a produs o defectiune extrem de grava; evident insa, masina mergea perfect, si inca pe distante destul de lungi. Desi ecartamentul spate de numai 610 mm nu incuraja soferii sa apese prea tare pedala de acceleratie, Isetta ajungea la o viteza maxima de 50 km/h, de unde putea sa inceapa construirea unei autonomii impresionante: propulsorul de 236 cmc si 10 CP consuma sub patru litri de combustibil la 100 km. Suficient de putin incat vehiculul sa devina extrem de interesant pentru BMW…

Bmw Isetta

 

Necesitatea

Inutil de precizat faptul ca, la nici un deceniu de la incheierea razboiului, Germania se afla in plin proces de reconstructie economica. Celebrele autobahn-uri mai aveau mult de rabdat in asteptarea primelor masini cu adevarat rapide, care, chiar daca ar fi aparut atunci, nu le-ar fi cumparat nimeni. Sau, ma rog, prea putini pentru a putea fi considerati semnificativi. In consecinta, BMW a vazut in Isetta o minunata ocazie de a motoriza masele si, bineinteles, de a-si spori profiturile, asa ca, prin 1955, a cumparat licenta de fabricare a minusculului automobil italian. In versiunea bavareza, acesta a primit un agregat nou (monocilindrul de 247 cmc, preluat de la motocicleta R 25), un nume nou (Isetta Moto Coupe) si… atatea componente inedite, incat, la un moment dat, intre “copie” si original, nici o piesa nu mai era interschimbabila. In 1956, nemtii au introdus un motor proaspat, de 298 cmc si 13 CP (acesta permitea atingerea unei viteze maxime de 85 km/h), pentru ca, un an mai tarziu, Isetta sa receptioneze si un prim facelift, in urma caruia suprafetele vitrate au devenit inca si mai mari. Totodata, consumul de benzina a coborat pana la senzationalul nivel de 3 litri/100 km, asa ca, punand la socoteala si Criza Suezului din 1956, n-ar trebui sa surprinda pozitia de best-seller a Isettei. Intre 1955 si 1962 (anul iesirii din fabricatie) s-au fabricat peste 160.000 de exemplare, mult mai multe decat ar fi putut asambla BMW, in aceeasi perioada, daca ar fi ales solutia “100% in-house”. Si totusi – orice inceput are si un sfarsit…

Bmw Isetta

 

Finalul

Incurajati de succesul microcar-ului de origine italiana, BMW a incercat sa dezvolte un model ceva mai mare, asemanator cu Isetta, in care sa incapa pana la patru pasageri. Acesta a fost 600, un mini asemanator, din punct de vedere al designului, cu Isetta, dar sensibil mai mare si echipat cu un tren de rulare posterior cu ecartament normal. De-o parte si de alta a “cojii” din metal au fost “decupate” doua portiere, ce permiteau accesul la locurile din spate, in timp ce, in spatele puntii inferioare, a fost montat un agregat cu doi cilindri boxer de 585 cmc si 20 CP; din pacate – si in ciuda performantelor superioare (viteza maxima: 100 km/h),

BMW Z8 vs BMW Isetta

BMW 600 nu s-a bucurat de succesul sursei de inspiratie: doar 35.000 de exemplare au fost produse intre 1957 si 1959. Intr-un final, din cauza diminuarii vanzarilor de motociclete si esecului inregistrat de modelele luxoase, BMW a fost la un pas sa declare falimentul; si totusi, nu cumva aceasta situatie a fost evitata tocmai pentru simplul fapt ca Isetta a intarziat-o suficient de mult? Crezi ce vrei, dar noi ne punem toti banii pe un “Da” hotarat.

Voteaza:
(3 voturi)
Autor: Dragos Stoica   |   Vezi toate articolele din Retromobile
COMENTARII
avatar
fanBMW (anonim)
26.11.2011, 23:04
masina de langa Isetta este Bmw Z8 nicidecum nu-i Bmw 600. Cred ca e gresita poza :D
1
0
avatar
alexandruozn (anonim)
01.09.2011, 12:06
masina care a facut istorie dar care dupa parerea mea nu este asa de mediatizata ca alte modele vechi....
1
0
avatar
bmwfan (anonim)
17.08.2011, 13:27
geniala!!! oare cat o mai costa un exemplar? superba masina de colectie!
1
0
avatar
Art (anonim)
17.08.2011, 10:00
sunt curios ce se intampla daca intra un tir cu 50 km/h in tine :)) cred ca zboara ca o minge de tenis... oricum emblematica massina
0
0
Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz Trossi Roadster 710ssk Mercedes-Benz 710SSK

Inainte de inceperea primului Razboi Mondial, Mercedes isi consolidase un statut de lider in segmentul sport, dominand totalitar cursele auto [...]

Citeste mai mult
Ferrari F40 masini de legenda Ferrari F40: Ultimul copil al lui Enzo

Batranul privea ingandurat cei cinci bolizi 288 GTO Evoluzione si, pentru prima oara dupa foarte multa vreme, parea sa nu aiba solutii. “La [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 (W100): Merc cel Mare

„I-auzi, <Super Mercedes-ul>. Categoric, avand in vedere lungimea de 5,45 metri si greutatea de 2,6 tone (la gol), i se potriveste de minune; [...]

Citeste mai mult
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Audi
    Adresa: Calea Turzii, Nr. 249, Cluj-Napoca
    Tel / Fax: 0264.502.600 / 0264.502.602
    E-mail: audi@autoworld.ro

  • sigla

    Ford
    Adresa: Calea Chisinaului, Nr. 23, Iasi
    Tel / Fax: 0232.277.626 / 0232.250.699
    E-mail: office@testergrup.ro

  • sigla

    Opel
    Adresa: Sos. Sighisoarei, Nr. 410, Targu ...
    Tel / Fax: 0265.267.986 / 0265.268.571
    E-mail: officetotal@victoria-group.ro

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback