21 noiembrie 2010

Cadillac Eldorado

Aurul Californiei

In perioada postbelica, SUA era o natiune dopata cu mandrie si ambitie. Filmele stabileau moda, reclamele prezentau noul stil de viata iar industria auto epata ca nicaieri. Americanul cu un cont in banca si o casa cu etaj nu avea nevoie doar de 4 roti si un volan, ci voia sa arate ca un leu iesit la vanatoare, intr-o masina pe care s-o observe tot cartierul. Asa au aparut cele mai lungi masini din lume – pentru a nu putea fi scapate din vedere.

Think Big

La inceputul anilor ’50, cei de la General Motors se credeau stapanii lumii si voiau sa imprime acest statut unei noi generatii de masini. O flota auto care sa exprime cat mai sugestiv suprematia americana. Atunci probabil, expresia ‘think big’ si-a gasit cea mai buna reprezentare in sensul propriu. Dupa Cadillac De Ville, Chevrolet Stylemaster si Buick Riviera, GM voia o nava-amiral, o masina pentru soarele hollywood-ian, menita sa se opreasca numai in fata covorului rosu. Sigla aleasa a fost a celor de la Cadillac, iar in interiorul firmei a avut loc un mic concurs pentru alegerea numelui. Propunerea castigatoare a venit din partea unei secretare si astfel, in 1952, Cadillac prezenta cu fast la Golden Anniversary Show modelul Eldorado, adica ‘cel aurit’.

Reclama Cadillac EldoradoEldorado s-a conturat dupa schitele lui Harley Earl, vicepresedintele General Motors si, totodata, inventatorul ideii de ‘concept car’, materializata pentru prima oara in forma lui Buick Y-Job. Astfel, Earl a vazut in noul Cadillac un coupe de lux care sa impuna respect nu numai prin capacitatea cilindrica, ci prin intreaga infatisare. Si nu s-a facut nici un compromis. Cantarind aproape 5 tone, Eldorado se dezvaluia in 1952 printr-un coupe hardtop sau convertible, cu un parbriz incovoiat in lateral, o capota a motorului ridicata la 1,20m, un motor de 3310cmc cu 210CP si o lungime de 5,60m. O locomotiva pe asfalt. A aparut in patru culori unice: rosu aztec, alb alpin, albastru azur si ocru artisan, versiunea convertible fiind disponibila in negru si alb orlon. Si, desi era bazat pe platforma mai vechiului S 62 si imprumuta acelasi motor, Eldorado era de aproape doua ori mai scump la 7.600$.

In 1952, Chevrolet si-a vandut noul venit drept un model exclusivist, de serie mica, construit in numai 532 de exemplare. Anul urmator insa, GM a decis ca acesta sa intre in productia de serie mare si, pe 20 Ianuarie 1953, Eldorado si-a facut intrarea glorioasa in randul elitei limuzinelor cand Dwight Eisenhower saluta multimile de pe bancheta din spate a noii bijuterii General Motors, in drumul spre ceremonia de inaugurare a mandatului sau la Casa Alba. Americanii aveau o masina care sa-i faca mandri.

Extravaganta patriotica

Harley Earl i-a cucerit pe oficialii General Motors cu parbrizul sau panoramic si a lansat o adevarata moda in industria auto americana. Se spune ca forma la care a ajuns Earl a fost determinata si de nevoia de vizibilitate in colturile laterale pentru manevre de genul parcarii, dat fiind ca distanta de la parbriz pana la extremitatea frontala a masinii avea aproape 2 metri. Eldorado a ajuns la a 2-a generatie in 1955, cand au mai disparut cateva ornamente de metal, in special din partea frontala, iar in 1957 capota si-a modificat radical forma, devenind plata si alungita pana deasupra farurilor, rezultand astfel o infatisare mai agresiva, mai moderna, dar la fel de impunatoare. Tot atunci a fost momentul aparitiei unor elemente definitorii pentru Eldorado: asa numitele ‘tailfins’ erau doua aripioare alungite, asemanatoare unor derive de avion, montate pe aripile din spate. Tot Harley Earl este creditat cu aceasta inventie, dupa ce s-a inspirat din designul lui P38 Lightning, un bombardier american folosit in al doilea Razboi Mondial. Harley a montat aceste tailfins pe noul Eldorado si le-a folosit si ca suporturi pentru stopuri, dand astfel masinii o infatisare de nava cosmica. Arata cel putin ciudat dar Earl afirma ca au si un rol practic, de stabilizare si plasare a centrului de greutate cat mai aproape de extremitatea din spate. Si daca exista cineva a carui imagine sa se suprapuna tailfins-urile lui Eldorado – si cu intreaga flota auto Cadillac - atunci acela a fost in mod cert Elvis Prisley.

Cadillac Elvis

Elvis si-a cumparat in ’57 un Eldorado roz, cu care s-a afisat de mai multe ori in public si care a fost pentru cativa ani masina cu care venea la concerte si, de atunci, al doilea lucru care-l insotea pe Rege intr-o fotografie, pe langa chitara sa, era un Cadillac roz cu aripi de nava cosmica. Elvis a avut in total 34 de modele Cadillac, majoritatea Eldorado.

Cadillac Eldorado BroughamEldorado si-a atins climaxul tot in 1957, cand Cadillac a lansat versiunea Broughman. Acesta era un sedan hardtop, in care General Motors si-a concentrat toate resursele pentru a crea un interior de un lux fara precedent. Costa 13.000$ - mai mult decat un Rolls Royce Silver Cloudsi oferea plafon de metal, aer conditionat, suspensii pneumatice, primele scaune reglabile electronic si alte servicii de lux marca GM, precum sticlute de parfum.

A treia generatie dezvaluia un Eldorado cu linii drepte de la faruri pana la tailfins, cu acelasi parbriz panoramic – ultimul – si cu aceleasi dimensiuni halucinante. Ornamentele de metal, culorile unice, interiorul imbracat in piele si spatele de nava spatiala atrageau zeci de blitzuri la Hollywood si intorceau toate privirile de pe trotuar. A devenit un preferat al regizorilor, masina favorita a Casei Albe si, totodata, un statement definitoriu pentru high class-ul american. Urmatoarele generatii au adoptat design-ul epocii, mai minimalist, mai rigid si mai putin ornamentat, insa la aceeasi scara dimensionala uriasa. Astfel, Eldorado si-a onorat triumfal numele, dovendindu-se nu numai o mina de aur pentru Cadillac si General Motors, dar si o bijuterie a soselelor americane.

Voteaza:
(4 voturi)
Autor: Mihai Tigleanu   |   Vezi toate articolele din Retromobile
COMENTARII

Nu exista niciun comentariu. Fii primul care comenteaza!

Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz Trossi Roadster 710ssk Mercedes-Benz 710SSK

Inainte de inceperea primului Razboi Mondial, Mercedes isi consolidase un statut de lider in segmentul sport, dominand totalitar cursele auto [...]

Citeste mai mult
Ferrari F40 masini de legenda Ferrari F40: Ultimul copil al lui Enzo

Batranul privea ingandurat cei cinci bolizi 288 GTO Evoluzione si, pentru prima oara dupa foarte multa vreme, parea sa nu aiba solutii. “La [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 (W100): Merc cel Mare

„I-auzi, <Super Mercedes-ul>. Categoric, avand in vedere lungimea de 5,45 metri si greutatea de 2,6 tone (la gol), i se potriveste de minune; [...]

Citeste mai mult
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Dacia
    Adresa: Str. Calugareni, Nr. 106, Vaslui
    Tel / Fax: 0235.361.701 / 0235.361.703
    E-mail: vanzari.vaslui@motorgrup.ro

  • sigla

    Jeep
    Adresa: Str. Gheorghe Ranetti, Nr. 28, Cod ...
    Tel / Fax: 0356.101.447 / 0356.101.448
    E-mail: secretariat@casaautotm.ro

  • sigla

    Lancia
    Adresa: Bd. Tomis, Nr. 480, Palazu Mare, ...
    Tel / Fax: 0241.606.660 / 0372.411.954
    E-mail: service@autocomo.ro

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback