14 aprilie 2010

Chevrolet Camaro

Eternul rival

In 1964, Ford Mustang deschidea un nou segment pe piata automobilelor, numit “muscle-car”. Mustang era o masina robusta, serioasa, puternica, care scotea fum la demaraj. Si atingea, dupa numai 18 luni, un milion de exemplare vandute. Vazand succesul enorm al Ford, cei de la General Motors au intins rapid plansetele pentru a-i coace un rival.

Mult zgomot

Inainte de orice anunt oficial, din aprilie 1965 au aparut zvonuri ca Chevrolet pregatea un competitor pentru Mustang, numit “Panther”. Pe 21 Iunie 1966, aproape 200 de jurnalisi au primit o telegrama din partea conducerii General Motors, in care erau invitati pe 28 Iunie la o sedinta foarte importanta a SEPAW. Nimeni nu stia ce SEPAW. A doua zi a venit raspunsul, intr-o a doua telegrama. “Society for the Eradication of Panthers from the Automotive World will hold first and last meeting on June 28.”

Pe 28 Iunie 1966 General Motors sustinea o conferinta de presa la Statler-Hilton Hotel in Detroit. 14 orase asistau prin telefon cand Pete Estes anunta ca aceasta va fi prima si ultima sedinta a SEPAW. Apoi Estes a anuntat introducerea unui model nou, proiectul XP-836, caruia Chevrolet ii alese un nume ce-ncepea cu “C”, la fel ca modelele deja cunoscute precum Corvair, Chevelle, Chevy II sau Corvette. Jurnalistii au intrebat apoi “ce este un camaro?”, iar raspunsul primit a fost simplu: “un animal mic si rau care mananca mustangi”.

Nimic nou

Camaro a fost prezentat presei pe 12 Septembrie 1966 in Detroit si a aparut in reprezentante doua saptamani mai tarziu. Masina semana peste tot cu Mustang-ul - aceleasi linii, aceeasi impartire de 2+2 a habitaclului, multe optiuni de motorizari cu 6 sau 8 cilindri, transmisie manuala sau automata, frane cu discuri sau cu tamburi, tractiune pe spate, coupe sau cabrio. A aparut pe piata in acelasi timp cu Pontiac Firebird, un model construit pe aceeasi platforma, ce se diferentia doar printr-un design usor modificat. Nicio inovatie nu etala noul Camaro. Era doar mai lung, dorindu-se a fi o masina mai spatioasa, mai puternica si mai putin sport decat Mustang. Motoarele erau intr-adevar mai puternice decat cele Ford. Cel mai modest avea 3,8 L, dar Chevrolet a mers pana la folosirea motoarelor V8 de 7 L de pe Corvette. Acestea au intrat sub capota lui Camaro in 1969, ultimul an al primei generatii, dar numai 69 de unitati au fost produse, din cauza pretului prea ridicat.

Puterea aduce performante

Chevrolet Camaro reclama originalaPrima generatie Camaro a vandut aproape 700.000 de unitati in 2 ani, nereusind sa invinga Mustangul, asa ca GM a lansat in Februarie 1970 o a doua generatie. Aceasta venea cu o infatisare noua, cu un design ce-ncerca sa se desprinda din tiparul Mustang. Parerile au fost impartite dar Chevrolet a apasat pedala pe ce a stiut sa faca mai bine: motoarele. Motorizarile lui Camaro s-au inmultit si s-au perfectionat, iar cea mai buna cale de a-si demonstra superioritatea a fost participarea la curse. Modelul Z28, despre care se spune ca ar fi fost varful atins de Camaro in intreaga sa era, a fost conceput pentru a concura in Trans-American Sedan Championship, campionatul creat special pentru sedan-urile americane cu motoare V8. Capacitatea motorului era dictata de regulamentul curselor, astfel ca Chevrolet a dezvoltat un V8 de 4,9 L ce ajungea la 7500rpm, comparativ deja cu un V8 italienesc. Design-ul lui Z28 a fost si el regandit, reducandu-se acum greutatea partii frontale, iar cuplul urias sustinea o masina perfect calibrata, facilitand semnificativ acceleratia si controlul. A castigat 8 titluri de-alungul anilor, mai multe decat Mustang.

Imbunatatiri si concurenta

Camaro si-a continuat productia pana in 2002, a doua generatie modificandu-si treptat si continuu infatisarea si performantele, ramanand tot timpul in pas cu noile tehnologii. In 2009 a aparut cea de-a treia generatie, cu un design apropiat de cel al primilor ani si niste motorizari pe masura. Cei de la Chevrolet nu au fost atat de conservatori ca rivalii de la Ford care au pastrat intr-o oarecare masura liniile Mustang-ului de-alungul anilor, iar Camaro a deviat de la imaginea de muscle-car inspre sport-car. In anii ’90, Camaro era o cu totul alta masina fata decat din ’67, fara linii drepte si cu niste forme mai degraba de inflenta asiatica decat americana. Astfel, vanzarile au scazut si productia s-a sistat, oamenii si mai ales fanii acestui model ramanand cu imaginea vechii masini lungi, colturoase, ce trezea un cartier intreg cand demara si defila nonsalant pe soselele americane. N-a reusit sa depaseasca in vanzari Mustang-ul, dar, fara dubii, istoria competitiei motoarelor americane nu s-ar fi putut scrie fara Camaro.

Voteaza:
(6 voturi)
Autor: Mihai Tigleanu   |   Vezi toate articolele din Retromobile
COMENTARII

Nu exista niciun comentariu. Fii primul care comenteaza!

Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz Trossi Roadster 710ssk Mercedes-Benz 710SSK

Inainte de inceperea primului Razboi Mondial, Mercedes isi consolidase un statut de lider in segmentul sport, dominand totalitar cursele auto [...]

Citeste mai mult
Ferrari F40 masini de legenda Ferrari F40: Ultimul copil al lui Enzo

Batranul privea ingandurat cei cinci bolizi 288 GTO Evoluzione si, pentru prima oara dupa foarte multa vreme, parea sa nu aiba solutii. “La [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 (W100): Merc cel Mare

„I-auzi, <Super Mercedes-ul>. Categoric, avand in vedere lungimea de 5,45 metri si greutatea de 2,6 tone (la gol), i se potriveste de minune; [...]

Citeste mai mult
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Fiat
    Adresa: DN 22B, Sos. Dig Braila-Galati, Km. ...
    Tel / Fax: 0339.401.800 / 0339.401.900
    E-mail: contact@autoferrara.ro

  • sigla

    Opel
    Adresa: Santuhalm, DN 68, Deva
    Tel / Fax: 0354.501.046 / 0354.501.048
    E-mail: office@autohuber.ro

  • sigla

    Volkswagen
    Adresa: Str. Raureni, Nr. 38, Ramnicu Valcea
    Tel / Fax: 0250.703.630 / 0250.703.642
    E-mail: sales@nurvil.ro

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback