31 mai 2010

De Tomaso Pantera

Felina ce a uitat sa-si mai ascuta ghearele

La sfarsitul anilor ’60, Ford vedea cum piata auto americana intampina un nou venit: supercar-ul. Notiunea de supercar definea o masina sport, foarte rapida, foarte scumpa si cu un design exotic extrem de aerodinamic. Ferarri si Lamborghini dominau noul segment de piata, dar americanii de la Chevrolet reusisera sa transforme modelul Corvette intr-un rival serios. Ford isi amintea astfel ca sunt clienti care vor ceva mai mult decat un Mustang – succesul suprem din 1965, insa un roadster prea autohton.

O solutie rapida

Cum dezvoltarea unui prototip 100% Ford ar fi durat prea mult, oficialii din Deaborn au decis sa grabeasca pasul in spatele celor de la Chevrolet si s-au orientat astfel spre patria supercar-urilor: Italia. Prima oprire a fost in curtea celor de la Ferrari, care au refuzat insa oferta de cumparare a lui Henry Ford II. Apoi americanii l-au contactat pe Alejandro De Tomaso, un fost pilot de Fornula 1 ce-si construise o fabrica de automobile sport in Modena, numita De Tomaso. Ford aproviziona deja firma italiana cu motoare V8 folosite pe Mustang, cu care De Tomaso echipa modelele Mangusta, iar design-ul sport al acestora a sporit increderea americanilor in ideile lui Alejandro. Astfel, s-a semnat un contract prin care Ford avea sa investeasca in dezvoltarea unui inlocuitor pentru Mangusta si in acelasi timp se obliga sa asigure vanzarile acestuia in Statele Unite, sub emblema De Tomaso, in timp ce constructorul italian isi rezerva distributia in Europa si-n restul lumii.

Un proiect promitator

Proiectul le-a fost incredintat lui Tom Tjaarda si lui Giampaolo Dallara, primul ocupandu-se de design, iar al doilea de structura modelului. Alegerea acestora a fost foarte inspirata, fiindca Tjaarda desenase celelalte modele De Tomaso, in timp ce Dallara lucrase la proiectul Miura, pentru Lamborghini, astfel incat colaborarea celor doi rezulta intr-un model ce pastra aspectul general De Tomaso, intoducand insa si unele elemente noi de design, preluate dintr-un succes incontestabil. Prototipul a capatat astfel un bot ascutit, cu farurile ascunse si o capota a motorului simpla si agresiva. Linia plafonului se intindea pana deasupra stopurilor usor excavate, iar cei de la Ford erau incantati ca noul model nu va copia design-ul lui GT-40, asteptarea fireasca a presei. Spre deosebire de Mangusta, proiectul folosea un sasiu tubular din otel, cerinta oricarei masini sport. Motorul era imprumutat tot de la Mustang, un V8 de 5,8 L ce elibera pana la 330 CP si care producea un cuplu destul de ridicat pentru a elimina nevoia de a schimba rapoartele la viteze mici, fapt ce usura semnificativ condusul urban.

10.000$

Reclama De Tomaso PanteraFord a numit modelul “Panther”, dar, pentru a-i da un aer mai exotic, a ales varianta italiana a numelui – Pantera. Pantera era o masina agila, rapida si agresiva, iar in Martie 1970 era testata pe circuitul de la Modena in fata a mii de privitori, urmand ca peste cateva saptamani sa fie vedeta Salonului Auto de la New York. Un an mai tarziu, uzina din Modena incepea productia noului model Pantera, productie care a ajuns in acelasi an la 3 masini pe zi, remarcabil pentru o fabrica de mici dimensiuni ca De Tomaso. Ford incepea astfel sa vanda in 1971 o masina ce-si dorea sa rivalizeze cu modelele Ferrari si Lamborghini. Pantera arata ca un supercar decent, fara inovatii exculsiviste, incercand mai mult sa tina pasul cu rivalii decat sa-i detroneze. Cu un design agresiv dar elegant, cu rotile din spate mai late ca cele din fata, cu un eleron optional si un plafon jos, incat un sofer mai inalt de 1,85m ar fi avut probleme, noul De Tomaso nu aducea nimic nou in randul supercar-urilor, dar vanzarile cresteau in fiecare zi. Pentru ca in timp ce un Ferrari sau un Lamborghini costa peste 20.000$, Pantera se cumpara cu numai 10.000. Si asta pentru ca Ford a vrut o masina fiabila si usor de reparat, o masina pe care a gandit-o in primul rand pentru Statele Unite, unde piesele de import erau scumpe si rare iar cele americane ieftine si din belsug. Motorul V8 se gasea pe orice Mustang si putea fi reparat la orice benzinarie, iar transmisia preluata de la GT-40 era perfecta pentru americani. Aerul conditionat si geamurile electrice apareau si ele ca dotari pe versiunea americana, impreuna cu o pereche de bare de protectie fata si spate, impuse de guvernul SUA.

Doua gauri in volan

Noul De Tomaso nu epata ca fratii sai mai mari din Italia, motiv pentru care si-a capatat numele de “poor man’s Lamborghini” (Lamborghini-ul saracului). Insa, la 3 ani dupa lansare, Pantera a cunoscut un sofer ce facea exceptie de la regula. In 1974, Elvis Presley i-a cumparat prietenei sale de-atunci, Linda Thompson, o Pantera galbena din 1971, cu numai 2.400$. Pasiunea lui Elvis pentru masini rapide era deja cunoscuta si e de-nteles ca mai mult el conducea, masina fiind, mai degraba, un cadou pentru el. Se stia totusi ca primele modele aduse in SUA, ca cel din 1971, erau slab construite. Motoarele Ford se defectau, cateva cedind chiar in timpul testelor, iar la capitolul siguranta Pantera nu surprindea deloc placut. Elvis s-a plans in cateva randuri ca i-a cedat motorul si a trebuit sa-si lase masina pe marginea drumului, iar intr-o zi, enervat ca nu pornea, si-a adus pusca si a tras 2 focuri in volan.

Tradat, cazut si resuscitat

Desi dupa 1971 defectele motorului i-au fost remediate, Pantera nu a reusit niciodata sa se vanda pe piata americana in 4000 de exmplare pe an, asa cum visa Henry Ford Jr. Criza petrolului din 1973 si-a pus amprenta asupra Statelor Unite pe o perioada lunga, astfel incat in 1975 Ford a sistat importul. A fost o lovitura prea puternica pentru mica uzina din Modena, care isi pierdea principalul client, dupa ce-i vanduse numai 5.500 de masini.

Imagine De Tomaso Pantera

De Tomaso si-a continuat productia pentru piata europeana, dar a transformat Pantera din supercar-ul accesibil produs in masa intr-un supercar exclusivist, vandut la preturi apropiate de cele ale rivalilor sai italieni. In 1980 Pantera a primit un kit aerodinamic de efect, cu un eleron si niste spoilere spectaculoase, urmand ca 4 ani mai tarziu acestea sa se topeasca in caroseria masini rezultand un design nou, mai fluid si care adauga un GT5-S in coada numelui. Dar Alejandro De Tomaso nu s-a mai preocupat prea mult de soarta modelului sau dupa ce a cumparat Maserati, companie mult mai profitabila, iar Pantera se apropia spre finalul carierei. In 1990 Marcello Gandini si-a pus amprenta asupra celei de-a doua serii Pantera, care includea acum o versiune cabrio, un motor cu injectie mai usor si un design mai stilizat, cu niste spoilere concepute dupa cele ale lui Ferrari F40.  S-a numit “Pantera 200” si a fost cantecul de lebada al masinii ce promitea cu doua decenii in urma sa scrie istorie. S-au produs numai 41 de exemplare pana in 1994, cand Pantera a fost scoasa oficial din calculele firmei, urmand ca zece ani mai tarziu uzina De Tomaso din Modena sa-si inchida definitiv portile.

De Tomaso Pantera a fost o masina programata sa intre in istorie, un supercar conceput sa umple golul dintre masinile accesibile si cele puternice, care a fost doborat inainte sa se maturizeze. Totusi, in ciuda destinului nefast, a reusit sa impresioneze printr-o agilitate si o infatisare dorite inca de multi colectionari, pentru ca se potrivesc atat de bine numelui.

Voteaza:
(22 voturi)
Autor: Mihai Tigleanu   |   Vezi toate articolele din Retromobile
COMENTARII

Nu exista niciun comentariu. Fii primul care comenteaza!

Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz Trossi Roadster 710ssk Mercedes-Benz 710SSK

Inainte de inceperea primului Razboi Mondial, Mercedes isi consolidase un statut de lider in segmentul sport, dominand totalitar cursele auto [...]

Citeste mai mult
Ferrari F40 masini de legenda Ferrari F40: Ultimul copil al lui Enzo

Batranul privea ingandurat cei cinci bolizi 288 GTO Evoluzione si, pentru prima oara dupa foarte multa vreme, parea sa nu aiba solutii. “La [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 (W100): Merc cel Mare

„I-auzi, <Super Mercedes-ul>. Categoric, avand in vedere lungimea de 5,45 metri si greutatea de 2,6 tone (la gol), i se potriveste de minune; [...]

Citeste mai mult
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Hyundai
    Adresa: Str. Apelor, Nr. 2, Ploiesti
    Tel / Fax: 0244.515.736 / 0244.515.736
    E-mail: mecca@hyundairo.ro

  • sigla

    Nissan
    Adresa: Str. Republicii, Nr. 185, Bacau
    Tel / Fax: 0234.576.345 / 0234.576.345
    E-mail: service@dedeman.ro

  • sigla

    Toyota
    Adresa: Str. Viorelelor, Nr. 2, Arad
    Tel / Fax: 0257.219.508 / 0257.219.508
    E-mail: arad@westmotors.ro

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback