19 octombrie 2011

Ferrari F40: Ultimul copil al lui Enzo

Batranul privea ingandurat cei cinci bolizi 288 GTO Evoluzione si, pentru prima oara dupa foarte multa vreme, parea sa nu aiba solutii. “La naiba cu scrobitii astia de la FIA si studiile lor de audienta, am investit bani si sudoare intr-o lupta cu Porsche si am s-o obtin!” – aproape ca puteai sa-i citesti toate astea pe fizionomia ridata, in timp ce siluetele prototipurilor se scaldau in lentilele maro ale ochelarilor.

288 GTO Evoluzione. Ce mai masina… Creata pentru o lupta corp la corp cu monumentul de tehnologie numit Porsche 959, ea sintetiza intreaga truda a unei echipe de ingineri si mecanici fara pereche, manate de un individ din al carui vocabular lipsea cuvantul “infrangere”. Uite reteta constructiva, daca nu crezi: V8 dublu turbo de 2,8 litri, montat longitudinal, capabil de 650 CP. Viteza maxima? 362 km/h, gratie masei de numai 950 kg. Iar acum toate astea s-au dus pe apa sambetei, inainte ca dansul cu neamtul sa inceapa. Ar fi fost una dintre ultimele batalii la care ar fi asistat: Enzo Ferrari se apropia vertiginos de pragul celor 90 de ani…

Ideea

Anii nebuni ai Grupei B erau deja istorie. Decesul lui Henri Toivonen, petrecut in editia 1986 a Raliului Corsicei, a fost picatura care a umplut paharul sefilor de la FIA, a caror constiinta era si asa macinata de gandul ca au creat o scoala de monstri. Din nefericire pentru Ferrari, decizia organismului suprem din motorsport a lovit taman cand lucrul la propriile prototipuri de grupa B, bazate pe senzationalul 288 GTO – prima masina care a depasit pragul de 300 km/h –, se terminase; in sezonul 1987, urma sa inceapa marea batalie cu Porsche 959. Colac peste pupaza, germanul bifase deja un succes in Raliul Dakar, in timp ce versiunea de asfalt, 961, terminase prima in clasa sa la Le Mans. Cu alte cuvinte – si punand la socoteala faptul ca varianta de strada facea deja furori din perspectiva celui mai rapid autoturism din lume –, Porsche avea toate avantajele de partea sa. Mai putin unul: ambitia unui italian cu o reputatie imensa, ce nu vroia sa pareaseasca lumea aceasta inainte sa arate cine este, ehem, “Il Commendatore”. Solutia era un singura: transformarea modelului Evoluzione intr-un bolid de strada fara egal. Avea sa fie cireasa de pe tortul mostenirii lui Enzo Ferrari, o ultima “aroganta” pentru cei care i-au contestat suprematia. Intamplator sau nu, supercar-ul urma sa fie gata pana la deschiderea Salonului Auto de la Frankfurt din 1987 – eveniment propice pentru aniversarea a 40 de ani de la infiintarea marcii din Maranello. Ca atare, in loc de un nume cu rezonanta, au hotarat sa ii spuna, simplu, F40

Ferrari F40 Enzo


Masina

Aparent, nu e mare branza sa transformi ceva exceptional in ceva mai putin “bun”, mai ales daca esti decis sa ignori majoritatea aspectelor legate de… politica unei masini de strada. Cum ar fi confortul pasagerilor, de pilda. Totusi, una e sa construiesti un bolid de curse, alta e sa pui la punct un model care doar sa-i semene la infatisare: in definitiv, F40 trebuia sa functioneze nu doar o ora sau doua, ci un numar cat mai mare de ani. Dificila misiune de a indulci liniile lui 288 GTO Evoluzione a cazut in mainile designerilor Pininfarina, a caror boss de la acea vreme, Leonardo Fioravanti, le-a trasat sarcina de a evoca, pe cat se poate, spiritul “atletelor” Ferrari din trecut; totusi, inca de la inceput a fost clar pentru toata lumea ca functia avea sa dicteze forma. Nici dupa standardele anilor ’80, F40 nu a fost o masina frumoasa, ci una despre care puteai spune, cel mult, ca socheaza. In locul contururilor duioase, cu care peninsularii isi obisnuisera fanii, cel mai rapid Ferrari din istorie era la fel de dur si aspru ca obrazul nebarbierit al lui Arnold Schwarzenegger; in plus, giganticul eleron montat deasupra rotilor spate, prizele de aer laterale si capota ventilata a agregatului de 2,9 litri pregateau si mai multe vesti rele pentru cautatorii de confort. Respectiv, un interior mai spartan decat vesmantul lui Rahan.

Spate Ferrari F40

Fara sistem audio, geamuri electrice sau airbag-uri. Fara capitonaje, carpete sau, atentie, manere pentru tragerea/deschiderea usilor (in locul lor, instalasera niste cabluri oribile). Practic singurele lucruri care-ti clateau ochii in acest peisaj dezolant erau “scoicile” din kevlar, centurile de siguranta inspirate din lumea curselor, volanul mic cu trei spite, pedalierul din aluminiu si cele patru-cinci ceasuri de bord care abia asteptau sa pornesti V8-ul twin-turbo. Ferrari promisese o masina de strada gata sa doboare recorduri pe circuite, iar F40 era exact asta. Cat despre performante…

Viteza

Treptat, ajungeai sa te obisnuiesti cu gandul ca ai dat 400.000 de $ (aproape 800.000 de $ in banii de azi) pe o masina la fel de primitoare ca o inchisoare albaneza, insa nimeni, pana acum, nu a reusit sa se obisnuiasca cu senzatiile traite la bordul lui F40. Fiecare rotire de cheie, fiecare trezire la viata a motorului de 478 CP si, mai ales, fiecare zdrobire a pedalei din dreapta de podea alcatuiau etapele unei experiente unice, cu arome psihedelice, imposibil de imitat de catre un automobil obisnuit, imposibil de catalogat drept rutina. Aceasta nu era sportiva de fite care te transforma in eroul purtatoarelor de bikini de pe plajele californiene, ci un conglomerat infernal de otel, aluminiu, materiale compozite, plastic si sticla ce-ti solicita simturile mai ceva ca un antrenament al Beretelor Verzi. Azi, pilotii unei asemenea opere de arta ar vorbi despre cat de talentata este pe un circuit de viteza, insa, in 1987, cel mai important lucru din lume era viteza de varf. Si asta pentru Ferrari F40, dincolo de faptul ca era mai rapid decata un Porsche 959, era mai rapida decat oricare alta masina din lume. Si prima care reusea sa depaseasca magicul “200”.

Motorul lui Ferrari F40

Evident, cifra anterioara nu face referire la numarul kilometrilor parcursi intr-o ora, ci la cel al milelor terestre dovedite in respectiva unitate de timp. In termenii europenilor continentali, asta inseamna ca trasorul rosu – serios, era singura culoare disponibila – nu se oprea din accelerat pana ce nu atingea 323 km/h. Pentru urmatoarele doua decenii, cea mai importanta intrebare adresata unui vanzator de modele supersport avea sa fie “Cat baga la ora?”

Succesul

Ferrari a sperat ca ultima sportiva comandata de Enzo sa se vanda in cateva sute de unitati, dar nu s-a intamplat asa. Intr-un final, istoria a consemnat instrainarea a nu mai putin de 1.315 exemplare, transformandu-l pe F40 intr-unul dintre cele mai de succes supercar-uri create vreodata. Ultimul exemplar a parasit linia de fabricatie in 1992, iar titlul de cel mai rapid autoturism al planetei si l-a pierdut in 1990 – la trei ani de la debut. Oricum, “Il Commendatore” n-a mai apucat sa vada asta: decesul sau a survenit in august 1988, la nici un an de la prezentarea lui F40. Inclusiv azi, se spune ca a apus cu impacarea parintelui ce si-a vazut si ultimul “fiu” atingand culmile gloriei…


Voteaza:
(3 voturi)
Autor: Dragos Stoica   |   Vezi toate articolele din Retromobile
COMENTARII
avatar
codrin (anonim)
22.12.2011, 21:56
ala de la Romana este o copie ordinara... si oricum nu mai este acolo!
1
0
avatar
Adrian (anonim)
22.12.2011, 17:26
Hehe cei din bucuresti pot admira unul din cele 1000 si de f40 chiar la piata romana ... sta sa rugineasca parcat putin mai sus de ASE.
1
1
avatar
Marius (anonim)
22.10.2011, 16:15
geniala masina! nici articolul nu e rau ;)
3
0
avatar
Sandi (anonim)
21.10.2011, 11:58
Respect 4life Enzo Ferrari!!!
3
0
Vezi toate comentariile (5)
loadingse incarca ...
Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz Trossi Roadster 710ssk Mercedes-Benz 710SSK

Inainte de inceperea primului Razboi Mondial, Mercedes isi consolidase un statut de lider in segmentul sport, dominand totalitar cursele auto [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 (W100): Merc cel Mare

„I-auzi, <Super Mercedes-ul>. Categoric, avand in vedere lungimea de 5,45 metri si greutatea de 2,6 tone (la gol), i se potriveste de minune; [...]

Citeste mai mult
AC Cobra - desen realizat de Mihai Tigleanu AC Cobra: Revigorare americana

De-alungul anilor au existat sute de modele de serie care nu s-au bucurat de succesul scontat din pricina a doua motive clare : nu au avut un [...]

Citeste mai mult
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Chevrolet
    Adresa: Bd. Independentei, Nr. 70, Baia Mare
    Tel / Fax: 0262.294.990 / 0262.294.991
    E-mail: euromotors@sintec.ro

  • sigla

    Ford
    Adresa: Cartier Viisoara, Nr. 301 A, ...
    Tel / Fax: 0263.341.344 / 0263.341.346
    E-mail: office@vallauto.ro

  • sigla

    Great Wall
    Adresa: Sos. Pitesti-Bucuresti, Nr. 144B, ...
    Tel / Fax: 0248.219.451 / 0248.211.527
    E-mail: supercarservice2003@yahoo.com

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback