18 iulie 2010

Fiat 600

Masina tuturor

La inceputul anilor '50, Italia isi ridica privirea spre un nou viitor. Dupa un razboi pierdut, viata revenea incet la normal, dar pe un drum incetosat. A stat in puterea si imaginatia italienilor sa demonstreze ca o renastere nu e imposibila. Acesta a fost contextul in care Torino revigora peninsula si arata ca oamenii au motive sa fie mandri de tara lor.

Interes national

In 1951 reputatul inginer Dante Giacosa primea de la Fiat sarcina de a concepe un automobil mic, cu 4 locuri, motor amplasat in spate si in acelasi timp usor si robust. Si, mai presus de toate, cu un pret accesibil celor care-l asamblau. Proiectul s-a numit '100' iar Fiat isi propusese sa schimbe fata Italiei cu el. Intre timp, 30 de milioane de lire au fost investite la Mirafiori pentru a construi noi linii de productie care au cunoscut o continua crestere, ajungand sa produca de la 100.000 de unitati in 1950 la 500.000 de unitati in 1960.

Dupa 4 ani, pe 9 martie 1955, Fiat expunea la Salonul Auto de la Geneva micutul Fiat 600. A fost primit cu un mare entuziasm si apreciat de jurnalisti si experti drept ''o solutie ingenioasa''. Fiat aprinsese imaginatia publicului. In timp ce debuta la salonul elvetian, unde oamenii stateau la coada pentru a-l testa, noul Fiat 600 invada orasele italiene. Sute de masini defilau pe strazi, flancate de multimi curioase ce visau acum catre un nou viitor. In 1955 consumerismul intra intr-o revolutie in Italia, iar micul Fiat devenea astfel simbolul statutului societatii italiene, care trecea rapid de la rural la urban. Productia fabricii din Mirafiori crestea treptat, de la 624 de unitati pe zi, la 839 in 1957. In numai 12 luni, circa 300.000 de Fiat-uri 600 au parasit linia de asambare.

Noua jucarie

Succesul micului Fiat a fost acompaniat de una din cauzele cresterii dorintei de a avea bunuri durabile si de calitate: de la televizoare la mobila, masini de spalat si automobile. Plata in rate era o noua metoda de cumparare ce facea ca visele sa devina realitate diluand costurile in timp. Iar Fiat 600 nu a facut exceptie: putea fi platit in 24 de rate, in ciuda faptului ca oamenii trebuiau sa astepte aproape un an pentru masina lor. In doar cateva luni entuziasmul aratat la Geneva se transforma intr-un imens succes de piata. Si asta pentru ca era un tip de masina complet nou, in care caroseria si componentele mecanice se imbinau perfect intr-un cadru deosebit de compact.

Imagine Fiat 600Fiat 600 a deschis un nou capitol in traditia masinilor mici Fiat, care, dupa succesul universal al modelului 500, inainta acum vertiginos cu modelul din '55. O masina cu 4 locuri, economica si accesibila publicului larg la un pret mai mic decat cel al lui Topolino: numai 590 lire, echivalent cu 6.700 euro azi.

Inovatii de succes

Mai presus de toate era pozitia motorului (633 cc cu 4 cilindri) in spate, ceea ce a marcat un important pas inainte pentru Fiat. Aceasta solutie revolutionara salva foarte mult spatiu in habitaclu, facand posibila acomodarea a 4 persoane, in ciuda dimensiunilor exterioare reduse la minim. Masina avea putin peste 320cm lungime, 138cm latime si 148cm inaltime. Surprinzator, au fost vazute Fiat-uri 600 cu 6 persoane in ele.

Fiat 600 era mic dar fiabil, o masina ce etala un concept complet nou si care a stabilit chiar si un record: a fost prima masina mica care se lauda cu un sistem eficient de incalzire care folosea aerul din ventilatorul radiatorului pentru a dezaburi parbrizul si a incalzi interiorul. Motorul de 633cc s-a dovedit a fi de incredere si versatil si a fost marit si dezvoltat, aparand chiar si cateva versiuni sport.

Inovatiile aduse de 600 in domeniul auto nu s-au limitat numai la motor. Configuratia posterioara elimina arborele cadranic si il inlocuia cu unul de torsiune, reducand astfel seminificativ greutatea: astfel, cele 4 roti erau independente, ceea ce insemna un control mai bun chiar si la viteze mari. Noile suspensii si amortizoarele hidraulice asigurau Fiatul 600 ca fiind o masina confortabila la condus, chiar si pe drumuri accidentate. Dar aceste drumuri aveau sa dispara dupa finalizarea planului de 10 ani pentru refacerea soselelor. Obiectivul consta in unirea nordului si sudului Italiei printr-o legatura asfaltata, simplificand transporturile si mobilizand societatea care acum era ''motorizata''.

Versiuni si haine noi

Fiat a adaugat inca doua versiuni ale deja celebrului 600 in 1956: prima avea un acoperis rabatabil, o trapa ce a facut furori apoi, iar a doua a fost celebra "Multipla". Productia lui 500 Belvedere, masina care a inaugurat noi tendinte in peisajul auto urban, se apropia de final. Era acum randul lui 600 s-o inlocuiasca. Si a facut-o perfect, vanzand mai mult de 243.000 de unitati din 1956 pana in 1970 si devenind astfel masina ideala pentru familie si mers la munca. Atuul sau consta in versatilitate, aceasta regasindu-se si in nume, ''Multipla'', cu sensul de multiplicare a intrebuintarilor. Putea avea 6 locuri, iar scaunele din spate se rabatau, oferind posibilitatea unei calatorii confortabile sau a unui transport de marfuri. Datorita adaptabilitatii sale, Fiat 600 Multipla a devenit imediat un succes pentru firmele de transport, micii producatori sau fermieri.

Pe 2 iulie 1957 Fiat prezenta noul 500, dar continua sa aduca schimbari ''surorii mai mari''. Fiat 600 a fost echipat cu stopuri noi, doua fasii metalice pe ambele parti, amortizoare si semnalizatoare mai mari. La interior, clientul putea opta pentru tapiterie din piele, iar scaunele se rabatau complet.

Reclama Originala Fiat 600Nu au mai fost efectuate modificari si in anul urmator, insa in 1958 era posibil sa conduci un Fiat 600 de la Milano la Parma pe primii 100km din noua Autostrada a Soarelui. In 1959 fabrica din Mirafiori angaja inca 65.000 de oameni si scotea de pe banda aproape 500.000 de masini. Fiat 600 era inca visul a mii de italieni si, in afara de o noua luneta si o pereche de faruri noi, era acelasi model din 1958.

Insa, in 1960, Fiat prezenta la Salonul Auto de la Paris noul 600 D, care se evidentia prin numeroase modificari aduse atat motorizarii, cat si infatisarii. Motorul crescuse de la 633 la 767cc si livra acum 29CP la 4,800rpm, iar caroseria venea in diferite combinatii de culori, cu deflectoare ajustabile si o grila a radiatorului largita. Pretul era acum de 640 de lire, in conditiile in care un lucrator platit pe ora castiga in jur de 47 de lire pe luna si mai mult de 41% dintre muncitorii italieni lucrau in companii industriale. Acestia erau anii exploziei economice: 50% dintre familiile italiene aveau un televizor si multe isi cumparasera frigider, masina de spalat si un automobil, iar peninsularii erau intr-un continuu exod de la rural la urban, Torino, Milano si Genova devenind cei trei poli ai industriei italiene.

Darul Italiei

Italienii au inteles repede ca Fiat 600 are un potential urias si n-au stat pe ganduri. L-au imprastiat prin toata Europa, vanzand franciza in Germania, Spania si Iugoslavia. Astfel, in Germania Fiat 600 s-a produs intre 1956 si 1967 si se numea Jagst 600, in Spania s-a vandut intre 1957 si 1973 sub emblema SEAT, fiind de acolo exportat in toata lumea, iar in Iugoslavia se numea Zastava 850 si productia a durat din 1965 pana in 1981.

Pe 15 iulie 1965 se inaugura Tunelul Mont Blanc, lung de 12km, care lega Franta de Italia, iar la acea data, dupa 10 ani de la aparitie, aproape 6 milioane de Fiat-uri 600 umpleau soselele italiene.

Aceia au fost anii in care Italia a renascut, anii in care economia crestea pe ritmurile piesei ''Volare'' iar oamenii priveau zambind ziua ce urma sa vina. Iar Fiat 600, o masina atat de mica si docila incat ar putea fi folosita intr-un carusel, a fost unul din pilonii ce au stat la baza revigorarii peninsulei si, poate mai mult, pionierul clasei mici auto. A iesit din fabricatie pe 18 mai 1969, predandu-i stafeta noului 850. In 15 ani, peste 2.600.000 de Fiat-uri 600 au fost fabricate.

Voteaza:
(35 voturi)
Autor: Mihai Tigleanu   |   Vezi toate articolele din Retromobile
COMENTARII

Nu exista niciun comentariu. Fii primul care comenteaza!

Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz Trossi Roadster 710ssk Mercedes-Benz 710SSK

Inainte de inceperea primului Razboi Mondial, Mercedes isi consolidase un statut de lider in segmentul sport, dominand totalitar cursele auto [...]

Citeste mai mult
Ferrari F40 masini de legenda Ferrari F40: Ultimul copil al lui Enzo

Batranul privea ingandurat cei cinci bolizi 288 GTO Evoluzione si, pentru prima oara dupa foarte multa vreme, parea sa nu aiba solutii. “La [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 (W100): Merc cel Mare

„I-auzi, <Super Mercedes-ul>. Categoric, avand in vedere lungimea de 5,45 metri si greutatea de 2,6 tone (la gol), i se potriveste de minune; [...]

Citeste mai mult
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Dacia
    Adresa: Str. Manolesti Deal, Nr. 33, ...
    Tel / Fax: 0231.534.740 / 0231.514.214
    E-mail: xandor@ckicknet.ro

  • sigla

    Dacia
    Adresa: Sos. Bucuresti-Ploiesti, Nr. 145, ...
    Tel / Fax: 021.208.27.27 / 021.352.44.54
    E-mail: service.auto@ipso.ro

  • sigla

    Honda
    Adresa: Str. Sub Dura, Nr. 1, Baia Mare
    Tel / Fax: 0262.349.169 / 0262.349.169
    E-mail: office@hondabm.ro

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback