22 iulie 2010

Ford GT40

Revansa lui Henry Ford II la Le Mans

Fitilul

In 1965, Ferrari castiga, pentru a sasea oara consecutiv, prestigiosul turneu de la Le Mans. Indelungata dominatie a constructorului italian avea sa fie, insa, intrerupta de ambitia dusa la extrem a lui Henry Ford al II-lea. Ford GT40 (initialele provenind de la „Grand Touring“, iar numarul 40 semnalind inaltimea autovehiculului, de 40 de inci – 1.02 metri) este construit in exclusivitate pentru a cuceri Le Mans.

Impresionantul autovehicul nu ar fi luat niciodata fiinta daca, in 1963, Enzo Ferrari nu si-ar fi retras, in ultimul moment, oferta de a-si vinde marca lui Ford. Determinat sa ramana unicul factor de decizie al diviziei de curse, Ferrari pune brusc capat discutiilor cand afla ca nu va putea concura la Indianapolis 500 ca urmare a semnarii acordului. Investitia masiva din partea conducerii Ford, in auditarea fabricii concurente si purtarea de negocieri de ordin legal, se soldeaza astfel cu un frustrant esec in stadiul final al procesului. Aceasta nereusita se va transforma, curand, intr-un puternic stimulent ce va alimenta dorinta producatorului american de a se plasa in fruntea celui mai celebru circuit de anduranta.

Anticiparea

Pentru a fi cel mai bun, Ford avea nevoie de combinatia ideala dintre cei mai talentati ingineri si designeri specializati in constructia de masini de curse, aflati la momentul respectiv In Marea Britanie, si caii putere ai uriasului motorul V8 american. Din echipa faceau parte Eric Broadley, fondatorul Lola Cars si unul dintre cei mai buni ingineri de masini de curse britanic, veteranul pilot de curse si constructor de autovehicule american Carroll Shelby si fostul manager al echipei de curse Aston Martin, John Wyer.

Primul model este bazat pe un prototip Lola, propulsat de un motor V8 marca Ford. De la acesta, GT40 imprumuta structura de rezistenta din otel ce sustinea panourile din fibra de sticla si pastreaza motorul cu 8 cilindri in V, Insa cu o capacitate de 4,7 litri, ce asigura putere si cuplu superioare si o viteza maxima de 321,8 km/h.

Poza Ford GT40 negruConstient de potentialul autovehiculului, Ford decide sa nu il limiteze la circuitele de curse. Astfel, sunt fabricate si cateva modele destinate soselei, avand performante impresionante si un aspect cuceritor. Cu toate acestea, pretul de 6450 de lire sterline, insemnand In acea perioada cat o locuinta decenta, nu atrage multi cumparatori.

Explozia: Le Mans

GT40 concureaza pentru prima data la Le Mans in 1964. Desi obtine prima victorie abia in 1966, odata ajuns In frunte, ramane Invingator timp de patru ani consecutiv, ceea ce parea pe atunci aproape incredibil. Mai multe schimbari sunt necesare pentru a face posibila victoria. Astfel, Carroll Shelby mareste capacitatea motorului la 7 litri, modelul imbunatatit se bazeaza pe un sasiu de tip fagure, din aluminiu, pentru a reduce greutatea masinii, iar productia se muta In Statele Unite. Varianta rezultata, numita si Mk II, va domina cursa de la Le Mans in 1966.

Ford GT40 Le MansFinalul cursei nu este insa lipsit de echivoc. Pe ultimii kilometri, Fordul GT al neo-zeelandezilor Bruce McLaren si Chris Amon se plasa in trena Fordului GT condus de englezul Ken Miles si neo-zeelandezul Denny Hulme. Oficialii echipei Ford se confruntau in acel moment cu o dilema: puteau lasa duelul sa continue, riscand accidentarea uneia sau a ambelor masini; puteau impune invingatorii, ranind astfel orgoliul uneia dintre perechile de piloti; sau puteau aranja o egalitate, comunicand pilotilor sa termine cursa bara la bara. Desi echipa Ford opteaza pentru ultima varianta, prin luarea in calcul a diferentei de 18 m de la start, organizatorii evenimentului puteau declara invingatoare perechea McLaren-Amon. O surprinzatoare turnura de situatie apare in momentul In care pilotul de top al echipei Ford, Ken Miles, incetineste cu doar cativa metri inainte de linia de sosire, exprimandu-si astfel protestul fata de decizia oficialilor Ford de a nu-i acorda bine-meritata victorie. In mod ironic, Miles va muri cu doar doua luni mai tarziu, la volanul unui Ford „J-car” (o varianta imbunatatita a GT40) fiindu-i astfel negata reusita unica de a castiga cursele de la Sebring, Daytona si Le Mans in acelasi an, ultimul din viata sa.

Ecourile

Odata cu pretul si raritatea modelului a crescut si cererea pentru o reluare a productiei. Ultimul Ford GT40 autentic a fost fabricat In 1969, ulterior aparand o multitudine de reproduceri mai ieftine, replici de diferite grade de calitate si chiar o continuare (o replica identica si licentiata). In 2004, Ford produce modelul GT, un omagiu adus senzatiei GT40, in cadrul programului sau intitulat „Retrofuturism”.

Voteaza:
(34 voturi)
Autor: Ioana Tica-Horvath   |   Vezi toate articolele din Retromobile
COMENTARII

Nu exista niciun comentariu. Fii primul care comenteaza!

Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz Trossi Roadster 710ssk Mercedes-Benz 710SSK

Inainte de inceperea primului Razboi Mondial, Mercedes isi consolidase un statut de lider in segmentul sport, dominand totalitar cursele auto [...]

Citeste mai mult
Ferrari F40 masini de legenda Ferrari F40: Ultimul copil al lui Enzo

Batranul privea ingandurat cei cinci bolizi 288 GTO Evoluzione si, pentru prima oara dupa foarte multa vreme, parea sa nu aiba solutii. “La [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 (W100): Merc cel Mare

„I-auzi, <Super Mercedes-ul>. Categoric, avand in vedere lungimea de 5,45 metri si greutatea de 2,6 tone (la gol), i se potriveste de minune; [...]

Citeste mai mult
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Land Rover
    Adresa: Calea Turzii, Nr. 152, Cluj-Napoca
    Tel / Fax: 0364.102.597 / -
    E-mail: radu.moga@tiriacauto.ro

  • sigla

    Renault
    Adresa: Sos. Bucuresti-Constanta, Km. 110, ...
    Tel / Fax: 0243.206.081 / 0243.206.081
    E-mail: ...

  • sigla

    Skoda
    Adresa: Soseaua de Centura, Nr. 41, Com. ...
    Tel / Fax: 021.203.12.11 / 021.203.12.10
    E-mail: pbv1@porsche.ro

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback