09 aprilie 2012

Ferrari Dino

Bestseller italian

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea clientii ca pe un roi de albine. Era vorba de noul Porsche 911 care prin agilitatea sa de kart revolutiona conceptul masinii sport. Mai slab in cilindree si fara artificii scumpe de design, 911 sporea adrenalina printr-o manevrabilitate uimitoare, iar pretul era semnificativ mai mic decat al celui mai ieftin Ferrari. Se dovedea astfel ca performanta se atinge si cu motoare mai mici.

 

In Memoriam

Cu cativa ani in urma, Alfredino Ferrari, unicul fiu al lui Enzo Ferrari, incerca sa-si convinga tatal sa produca un model propulsat de un motor V6. La acea vreme insa, Enzo devenise un impatimit al motorului V12, considerandu-l o componenta cruciala in dezvoltarea unui Ferrari. Totusi, avand sustinerea reputatului inginer Vittorio Jano, Alfredino l-a convins pe Enzo sa acorde unda verde unei serii de modele competitionale cu motoare V6 si V8. Un V6 de 1600cmc s-a remarcat din start pentru o cariera promitatoare, cu marele atu constand in designul foarte compact.

Alfredino n-a apucat insa sa-si vada proiectul finalizat, fiindca in 1956 pierdea lupta cu distrofia musculara care-l secatuise in ultimii doi ani petrecuti in spital. Enzo a avut nevoie de cativa ani sa treaca peste decesul fiului sau de numai 24 de ani, si, mai mult pentru a-l comemora decat pentru profitul firmei, a decis sa foloseasca motorul V6 in Formula 2 in 1967. Regulile vremii cereau insa ca un minim de 500 de unitati ale motorului respectiv sa fie produse, asa ca cei de la Fiat au fost contactati pentru a coproduce un coupe care sa utilizeze noul V6. In memoria lui Alfredino, Enzo Ferrari a botezat motorul V6 ‘’Dino’’, si orice model  pe care acesta ar fi fost montat capata acelasi nume.

 

Potentialul

Formula 2 a fost cobaiul celor de la Ferrari pentru a-si testa noul propulsor si a functionat perfect. Unicul scop al lui Enzo era sa determine daca un V6 poate da rezultate apropiate de cele ale unui V12. Putea, pentru ca lipsa celor 6 cilindri era suplinita de dimensiunile reduse ale motorului care determinau la randul lor o alcatuire mai compacta a caroseriei, imbunatatind astfel coeficientul de aerodinamicitate. Totodata, un motor mai compact e si un motor mai usor, ceea ce scade si din greutatea sasiului si a intregii masini. Astfel rezulta o masina mai ieftina, dar ale carei performante nu erau direct proportionale cu pretul. Diferentele intre un Ferrari cu V6 si unul cu V12 n-ar fi fost semnificative, insa diferenta de pret da.

Iar Enzo n-a putut trece cu vederea acest aspect cand la 500km in Nord bavarezii isi frecau palmele cu al lor Porsche 911. A ales sa construiasca un model low-cost, cu noul V6, concurent direct pentru 911 si care sa poarte emblema Dino. A aparut si optiunea amplasarii centrale a propulsorului. Asta ar fi determinat o mai buna stabilitate si ar fi permis o parte frontala carenata, dar in acelasi timp un habitaclu mai stramt. Enzo s-a hotarat si ales in favoarea montarii centrale, avand in minte exemplul Miura. Astfel Sergio Pininfarina a primit unda verde in dezvoltarea unui concept cu motor central.

 

“Aproape un Ferrari”

Se numea Dino 206GT, fiindca avea un motor de 2L cu 6 cilindri, iar sigla Ferrari era ascunsa undeva pe rama interioara a usii. Designul era revolutionar, fara cusur. Pininfarina a ales o forma fluida, supla, joasa, care imbina agresivitatea vitezei cu eleganta siluetei italiene. A reusit o combinatie exemplara intre traditie, eleganta si sportivitate. Si desi isi propunea sa concureze direct cu Porsche 911, noul Dino intra vertiginos pe teritoriul lui Lamborghini Miura, un supercar de clasa pentru care pretul nu conta. Designul exotic al lui Dino avea apoi sa influenteze multe din urmatoarele modele Ferrari, dar si sa seteze noi standarde in design.

S-a lansat in 1968, iar publicul era uluit de faptul ca Ferrari producea un model low-cost si mai ales de cat de bine arata acesta. Fiindca se numea doar Dino, el a fost prezentat ca fiind ‘aproape un Ferrari’ si nimeni nu se astepta sa aiba parte de aceleasi senzatii la volan cu cele pe care le-ar fi produs un Ferrari veritabil. Curand avea sa apara surpriza.

 

Maturitatea

Desi din calculele teoretice ale unui propulsor central reiesea o masina foarte periculoasa, riscul asumat de Enzo a fost o carte castigatoare. Structura sasiului rezultat era atat de bine balansata incat si azi Dino este considerat modelul cu cel mai bun sasiu produs vreodata. Manevrabilitatea se dovedea excelenta, fidela si de o acuratete remarcabila, iar suspensiile cu brate duble independente montate pe toate rotile contribuiau la o tinuta de drum impecabila. In acelasi timp era de remarcat cum Ferrari a reusit sa scoata dintr-un V6 de numai 2 litri nu mai putin de 160CP,  propulsand noul Dino la un maxim de 246km/h.

Productia lui Dino a fost impartita intre Modena si Torino in scopul de a ajunge la 500 de unitati ale propulsorului pentru a participa in Formula 2. Pentru Fiat noul V6 era o mina de aur, fiindca nu multe masini de talia constructorului italian se puteau mandri cu motoare de supercar-uri si Fiat Dino incepea sa aiba fani. Intre timp, la Modena se pregatea cea de-a doua versiune a lui Dino, cu un motor mai serios, de 2,4L si o parte frontala redesenata, cu faruri acoperite in sticla. Acesta avea sa fie Ferrari Dino 246GT, cea mai cunoscuta versiune a modelului italian, care acum isi purta cu mandrie tutela calutului cabrat, dupa ce trecuse testul maturitatii.

 

Respect si mostenire

Daca Dino 206GT fusese un experiment, Ferrari garanta pentru noul 246GT. Seria L s-a lansat in 1969, dupa 152 de exemplare ale predecesorului sau. Acum Porsche 911 avea un rival direct care nu numai ca-i sufla in ceafa, dar incepea sa-l surclaseze in vanzari. Diferenta de pret era de circa 500 de lire in favoarea modelului german, insa designul exotic al lui Dino si brandul calutului cabrat inclinau vertiginos inspre roadsterul mediteranean.

In 1971 a urmat seria M, iar cea mai insemnata modificare de design a fost dezvaluita la Salonul Auto de la Geneva din ’72, cand Ferrari a lansat versiunea cabrio 246GTS, sau Targa, evidentiind astfel competitia directa cu Porsche. Astfel, la inceputul anilor ’70 Dino ridica semnificativ profitul uzinei din Modena, chiar daca avea o gramada de piese asamblate in Torino. Enzo a dat unda verde pentru proiectarea succesorului, care si-a gasit forma in noul 308GT, intrat in productie in 1976. Tot atunci s-a renuntat si la emblema Dino, ce avusese rolul de a desemna modelele cu motoare mai mici decat cele V12. Totusi, 308GT a fost cunoscut tot ca un Dino, fiindca era o eticheta prea buna ca sa fie uitata. Fiindca in cei 8 ani de productie, originalul Dino fusese un best-seller. Ferrari a rasturnat piata cu un model low-cost si a demonstrat ca nu face rabat de la calitate in favoarea profitului. Si azi Dino 246GT este considerata una din cele mai atragatoare masini din istorie, iar performantele sale au setat noi standarde pentru constructorul din Modena. Dino a dovedit ca motoarele V6 si V8 pot face performanta si Ferrari si-a dezvoltat o noua strategie in jurul lor. Astfel, in urmatoarele decenii, modelele produse in serii mari au fost cele cu propulsoare V6 si V8 si, nu intamplator, unul din mostenitorii lui Dino a devenit cel mai bine-vandut Ferrari – 360, cu un motor V8. Impreuna, toate versiunile Dino, din 1968 pana in 1980, au insumat peste 10.000 de unitati vandute, onorandu-si astfel promotorul ideii.

Voteaza:
(4 voturi)
Autor: Mihai Tigleanu   |   Vezi toate articolele din Retromobile
COMENTARII
avatar
Ion (anonim)
30.09.2015, 11:26
Castigati bani chiar acum, din prima luna! 100-285 de euro lunar! Cautam de urgenta persoane serioase care sa colaboreze cu noi intr-o activitate simpla, in timpul liber sau full-time, cu castiguri imediate, de 100 de euro lunar (part-time) sau 285 euro lunar (full-time), din prima luna. Oferim si cerem seriozitate absoluta! Pentru mai multe detalii, contactati imediat unul dintre membrii echipei noastre, la una dintre adresele noastre de email: locmunca.office@gmail.com
1
0
Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Mercedes-Benz Trossi Roadster 710ssk Mercedes-Benz 710SSK

Inainte de inceperea primului Razboi Mondial, Mercedes isi consolidase un statut de lider in segmentul sport, dominand totalitar cursele auto [...]

Citeste mai mult
Ferrari F40 masini de legenda Ferrari F40: Ultimul copil al lui Enzo

Batranul privea ingandurat cei cinci bolizi 288 GTO Evoluzione si, pentru prima oara dupa foarte multa vreme, parea sa nu aiba solutii. “La [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 (W100): Merc cel Mare

„I-auzi, <Super Mercedes-ul>. Categoric, avand in vedere lungimea de 5,45 metri si greutatea de 2,6 tone (la gol), i se potriveste de minune; [...]

Citeste mai mult
AC Cobra - desen realizat de Mihai Tigleanu AC Cobra: Revigorare americana

De-alungul anilor au existat sute de modele de serie care nu s-au bucurat de succesul scontat din pricina a doua motive clare : nu au avut un [...]

Citeste mai mult
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Dacia
    Adresa: Str. Clujului, DE 15, FN, Turda
    Tel / Fax: 0264.313.444 / 0264.315.756
    E-mail: -

  • sigla

    Toyota
    Adresa: Calea Munteniei, Nr. 21, Focsani
    Tel / Fax: 0237.217.587 / 0237.217.587
    E-mail: ...

  • sigla

    Volkswagen
    Adresa: Str. Alexandru Ioan Cuza, Nr. 6E, ...
    Tel / Fax: 0258.803.300 / 0258.803.304
    E-mail: sales@protos-auto.ro

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback