15 august 2010

Land Rover 1

4 roti vesnic murdare

Dupa ce, in 1942, Willys MB demonstra ca rotile pot ajunge mult mai departe de asfalt, asteptarile firesti prevedeau o adevarata intrecere a marilor producatori auto mondiali in dezvoltarea unor vehicule similare. Lucrurile n-au stat asa, spre surprinderea multora, fiindca producatorii auto care isi permiteau sa inceapa un proiect de o asemenea anvergura il considerau riscant si neprofitabil. Un vehicul cu tractiune integrala ar fi necesitat timp si bani alocati pentru dezvoltare, iar pretul de vanzare n-avea sa fie unul ridicat. Replica a venit insa din partea unor oameni care n-aveau nimic de pierdut, a unor pionieri.

Un vehicul pentru ferma

In 1947, Maurice Wilkes, proiectant sef la Rover, concepea un vehicul menit sa fie condus atat pe camp cat si prin oras, avand in minte imaginea Jeep-ului american pe care-l vazuse in razboi si pe care acum il folosea in ferma sa. Construita aproape in totalitate din componente de Willys MB – cu un motor Rover - masina lui Wilkes semana mai mult cu un mic tractor, avand volanul amplasat central, iar principala inovatie se remarca la nivelul caroseriei, realizata dintr-un aliaj inoxidabil de aluminiu si magneziu, numit mai apoi Birmabright. Incantat de performantele prototipului sau, Maurice l-a convins pe fratele sau, Spencer Wilkes – manager general la Rover – sa investeasca in dezvoltarea unui vehicul utilitar agricol. Astfel s-a dat unda verde pentru construirea a 50 de exemplare. Prototipul original a fost modificat, primind niste suspensii mai performante, o noua platforma, o caroserie redusa la minimul necesar si o pozitie laterala a volanului. Astfel rezulta un model cu tractiune integrala fara nici o componenta din Jeep-ul american, mai scurt, mai lat, mai greu si mai puternic decat Willys MB. Aliajul Birmabright a fost declarat solutia optima pentru constructia caroseriei, din cauza rationalizarii otelului, iar vopseaua verde-crom a fost imprumutata dintr-un surplus al armatei britanice.

Reclama Originala Land Rover

In 1948, Land Rover 1 intra oficial in productie si era dezvaluit publicului la salonul auto din Amsterdam ca un vehicul pentru uz industrial si agricol. Noul model Rover nu atragea deloc prin design, cu farurile montate in grila frontala si plafonul din panza decapotabil, dar imaginea era cu totul nesemnificativa deopotriva pentru constructori si pentru potentialii clienti. Ampatamentul de 2m era alegerea perfecta, iar motorul de 1,6L pe benzina de 50CP era indeajuns de puternic pentru a sustine o tractiune integrala ireprosabila. Singurul detaliu la vederea caruia unii cumparatori strangeau din dinti era echiparea spartana a interiorului. Cele trei scaune din fata erau mai rigide decat o banca de penitenciar, iar un drum peste gropi si bolovani nu era chiar o relaxare. Astfel, in 1949 Land Rover a lansat o a doua versiune, al carei habitaclu fusese conceput de Tickford, o companie responsabila pentru interioarele Rolls-Royce. 7 scaune tapitate cu piele, insertii de lemn si o aeroterma erau acum disponibile in noua dotare. Strategia nu s-a dovedit profitabila, fiindca aceasta versiune se incadra in categoria automobilelor private, si nu a celor utilitare, crescand semnificativ pretul si taxele. Numai 700 de exemplare au fost produse, din care 650 au plecat spre export.

Cei de la Rover au inteles atunci ca divizia Land Rover nu avea nimic de-a face cu luxul si confortul, chiar daca asta alunga unii clienti. Masina era pentru off-road si atat. Fara artificii de design, fara inutilitati la interior. Fiabilitatea si rezistenta primau in opinia britanicilor, care construisera o masina solida si versatila, capabila sa strabata orice fel de drumuri si chiar mai mult decat drumuri. Era gandita pentru distante mari, iar partea tehnica fusese conceputa cat mai simplu, pentru a putea fi reparata oriunde, depinzand cat mai putin de service-uri.

Cucerirea Africii si micile adjustari

Land Rover 1 era considerat un vehicul comercial, fapt care-l scutea pe client de achiatarea taxei de cumparare, taxa care s-a mentinut in Anglia pana in 1973 pentru bunurile private. Dezavantajul era reprezentat insa de cateva restrictii pentru vehiculul achizitionat, printre care si limitarea vitezei la 30mile/h pe drumurile britanice. Insa dupa ce un sofer amendat pentru depasirerea vitezei a facut apel in tribunal, statutul lui Land Rover s-a schimbat in vehicul multifunctional si avea sa fie considerat vehicul comercial numai daca era folosit in scopuri comerciale.

Dupa ce conducerea Rover s-a convins ca Land Rover are un viitor luminos, anii ’50 au adus prospetime modelului britanic. Ampatamentul s-a marit cu 20cm si apoi cu inca 50 pentru o versiune pick-up, iar in 1956 a fost introdus modelul Station Wagon, cu 5 usi si 10 locuri. Acesta din urma a primit mai apoi plafonul Safari, in care erau montate ventilatoare pentru imbunatatirea aerisirii, ca urmare a cererii masive de modele Land Rover in Africa. Se perfectiona astfel singura masina cu care turistii puteau calatori in siguranta prin savanele africane, pe drumuri cu indicatoare care atentionau prezenta canibalilor in zona.

Este probabil cel mai cunoscut vehicul intalnit pe batranul continent, fiind folosit deopotriva de ghizi si exploratori. Spatios si rezistent, Land Rover putea strabate desertul cu pana la 12 oameni inauntru, fiind in acelasi timp incarcat cu bidoane cu apa si canistre cu benzina. Devenise unicul mijloc terestru de a traversa un desert si asta era o dovada indubitabila ca britanicii se pricepeau si la masini de teren. N-a durat mult pana ce Land Rover a intrat in serviciul armatelor Commonwealth-ului, a fortelor ONU si a regizorilor tentati de salbaticie.

In deceniile urrmatoare, Land Rover s-a detasat de grupul Rover si periodic au fost aduse modernizari, dupa seria 1 urmand ce-a de-a 2-a, a 3-a si primind apoi numele de Defender, in 1990. Liniile au ramas aceleasi, iar schimbarile au fost minore, ramanand astfel si azi o masina de teren dura, care stie sa traga, nu sa si distreze. Pentru cei mai multi, imaginea masinii de teren clasice, care se catara pe stanci, traverseaza rauri si deserturi nu este cea a Jeep-ului american, ci a Land Rover-ului britanic. E o masina cu personalitate care isi alege soferii. Nu e o masina pentru femei, fiind poate cel mai inconfortabil automobil din lume. Si chiar daca centurile de siguranta s-au inventat pentru accidentele de viteza, manerele din plafon au aparut pentru calatoriile din Land Rover.

Voteaza:
(4 voturi)
Autor: Mihai Tigleanu   |   Vezi toate articolele din Retromobile
COMENTARII

Nu exista niciun comentariu. Fii primul care comenteaza!

Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz Trossi Roadster 710ssk Mercedes-Benz 710SSK

Inainte de inceperea primului Razboi Mondial, Mercedes isi consolidase un statut de lider in segmentul sport, dominand totalitar cursele auto [...]

Citeste mai mult
Ferrari F40 masini de legenda Ferrari F40: Ultimul copil al lui Enzo

Batranul privea ingandurat cei cinci bolizi 288 GTO Evoluzione si, pentru prima oara dupa foarte multa vreme, parea sa nu aiba solutii. “La [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 (W100): Merc cel Mare

„I-auzi, <Super Mercedes-ul>. Categoric, avand in vedere lungimea de 5,45 metri si greutatea de 2,6 tone (la gol), i se potriveste de minune; [...]

Citeste mai mult
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Great Wall
    Adresa: Sos. Pitesti-Bucuresti, Nr. 144B, ...
    Tel / Fax: 0248.219.451 / 0248.211.527
    E-mail: supercarservice2003@yahoo.com

  • sigla

    Great Wall
    Adresa: Str. Tamasi Aron, Nr. 55/A, ...
    Tel / Fax: 0266.211.008 / 0266.211.008
    E-mail: bartos.attila@eurocar-bosch.ro

  • sigla

    Seat
    Adresa: Aleea Sinaia - Targoviste, Nr. ...
    Tel / Fax: 0245.220.723 / 0245.220.723
    E-mail: service@mecoprodseat.ro

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback