11 august 2010

Mercedes 300SL Gullwing

Regele inaripat

La sfarsitul celui de-al doilea Razboi Mondial, fabrica Daimler-Benz era o ruina. Totusi, multe dintre masinariile de productie au fost gasite intacte. Astfel, din primavara lui 1946, Daimler-Benz a reinceput productia de automobile si camioane. Iar la inceputul anilor '50, impinsi de la spate si de Max Hoffman, Mercedes si-a setat ca prioritate revenirea in cursele auto si recastigarea pozitiei puternice pe care o atinsese in anii '30. Insa dezvoltarea unui bolid de curse de la zero ar fi durat prea mult si ar fi implicat costuri prea mari, asa ca firma din Stuttgart a privit in propria-i curte si a gasit solutia in renumita limuzina Mercedes 300. Aceasta tinea sub capota un motor de 3 litri care dezvolta 113CP, destul pentru a incanta tribunele.

Cursa pentru tron

Proiectul i-a fost incredintat lui Rudolf Uhlenhaut, inginerul de dezvoltare al companiei, care a orchestrat alchimia noului model proiectind un sasiu tubular usor si solid (modelul capatand astfel initialele SL - Sport Light), imbracat intr-o caroserie de aluminiu. Noua forma a cadrului nu permitea includerea unor balamale acolo unde acestea se regaseau intr-o masina normala, insa regulile curselor auto obligau prezenta portierelor. Aceste reguli nu precizau si cum trebuie deschise acele portiere, asa ca Mercedes a speculat si a venit cu o inovatie legendara in materie de design: balamalele au fost montate pe plafon, usile deschizandu-se in sus si dand astfel masinii imaginea unui pescarus (gullwing) gata sa-si ia zborul. Aceasta a fost semnatura celei mai celebre masini sport din istorie, legendarul Mercedes 300SL Gullwing.

Mercedes GullwingAnul 1952 a fost prima confirmare pentru Mercedes ca la Stuttgart se slefuia un briliant: locul 2 in celebra cursa Mille Miglia, dubla victorie la Carrera Panamericana, si castigator in circuitele de la Le Mans si Nurburgring. Rezultatele echipajelor Karl Kling-Hans Klenk si Hermann Lang-Erwin Grupp au transformat noul ''gullwing coupe'' intr-o vedeta mondiala.

Respectul castigat in lumea sportului s-a datorat in mare parte motorului imbunatatit de 3 litri cu 6 cilindri in linie, dezvoltand 190CP, cuplat cu o transmisie manuala in 4 trepte. Acesta a fost primul motor alimentat prin injectie, detaliu ce a permis o viteza maxima de 250km/h si atingerea a 100km/h in numai 6,2 secunde, Gullwing incoronandu-se astfel drept cea mai rapida masina din lume, la momentul respectiv.

Intre linia de start si covorul rosu

Max Hoffman, cel care a convins Porsche sa produca modelul Spider, a insistat ca modelul Gullwing sa fie adaptat pentru a fi vandut pe piata internationala. Astfel, in 1954, Mercedes expunea la Salonul Auto de la New York versiunea de strada a bolidului german. A fost masina care a uimit publicul prin fluiditatea unui design perfect aerodinamic si care, in acelasi timp, a socat prin performantele tehnice. Nimeni nu mai vazuse asa ceva pana atunci. Iar Daimler-Benz era constient de acest lucru, setand un pret de 11.000$, enorm pentru o masina din acea vreme.
Stilul aerodinamic al caroseriei a fost descris de catre un critic ca fiind ''imaginea puterii lipsita de brutalitate''. Nu existau proeminente precum manere pentru usi, iar oglinzile retrovizoare laterale reprezentau o dotare optionala. Si, intr-adevar, o masina ce si-a capatat renumele de ''periculos de seducatoare'' nu-si putea permite sa fie incetinita de niste detalii atat de practice precum un maner de usa.

Din 1954 pana in 1957, Mercedes a produs numai 146 de exemplare Gullwing 300SL, urmand ca apoi sa aduca modificari minore si sa inceapa o productie la scara mai larga, in special pentru publicul american, care manifesta o cerere foarte insistenta pentru bijuteria germana. Roadsterul devenise deja celebru in toata lumea, iar clientela se forma din staruri de cinema, magnati sau fete regale. Ralph Lauren, Sophia Loren sau Elvis Presley au fost printre cei care au platit pentru a conduce un Gullwing.

Mercedes GullwingIrezistibil si letal

Dar Gullwing nu era nici pe departe o masina usor de condus. Transmisia nu era extraordinara, franele cu tamburi nu reuseau tot timpul sa faca fata, iar directia avea si ea de suferit. Roadsterul german era naravas ca un taur chiar si la viteze mai mici de 100km/h, derapand foarte usor in curbe si castigandu-si astfel o reputatie de ''widowmaker'' (facator de vaduve). Insa un sofer ce putea tine in frau un Gullwing primea in schimb o lectie de eleganta, rafinament si forta marca Mercedes-Benz. Intregul interior era imbracat in piele de culoare rosie, habitacul fiind cel al unei masini de lux, ideal pentru a fi fotografiat in spatele celui ce ridica portiera si paseste pe trotuar incheindu-si fracul. Masina se hranea cu asfalt si blitzuri. Si 17 litri de benzina la 100km.

Mercedes a rezolvat insa o problema ce ar fi devenit foarte delicata in privinta designului unic al Gullwing. Avand un habitaclu foarte jos si un spatiu prea mic intre scaun si volan, o femeie cu fusta ar fi trebuit sa recurga la un numar de echlibristica pentru a intra si iesi din masina, punandu-se astfel intr-o postura nu tocmai comoda, in conditiile in care un propietar de Gullwing era mai mereu privit de o armata de ochi. Si germanii au gasit solutia: volanul se rabata in jos, creand astfel un spatiu intre axul sau si picioarele soferitei, facandu-i acesteia loc pentru  a iesi din masina.

Doar 3.258 de modele 300SL au fost produse si vandute intre 1955 si 1963, atat coupe cat si cabrio, majoritatea gasindu-si cumparatori peste ocean. Astazi, un Gullwing este cotat la 500.000$ si, in ciuda pretului, e foarte greu sa convingi un proprietar sa se desparta de perechea sa de chei.

Mercedes si-a recastigat respectul cu acest model, iar istoria a castigat o bijuterie pe roti, un exemplu de forta si rafinament care a stat la baza multor roadstere ce i-au urmat. 300SL Gullwing este considerat, pe buna dreptate, prima super-masina din lume si, in opinia multora, cea mai frumoasa masina creata vreodata.

Voteaza:
(13 voturi)
Autor: Mihai Tigleanu   |   Vezi toate articolele din Retromobile
COMENTARII
avatar
Jacks (anonim)
28.08.2010, 19:40
interesat... costa astazi la fel de mult cat costa si predecesorul sau... slr-ul
1
0
Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz Trossi Roadster 710ssk Mercedes-Benz 710SSK

Inainte de inceperea primului Razboi Mondial, Mercedes isi consolidase un statut de lider in segmentul sport, dominand totalitar cursele auto [...]

Citeste mai mult
Ferrari F40 masini de legenda Ferrari F40: Ultimul copil al lui Enzo

Batranul privea ingandurat cei cinci bolizi 288 GTO Evoluzione si, pentru prima oara dupa foarte multa vreme, parea sa nu aiba solutii. “La [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 (W100): Merc cel Mare

„I-auzi, <Super Mercedes-ul>. Categoric, avand in vedere lungimea de 5,45 metri si greutatea de 2,6 tone (la gol), i se potriveste de minune; [...]

Citeste mai mult
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Alfa Romeo
    Adresa: Str. Manolesti Deal, Nr.33, Botosani
    Tel / Fax: 0231.514.202 / 0231.514.214
    E-mail: -

  • sigla

    Toyota
    Adresa: Sos. Alba Iulia, Nr. 40, Sibiu
    Tel / Fax: 0269.239.489 / 0269.217.736
    E-mail: service@toyotasibiu.ro

  • sigla

    Volkswagen
    Adresa: Comuna Corunca, Nr. 4, Cod 547367
    Tel / Fax: 0265.207.800 / 0265.207.801
    E-mail: office@autotop.ro

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback