16 septembrie 2011

Mercedes-Benz 600 (W100): Merc cel Mare

„I-auzi, <Super Mercedes-ul>. Categoric, avand in vedere lungimea de 5,45 metri si greutatea de 2,6 tone (la gol), i se potriveste de minune; totusi, ce naiba cauta sintagma asta pe prima pagina a unei mape de presa oficiale? Chiar n-au gasit ceva mai inspirat?“ Heinz-Ulrich Wieselmann, redactorul-sef al revistei „auto motor und sport“, incrunta deja sprancenele. Cateva secunde mai tarziu, permite unui zambet ironic sa mijeasca in coltul gurii: retinele au terminat de scanat fraza despre conducerea uriasului. Care relateaza, negru pe alb: „Mercedes creeaza o legatura cu traditia antebelica a companiei, aceea de a fi prezent intr-un grup foarte restrans de modele reprezentative – totul datorita unei masini luxoase, ce ofera cel mai inalt grad de manevrabilitate si siguranta“. Manevrabilitate. La o limuzina care, in cea mai „benigna“ dintre forme, atarna cat un microbuz. Cineva de la Mercedes ori e glumet, ori inconstient. Sau, probabil, ii este dor de o „papara“ marca Herr Wieselmann. Nici o problema, urmeaza testul. Si o concluzie. Iat-o: „Vorbim despre caracteristicile de conducere ale <Super Mercedesului> cu o abordare pur-sportiva, si am vrea sa le descriem, cat se poate de clar, ca fiind excelente. Nu putini sunt acei fabricanti auto care ar da orice pentru a vedea micile lor modele sport parcurgand virajele la fel de rapid, usor si sigur ca acest urias de trei tone. In plus, confortul la rulare nu are rival“. Heinz-Ulrich Wieselmann, unul dintre cei mai duri ziaristi auto din presa anului 1963 – si admirator fatis al modelelor sport –, a fost sedus de Mercedes 600. Oare cum a fost posibil?

Ideea

Bombardamentele aliatilor amutisera de vreo doua decenii, dar Germania nu se afla nicidecum in plenitudinea fortelor sale financiare. Majoritatea producatorilor inca bajbaiau prin pacla nesigurantei, in cautarea strategiilor ideale, asa ca ultimul lucru pe care l-ar fi facut cineva cu alt gand decat sinuciderea era sa investeasca intr-o limuzina ultraluxoasa. Pe de alta parte, Mercedes nu era oricine. O demonstrase in nenumarate randuri in perioada interbelica, atat in motorsport, cat si in cercurile de industriasi dedicati mogulilor. Si-apoi, ca orisice conflict, Al Doilea Razboi Mondial a avut invinsi si… invingatori. Iar invingatorii aveau buzunarele doldora de bani. Uite, de exemplu, americanii, cu limuzinele lor obscene animate de imense motoare V8. Nu vrei “Caddy” Eldorado? Iti iei un Lincoln. Vrei lux si forta bruta? Depui actele pentru un Imperial. Cum s-ar zice, de toate pentru toti. Oh, si sa nu-i uitam pe englezi, cu ale lor extravagante masini Bentley si Rolls-Royce. Clar, cerere pentru asemeni exponenti ai belsugului exista, si inca din plin. Numai daca punem la socoteala puzderia de dictatori aparuti in tarile infestate de “Ciuma Rosie”, cu totii avizi dupa masini de protocol, si al doilea “Grosser” (dupa modelul 770) capata toata noima din lume. Cam asta trebuie sa-si fi spus si Rudolf Uhlenhaut pe la mijlocul anilor ’50, cu vreo opt ani inainte sa ia nastere 600. Seful departamentului de design, divizia autoturisme concepuse un plan focusat pe trei puncte majore, reprezentative pentru noua generatie de clienti: confort suprem al pasagerilor, siguranta maxima si performante sublime. Toate au fost demonstrate cu varf si indesat la 28 august 1963, cand cei 10 jurnalisti invitati la lansarea lui Mercedes 600 au avut ocazia sa testeze masina. Harry Mundy, de exemplu – unul dintre cei mai apreciati ziaristi auto din Marea Britanie –, spunea ca ani la rand ii rugase pe cei de la Rolls-Royce sa implementeze un program de modernizare al produselor, dar acestia n-au ascultat; ei bine, inevitabilul s-a produs: nemtii au conceput o masina mult, mult mai buna. Rezultatul de azi il stim cu totii: Rolls-Royce e la fel de englezesc ca un bavarez imbracat cu tricoul lui Manchester United…

Masina Mercedes-Benz 600

Motor V8 cu injectie de benzina. Transmisie automata. Suspensii pneumatice. Servodirectie. Servofrana. Frane cu discuri. Geamuri si portiere cu inchidere/deschidere automata, via un sistem hidraulic. Scaune spate, frana de mana, trapa, panou de separare a habitaclului, portbagaj, calorifer, guri de ventilatie – toate actionate automat, prin intermediul aceluiasi circuit hidraulic. Habitaclu foarte modulabil, cu nenumarate posibilitati de configurare a locurilor posterioare. Nu sunt specificatiile unei limuzine ce abia asteapta sa fie lansata, ci pachetul de dotari standard al lui Mercedes 600, la lansarea comerciala din septembrie 1963. Este ca si cum unul din seicii contemporani, plictisit de atatea limuzine si iaht-uri, si-ar comanda un crucisator imperial. Si nu te gandi ca aici se termina totul: oh nu, ca orice sedan ultraluxos, fiecare dintre versiunile “Grosser” – cu ampatament normal (3.200 mm) sau lung (3.900 mm; au existat doua variante de caroserie: Pullman – cu patru sau sase usi – si Landaulet) – putea fi personalizata dupa bunul plac al clientului.

Interesant este si faptul ca o buna parte dintre aceste “delicatese” avant-la-lettre au fost mentionate inca din 1955, cand tehnicienii Mercedes cautau sa gaseasca solutia ideala pentru propulsia giganticului sedan. Un an mai tarziu, au gasit-o: un V8 cu bloc din aliaj usor, de minimum sase litri cilindree. Totusi, primul prototip nu a avut decat cinci litri, capacitatea “gurilor de foc” sporind in urmatorii ani la 5,8, sase si, in final, la 6,33 litri. Puterea maxima nu era fantastica, dar cei 250 de cai erau dublati de un cuplu de 500 Nm (disponibil inca de la 2.800 rpm), astfel ca 600 reusea performante excelente: viteza maxima, in cazul modelului “scurt”, atingea 205 km/h. Inginerul-sef al proiectului, Fritz Nallinger, a propus, la un moment dat, chiar si un V12 de 7,5 litri, iar designerul de motoare Adolf Wente a creat cateva schite cu un “Grosser” asemeni echipat; totusi, mastodontul din Sindelfingen a ramas, pana la incetarea productiei din 1981, fidel configuratiei V8.

Confort suprem, prestigiu, tehnologie futurista – toate aceste calitati au facut din “Super Mercedes” o adevarata legenda a industriei auto; totusi, capitolul despre care se discuta cel mai putin este cel rezervat dinamicii. Dat fiind faptul ca vorbim despre o masina la fel de lunga ca un Bentley Mulsanne si la fel de grea ca un Range Rover, o atare discutie ar fi trebuit sa se recomande, din start, drept un subiect tabu; nimic mai eronat. Suspensiile pneumatice nu doar transformau calatoria la bordul limuzinei intr-un soi de sanius pe vata de zahar, ci ii si imprimau o tinuta de drum care sfida legile fizicii. Un redactor al revistei Motor Revue, de exemplu, scria in 1965: “Ultra-utilizatul cuvant “aderenta” este foarte potrivit in acest caz, deoarece comportamentul masinii este complet neutru si ramane astfel la parcurgerea virajelor rapide. Chiar pana-n momentul cand spatele devine, poate, ceva mai putin stabil decat fata, asa ca o mica ajustare a directiei extrem de precise se impune pentru un control deplin al vehiculului. Dar asa ceva se intampla foarte rar. Oricine poate conduce un 600 ca o masina sport printr-o trecatoare montana si un atare fenomen nu va avea loc – in schimb, sportiva va avea probleme in a tine pasul”. La inceputul anilor 2000, un anume Ferdinand Piech a avut ambitia de a construi cea mai buna masina de lux din istorie; Mercedes a reusit asta cu patru decenii mai devreme…

Finalul

A fost, pana la urma, un happy-end. In ciuda unui pret de 56.500 de marci germane (63.500 de marci pentru varianta Pullman), 600 si-a alcatuit, inca de la lansare, un fan-club numeros. In cei 18 ani de productie (timp in care, evident, inflatia a facut ca “scorul” sa urce pana la cote ametitoare), senzationala limuzina a fost vanduta in 2.677 de exemplare, dintre care 304 au fost modele Pullman, 124 Pullman cu sase portiere si 59 Landaulet. Cea mai importanta piata de desfacere a fost, natural, cea americana, care a “inghitit” nu mai putin de 743 de exemplare; pana la urma insa, o mentiune speciala o merita Africa, ai carei tirani au comandat nu mai putin de 182 de unitati. Apropo de personalitati: Elvis Presley, John Lennon, Aristotel Onassis, Imparatul Hirohito, Coco Chanel, Hugh Heffner, Elizabeth Taylor, Jack Nicholson, Josip Broz-Tito, Fidel Castro, Pol Pot, Leonid Brezhnev, Kim Il-sung, Saddam Hussein si, evident, Nicolae Ceausescu au detinut, la un moment dat, un 600. Daca vrei, il poti considera cel mai logic aspect al intregii sale existente…


Voteaza:
(1 vot)
Autor: Dragos Stoica   |   Vezi toate articolele din Retromobile
COMENTARII

Nu exista niciun comentariu. Fii primul care comenteaza!

Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz Trossi Roadster 710ssk Mercedes-Benz 710SSK

Inainte de inceperea primului Razboi Mondial, Mercedes isi consolidase un statut de lider in segmentul sport, dominand totalitar cursele auto [...]

Citeste mai mult
Ferrari F40 masini de legenda Ferrari F40: Ultimul copil al lui Enzo

Batranul privea ingandurat cei cinci bolizi 288 GTO Evoluzione si, pentru prima oara dupa foarte multa vreme, parea sa nu aiba solutii. “La [...]

Citeste mai mult
AC Cobra - desen realizat de Mihai Tigleanu AC Cobra: Revigorare americana

De-alungul anilor au existat sute de modele de serie care nu s-au bucurat de succesul scontat din pricina a doua motive clare : nu au avut un [...]

Citeste mai mult
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Land Rover
    Adresa: Str. Parintele Galeriu, Nr. 12-14, ...
    Tel / Fax: 021.210.52.23 / 021.211.52.48
    E-mail: -

  • sigla

    Opel
    Adresa: Prelungirea Sloboziei, Nr. 7, ...
    Tel / Fax: 0242.331.228 / 0242.331.228
    E-mail: vanzari.cl@expocar.ro

  • sigla

    Suzuki
    Adresa: Calea Republicii, Nr. 179, Bacau
    Tel / Fax: 0234.584.931 / 0234.574.558
    E-mail: -

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback