09 ianuarie 2012

Mercedes-Benz 710SSK

Negru imperial

Inainte de inceperea primului Razboi Mondial, Mercedes isi consolidase un statut de lider in segmentul sport, dominand totalitar cursele auto din acea vreme. In 1914 isi adjudeca Marele Premiu al Frantei si, un an mai tarziu castiga in Indy 500. Apoi, in ciuda situatiei financiare postbelice, nemtii s-au ambitionat sa revina in fruntea sporturilor cu motor. Astfel, pentru a reduce costurile, modelele de la-nceputul anilor ’20 imprumutau o mare parte din piese de la versiunile de strada, insa anii razboiului aveau sa constituie si o lectie benifica pentru uzina din Stuttgart: avansul tehnologic rapid al aviatiei germane a  dus la introducerea propulsorului Roots-Type Supercharger pe toate modelele de competitie ale Mercedes, si asta pana in 1922.

Inapoi in arena

Odata cu cooptarea talentatului Ferdinand Porsche, gloria a-nceput sa-si gaseasca drumul inapoi spre Stuttgart, cu victoria din 1924 la Targa Florio in rol principal. Prima sarcina a designerului austriac a constat in conceperea unui propulsor twin-cam, de 2 litri cu 8 cilindri, care sa intruneasca specificatiile din regulamentul Grand Prix, insa noile reguli adoptate in 1925 au sistat proiectul. Porsche a inceput apoi dezvoltarea unui nou motor supraalimentat menit sa echipeze noua gama de lux, proaspat lansata la sfarsitul lui 1924. Astfel noile modele 400 si 630 beneficiau de propulsoare  supraalimentate de cate 4 si respectiv 6,3 litri, care ofereau puterea maxima numai la apasarea totala a pedalei de acceleratie, reducand semnificativ uzura motorului. Intr-un singur an Porsche a creat o versiune competitionala a modelului 630, cu un sasiu mai scurt, botezat K. Acest sasiu a fost remodelat in 1926, iar garda la sol mai joasa contribuia semnificativ la imbunatatirea manevrabilitatii, facand ca modelul sa primeasca si un S de la Sport, inainte de K. Pentru a-i creste si mai mult performantele capacitatea cilindrica a fost crescuta la 6700cmc, prin care noul Elephant Supercharged tuna nu mai putin de 225CP si destul cuplu cat sa mute o casa. In acelasi timp, blocul motor era construit din silumin, un aliaj puternic si usor de aluminiu si silicon.

Contele si Kompressorul

Fiara din curtea celor de la Mercedes avea sa-si declare intrarea in arena prin victoria detasata a lui Rudolph Caracciola de la Nurburgring din 1927. Productia a-nceput, insa, surprinzator, in iarna lui 1928 mai ramasese un singur sasiu SSK nevandut, asa ca nemtii i-au plantat cel mai puternic propulsor : celebrul Kompressor de 18 litri, care livra nu mai putin de 300CP. L-au dus apoi in Japonia, pentru a le arata asiaticilor varful tehnologiei europene, dar s-au intors cu el inapoi, tot fara caroserie. Aici a intrat pe fir contele Carlo Trossi, un apropiat al industriei auto din Stuttgart care avea mai apoi sa devina unul din cofondatorii Ferrari, alaturi de mult mai cunoscutul Enzo. Trossi isi incheiase recent cariera de pilot, insa nu a putut rezista tentatiei de a conduce noul bolid german. Regretul nesincronizarii celor doua evenimente – retragerea sa din pilotaj si lansarea lui 710 SSK – l-a determinat pe contele italian sa cumpere sasiul cu numarul 36038.

Modelul achizitionat de Trossi urma sa aibe parte de o cariera fulminanta, dar nu pe circuit, ci in fata blitzurilor. A ramas in istorie drept cel mai celebru model 710SSK si singurul in stare de functionare astazi. Mai mult, a devenit atat de cunoscut incat se identifica cu sigla si multi cred ca asa arata originalul. Ei bine, nu arata asa, fiindca daca Ferdinand Porsche ar fi realizat in 1927 o masina ca cea din imagine, probabil n-ar mai fi ajuns sa lucreze pentru Hitler la celebra broscuta.

Bestia in haine de gala

Trossi a trimis sasiul incarcat cu noul Kompressor in atelierul lui Willie White, in Anglia. White  nu era foarte cunoscut la vrea aceea si nici nu a capatat un renume deosebit dupa, fiindca nu se stie cine a semnat designul noii caroserii. Daca a fost Trossi, sau White, sau au conlucrat amandoi nu vom sti niciodata, insa rezultatul a ramas in istorie ca una dintre cele mai rafinate caroserii. In primul rand White a facut masina neagra. Dupa care a inceput sa-i elimine detaliile ce-i ascundeau silueta, printre care roata de rezerva din spate sau cutia cu scule de langa portiera din dreapta. Apoi a-nceput magia. Parbrizul a fost redesenat, inclinat si impartit in doua jumatati orientate in V si fara ramele superioare. Portierele au devenit mai joase si mai bine incadrate. Spatele a fost lungit si ascutit, iar cele patru roti s-au gasit incadrate de doua perechi de aripi uriase, aerodinamice si scoase in extremitati, copiate dupa cele ale avioanelor de vanatoare. Pentru ca, la urma urmei, un motor de avion isi cere si un fuselaj pe masura.

Astfel, noul roadster iesit din atelierul lui Willie White arata imperial. Partea frontala dreapta, lunga si robusta avea o aliura eleganta, de limuzina, cu parbrizul inclinat si se continua perfect cu un spate aerodinmic, in forma de viespe, totul fiind incadrat de cele partu aripi impozante ; si toate realizau impreuna un profil ce reusea sa combine intr-o maniera nemaintalnita luxul si eleganta cu sportivitatea pura. Negru, lung si sigur pe el, noul SSK710 stralucea privit din orice unghi si-ti dadea fiori chiar si cu motorul oprit.

Peste ocean si inapoi in vitrina

Carlo Trossi a fost impresionat de rezultat. In ultimii ani ai vietii a declarat ca, din toata colectia sa auto, acel SSK a fost modelul sau preferat si ca nimic nu se compara cu urcarile pe serpentine prin Alpi sau sutele de kilometri inghititi pe malul Mediteranei. A avut totusi un mod interesenat de a-si pretui bijuteria germana. Contele italian si-a vandut masina si si-a cumparat-o din nou. De doua ori.

Dupa ce Trossi a murit in 1949, familia acestuia a vandut masina unui magnat argentinian. Acesta a-ncercat s-o introduca in tara natala, insa legile si taxele vremii au ingreunat afacerea, asa ca i-a vandut-o unui entuziast american. Ray Jones a cumparat-o apoi pentru a-i realiza o replica si a reusit sa creeze multe din partile neceseare acesteia, insa drumul spre Europa i-a sistat proiectul. A dus masina cu el si a ascuns-o in sudul Frantei. Bestia neagra, asa cum i se spunea in vremea aceea, a fost apoi vanduta ilegal in Anglia si restaurata superficial, urmand ca in 1983 sa intre din nou in lumina reflectoarelor cand a fost cumparata de Tom Perkins. Iar cinci ani mai tarziu Perkins i-a vandut-o designerului Ralph Lauren, care i-a livrat-o maestrului restaurator Paul Russell. Si, intr-un final, dupa 5000 de ore de munca in 2 ani, meticulozitatea si talentul acestuia i-au readus bolidului german stralucirea uitata.

Astazi, Trossi Roadster iese arareori la lumina, din cauza faptului ca e mai mult decat o provocare sa o conduci, iar in conditiile in care si-ar putea face aparitia, printre alte zeci de modele clasice inghesuite pe o parcela de pamant in fata fotografilor, riscurile unor pagube cresc semnificativ, iar pentru un unicat cum e opera lui Willie White, ar fi ceva inacceptabil. A fost vazut ultima data in public in 2007 la Concorso d'Eleganza Villa d'Este, cand n-a surprins pe nimeni faptul ca a primit trofeul suprem din partea celor de la BMW.

Astfel, capodopera celor de Mercedes a ramas in istorie ca fiind primul supercar veritabil si, totodata cel care a facut cunoscut faimosul Kompressor. Iar model contelui italian e, fara-ndoiala, una din cele mai superbe creatii auto vazute vreodata, cu un pret pe care nimeni nu se-ncumeta sa-l estimeze.

Voteaza:
(1 vot)
Autor: Mihai Tigleanu   |   Vezi toate articolele din Retromobile
COMENTARII
avatar
stam (anonim)
09.01.2012, 19:14
superb materialul baieti! ma bucur sa vad astfel de texte mai ales ca sunt un super fan mercedes!...iar partea cu premiul acordat de catre bmw... m a uns pe suflet :)) felicitari!
2
0
Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea [...]

Citeste mai mult
Ferrari F40 masini de legenda Ferrari F40: Ultimul copil al lui Enzo

Batranul privea ingandurat cei cinci bolizi 288 GTO Evoluzione si, pentru prima oara dupa foarte multa vreme, parea sa nu aiba solutii. “La [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 (W100): Merc cel Mare

„I-auzi, <Super Mercedes-ul>. Categoric, avand in vedere lungimea de 5,45 metri si greutatea de 2,6 tone (la gol), i se potriveste de minune; [...]

Citeste mai mult
AC Cobra - desen realizat de Mihai Tigleanu AC Cobra: Revigorare americana

De-alungul anilor au existat sute de modele de serie care nu s-au bucurat de succesul scontat din pricina a doua motive clare : nu au avut un [...]

Citeste mai mult
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Lancia
    Adresa: Aleea Sinaia, DN. 71, Nr. L82, ...
    Tel / Fax: 0788.107.632 / 0245.222.030
    E-mail: contact@autonapoli.ro

  • sigla

    Mitsubishi
    Adresa: Bd. Independentei, Nr. 126, Baia ...
    Tel / Fax: 0262.294.682 / 0262.349.045
    E-mail: ...

  • sigla

    Opel
    Adresa: Com. Scheia, DN 17, Suceava
    Tel / Fax: 0230.526.991 / 0230.526.994
    E-mail: office.suceava@gold-platin.ro

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback