31 martie 2010

Mini

Placerea de a conduce

In 1969, studiourile Paramount uimeau publicul britanic cu una din cele mai palpitante urmariri de masini din istoria cinematografiei, in filmul “The Italian Job”. O banda de hoti englezi, condusa de Charlie Crooker (interpretat de Michael Caine) avea misiunea de a jefui un camion plin cu aur in Torino. In centrul celui mai aglomerat oras italian, gasca lui Crooker reuseste sa saboteze un transport aparent impenetrabil si incepe sa descarce lingourile de aur in trei masini mici, modificate si conduse apoi de trei piloti profesionisti. Astfel incep cele zece minute de nerv si deliciu cinematogafic care au cucerit publicul si au explodat incasarile filmului. Urmarite insistent de politia italiana, cele trei masinute britanice fac spectacol, strecurandu-se agil printre coloane si comercianti, pe holuri si pe scari, prin locuri prin care torinezii nu se incumeta nici cu bicicletele. O coregrafie pe roti se desfasoara pe acoperisuri, trepte si dalaje de marmura, iar politia torineza e ridiculizata in slalomul teribil al celor trei masini ce incap mai tarziu intr-un autobuz. Finalul neasteptat, replicile lui Michael Caine si, mai ales, spectacolul creat de triada masinilor britanice au transformat “The Italian Job” intr-un film cult al acelor ani. Si, mai important pentru englezi, vanzarile companiei care producea de 10 ani acel model mic si agil au crescut ametitor.

Momentul prielnic

La mijlocul anilor ’50, guvernul britanic rationaliza consumul de carburant, ca rezultat al crizei Canalului Suez, iar producatorii auto europeni priveau alarmati cum modelele cu motoare mari ramaneau neatinse in reprezentante. Leonard Lord, directorul British Motor Corporation (BMC), se convingea astfel de necesitatea imediata a unei masini mici cu consum redus. Un an mai tarziu, Alec Issigonis - omul din spatele succesului Morris Minor din 1948 - primea sarcina de a concepe rapid un prototip. Singurele cerinte prevedeau ca acesta sa aiba 4 locuri, un motor BMC si sa fie mai mic decat celelalte modele BMC. Marea provocare se gasea in caroseria noii masini, care nu trebuia sa fie mai lunga de 3 m si in acelasi timp sa incadreze un habitaclu destul de incapator pentru 4 adulti si bagajele lor. Issigonis si-a incropit rapid o echipa de 2 ingineri, 2 studenti si 4 designeri si s-a apucat de lucru, iar pana in Octombrie 1957 termina primul prototip numit afectiv “orange box”, datorita culorii sale. Cerintele lui Lord i-au determinat sa recurga la o serie de inovatii tehnice pentru compactarea design-ului. Astfel, motorul BMC cu 4 cilindri racit cu apa a fost montat transversal, cutia de viteze sub el, iar radiatorul se gasea in stanga sa, ventiland aerul intrat prin grila frontala larga pe sub intreaga capota. Desi motorul nu era prea puternic si se racea cu aer deja incalzit, compartimentul tehnic si-a redus dimensiunile semnificativ capatand proportii asemanatoare cu cele ale masinilor cu motor amplasat in spate. Tractiunea pe rotile din fata si suspensiile performante faceau ca manevrabilitatea si stabilitatea sa se apropie de cele ale unui kart, masina descurcandu-se foarte bine in curbe, fapt de care s-a convins si Leonard Lord cand a fost invitat de Issigson sa-l insoteasca intr-un drive test. Dupa cateva ture la viteze ametitoare, Lord a coborat cu stomacul intors pe dos in fata biroului sau si a dat unda verde pentru continuarea proiectului.

Reclama Austin MiniIssigson si echipa sa aveau acum 12 luni la dispozitie sa dezvolte o versiune de serie. Reteta caroseriei compacte fusese descoperita si anunta un viitor profitabil. Habitaclul ocupa 80% din suprafata acesteia, transformand astfel o masina de 3 m intr-una foarte incapatoare. Nevoia de spatiu la interior a dus la simplificarea radicala a tuturor componentelor, iar bordul a primit un singur cadran cu un vitezometru si un indicator de consum. Introducerea ferestrelor glisante a permis transformarea unei suprafete din portiera in spatiu de depozitare si se spune ca Issigonis a conceput buzunarele laterale pe masura sticlei sale preferate de gin. Alta inovatie ingenioasa s-a dovedit a fi amplasarea balamalelor celei de-a 3-a usi in partea de jos, ceea ce-i permitea masinii sa fie condusa cu portbagajul deschis, carand astfel si mai mult. O alta tinta a inginerilor a fost mentinerea costurilor manoperei cat mai reduse. Simpla constructie a masinii includea cusaturi sudate si balamale vizibile din exterior. Mai tarziu insa, decizia s-a-ntors impotriva lor.

Nevoia de mai putin

Primul nume ales fost SE7EN. Apoi, oficialii britanici s-au gandit sa-i coreleze denumirea cu cea a lui Morris-Minor, model BMC deja existent pe piata, si de la care imprumutasera atat in partea tehnica, cat si in design. “Minor” insemna in latina “mai mic”, iar noua masina era si mai mica, astfel incat i-au ales prescurtarea de la “minimus”, deci “mini”, adica cel mai mic. In Aprilie 1959 noul Mini era dezvaluit presei, iar pana in August erau gata de vanzare cateva mii de exemplare. Pe 26 August 1959 cele doua versiuni ale noului model BMC, Austin Seven si Morris Mini-Minor – care mai tarziu    s-au numit Austin Mini si Morris Mini - erau expuse in repezentante. Criticile n-au intarziat, dar nici succesul. Nemultumitii nu apreciau dimensiunile, considerandu-le ridicole pentru o masina. Multi orgoliosi sustineau sus si tare ca “mai mare” insemna “mai bun”, insa succesul lui Fiat 600 era incontestabil, iar nevoia unui automobil mic, ce consuma putin, era din ce in ce mai adanc constientizata. Mai ieftin decat modelul italian si mai bun decat Beetle-ul german, noul Mini a castigat rapid publicul prin simplitatea si versatilitatea sa, devenind apoi etalonul masinilor mici. Simplu si spatios la interior, foarte usor de manevrat si cu o stabilitate incredibila, a vandut circa 1.190.000 de exemplare pana la aparitia succesorului sau. Cartiere intregi au inceput sa se umple cu masinute britanice iar in Europa si peste ocean BMC gusta succesul.

Vizionarul Cooper

Si totusi, un om a vazut mai mult in noul Mini. John Cooper, dublu castigator la categoria constructorilor in Formula 1, in 1959 si 1960, i-a propus prietenului sau Issigonis sa conceapa impreuna o versiune imbunatatita, apta pentru curse. Issigonis a refuzat mai intai, pe motiv ca modelul sau este dedicat oamenilor de rand, nu competitiilor sportive. Dar Cooper a obtinut aprobarea proiectului din partea sefilor BMC pentru 1000 de exemplare. Noua versiune se numea Mini Cooper si primise frane cu disc si un motor de 997cmc cu 55 CP si dublu carburator iar din 1961 incepea sa stranga fani. BMC si-a conceput prima echipa de raliu, angajand piloti profesionisti, printre care Rauno Aaltonen, Timo Makinen si Paddy Hopkirk. Doi ani mai tarziu motorul devenea mai performant si isi marea capacitatea la 1071cmc, producand acum 70cp. Aceasta versiune s-a numit Mini Cooper S si i-a ajutat pe Paddy Hopkirk si Henry Liddon sa castige Raliul Monte Carlo in 1964.

Istoria s-a repetat in 1966, cand 3 Morris Mini Cooper S conduse de Makinen, Aaltonen si Hopkirk ocupau primele trei pozitii in Raliul Monte Carlo. Francezii devenisera furiosi la gandul ca aceeasi echipa britanica a castigat, pentru a treia oara consecutiv, prestigiosul raliu, asa ca juriul a inceput sa investigheze adanc Mini-urie, cautand orice motiv pentru a le descalifica. Dupa multe ore de cautari intense, au descoperit ca farurile si stopurile foloseau becuri cu halogen care nu respectau regulile franceze de trafic. Astfel Mini Cooper S, care ocupa pozitiile 1, 2 si 3 a fost descalificat, la fel ca si Roger Clark, care ocupa lucul 4 cu un Ford Lotus-Cortina. Iar, pe locul 5, Pauli Toivonen ajunseses la volanul unui Citroen ID. Aceasta descalificare a fost unul dintre cele mai rasunatoare scandalui din istoria raliului.

Dar in 1967 razbunarea a fost dulce cand Rauno Aaltonen castiga iar Raliul Monte Carlo. Un an mai tarziu 3 Mini Cooper S se clasau pe pozitiile 3, 4 si 5, fiindca cei ce urcau pe podium conduceau noile Ford Escort si Porsche 911S. In anii ’60, Mini-urile au castigat peste 25 de raliuri internationale si nenumarate nationale pe langa care au adunat si o sumedenie de victorii in cursele auto, demonstrand astfel ca marimea nu conteaza.

De la necesar la cult

Denumita MK1, prima generatie Mini a durat 8 ani, pana cand BMC a inlocuit-o cu MK2, cu o luneta mai lata, o grila frontala mai larga si o pereche de stopuri dreptunghiulare. Modelele din aceasta serie sunt cele mai rare, fiindca MK2 s-a mentinut pe linia de asamblare numai 2 ani, pentru ca in 1969 BMC a devenit BLMC (British Leyland Motor Corporation), care a inlocuit-o imediat cu MK3.

Schema MiniBritish Leyland venea insa cu un sef nou, care nu-l mai dorea pe Issigonis in echipa, iar acesta a fost rapid inlocuit in postul sau de director tehnic. Anii ce au urmat au fost plini de experimente si restructurari. MK3 era o versiune imbunatatita a lui MK2, cu principala inovatie constand in geamuri culisante pe verticala, si nu pe orizontala ca la modelele precedente. Insa Roy Haynes, inlocuitorul lui Issigonis adus de la Ford, avea altceva in minte. Tot in 1969 acesta lanseaza versiunea Clubman, cu un design mai matur, o grila frontala mai unghiulara si 12cm in plus in lungime. Modelul nu a avut succesul scontat, iar 11 ani mai tarziu iesea din fabricatie. Noua conducere a revitalizat totusi vechiul Mini, acum in MK3, cu un motor de 1275cmc. Aceasta versiune s-a numit 1275GT si in 1971 a inlocuit faimosul Cooper.

In anii ’60, cand fustele se scurtau iar pletele capatau volum, societatea devenea mai relaxata de la an la an, culminand cu miscarea flower power si generatia hippie. Iar Mini suprindea perfect noul spirit al vremii, fiindca se transformase deja dintr-o masina la moda intr-un mod de viata, o viata fondata pe libera exprimare, fara inregimentari si etichetari. Si nu numai adolescentii visatori conduceau un Mini. Niki Lauda cutreiera zilnic numai la volanul unui Mini, iar Enzo Ferrari se distra cu un Cooper pe serpentinele din Alpi, demonstrand astfel ca si connoisseurii apreciau micuta masina britanica. Nici vedetele nu faceau exceptie. Se spune ca John Lennon a compus cateva piese in Mini-ul sau negru, iar ceilalti 3 membri Beatles nu ezitau sa-si laude masina de cate ori coborau din ea, la fel ca George Best sau Clint Eastwood. In acelasi timp, Mini era si masina preferata a politiei britanice.

In anii ’70, cei de la BLMC au adus treptat modificari modelului, insa minore, doar pentru a-l tine in pas cu competitia si cu normele tehnice si de securitate. Au mai aparut cateva versiuni: un van, un pick-up, un clubman estate si doua serii limitate, iar la inceputul anilor ’80 se ajunsese deja la MK4. In 1980, BLMC isi schimba numele in Austin Morris Group, iar Mini-urile se numesc Austin Mini si capata pneuri de 12’ in locul celor de 10’. 8 ani mai tarziu, denumirea firmei este iar schimbata, de data aceasta in Rover Group, iar modelele se vand sub numel de Rover Mini. In acest timp fabricile care produceau modelele Mini se inmulteau pe tot globul, Australia si Columbia reprezentand piete foarte profitabile, iar in 1990 Japonia imbratisind si ea curentul Mini. In acelasi an, John Cooper revine in forta si le vinde celor de la Rover motorul de 1275cmc cu injectie, ce producea 80 CP. Apare imediat si versiunea cabrio, care seduce pe loc publicul, iar Cooper este angajat din nou si in 1996 reorganizeaza motorul aducand pentru prima oara radiatorul in fata. 3 ani mai tarziu a lansat versiunea Mini Cooper S Works, cu un motor de 90 CP, aceasta fiind ultima si cea mai buna creatie a sa.

Anglia isi pierde micul print

Micul Print al AnglieiCompetitia se intarea totusi, iar micul Mini, cu toate modificarile sale, isi pastra ca atu principal numai istoria si renumele, in fata unor rivali noi ca Ford Fiesta, Peugeot 107 sau VW Polo, conceputi intru totul pentru vremurile prezente. Insa nu aceasta era principala problema a britanicilor. Cu ani in urma, cei de la Ford au descompus un Mini pentru a-i concepe un model competitor, dar dupa ce au calculat costurile pieselor si al manoperei, au descoperit ca nu pot produce o versiune similara la acelasi pret ca Mini. Si asta nu pentru ca cei de la BMC foloseau tehnologii secrete, ci pentru simplul fapt ca pretul de productie era mai mare decat cel de cumparare, iar britanicii pierdeau astfel 30Ł la fiecare masina vanduta. Desi au negat tot timpul ipoteza celor de la Ford, BMC s-a transformat in BLMC din lipsa de fonduri, care la randul ei a trecut prin mai multe banci directoriale din acelasi motiv, ajungand in 1994 in curtea celor de la BMW. Englezilor nu le-a priit prea tare cumparearea simbolului lor auto de catre germani, dar la acea vreme era cea mai buna solutie. In Martie 2000, Rover Group era afectat de pierderi prea mari, iar BMW a luat decizia de a incheia contractele cu MG si Rover, pastrand insa sub tutela sa emblema Mini. Astfel, pe 14 Septembrie 2000, dupa 7 generatii si zeci de serii limitate, iesea din uzina de la Longbridge ultimul Mini original. 3 luni mai tarziu, John Cooper se stingea din viata.

Accent pe sportivitate

BMW si-a orientat atentia pe modelul Cooper, si a inceput sa stilizeze Mini-ul, care acum se scria MINI, pastrand insa liniile originale si dotandu-l cu motoare din ce in ce mai puternice, spre satisfactia nebuna a japonezilor si, imediat apoi, a europenilor.

Insa cu un an inainte ca Mini sa-si inchida portile in Marea Britanie si sa se mute in Germania, fanii modelului au primit un cadou unic. Mai important decat faptul ca Madonna conduce un Mini, ca Rowan Atkinson se plimba in masina cu care filmeaza sau ca raliurile au des cate un Cooper pe podium - a fost premiul care i s-a acordat acestui model. In 1999, la cea de-a 40-a aniversare, Mini era desemnata “Masina Secolului 20”.  In 1969, cele trei Mini-uri din “The Italian Job” nu faceau altceva decat sa se joace cum stiau mai bine, insa nici o alta masina nu le putea egala. Cu aproape 6 milioane de exemplare vandute, Mini este masina care si-a definit clasa, masina care a fost conceputa pentru orice om cu permis auto dar care a reusit sa scrie mai buna definitie pentru placerea de a conduce.

Schema Mini
Voteaza:
(13 voturi)
Autor: Mihai Tigleanu   |   Vezi toate articolele din Retromobile
COMENTARII

Nu exista niciun comentariu. Fii primul care comenteaza!

Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz Trossi Roadster 710ssk Mercedes-Benz 710SSK

Inainte de inceperea primului Razboi Mondial, Mercedes isi consolidase un statut de lider in segmentul sport, dominand totalitar cursele auto [...]

Citeste mai mult
Ferrari F40 masini de legenda Ferrari F40: Ultimul copil al lui Enzo

Batranul privea ingandurat cei cinci bolizi 288 GTO Evoluzione si, pentru prima oara dupa foarte multa vreme, parea sa nu aiba solutii. “La [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 (W100): Merc cel Mare

„I-auzi, <Super Mercedes-ul>. Categoric, avand in vedere lungimea de 5,45 metri si greutatea de 2,6 tone (la gol), i se potriveste de minune; [...]

Citeste mai mult
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Alfa Romeo
    Adresa: Bd. Timisoara, Nr. 8-10, sector 6, ...
    Tel / Fax: 021.529.41.50 / 021.413.12.82
    E-mail: -

  • sigla

    Dacia
    Adresa: Calea Timisorii, Nr. 52, Arad
    Tel / Fax: 0257.278.752 / 0257.278.752
    E-mail: vanzari.aradul-nou@verbita.ro

  • sigla

    Renault
    Adresa: Bd. Independentei, Nr. 32, Baia Mare
    Tel / Fax: 0262.218.458 / 0262.218.458
    E-mail: renault@autobecoro.ro

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback