04 noiembrie 2010

Volvo P1800

Alergator de cursa lunga

“Simon Templar.” Aceasta este replica cu care incepea genericul celui mai celebru serial politist al anilor ’60, in care Roger Moore prindea, batea, impusca si cucerea ca nimeni altul, pentru ca el era Sfantul. Sfantul, sau Simon Templar, era un detectiv agil, sarmant si posesor al unei freze care, indiferent de bataia vantului sau a gloantelor, ramanea intacta. Si, ca orice personaj care-si ridica spranceana cand se prezinta, Sfantul se baza pe cateva obiecte esentiale in activitatea lui cotidiana: un costum perfect, la patru ace, un pistol de o precizie dumnezeiasca, si un coupe alb pe care numai el stia sa il conduca.

Riscuri asumate

La inceputul anilor ’60, Volvo isi stabilise deja o reputatie pe piata sedan-urilor, printr-o gama de modele fiabile, robuste si foarte apreciate. Insa curentul sport incepea sa faca valuri in lumea auto si din ce in ce mai multi producatori experimentau noi tendinte in design odata cu aparitia roadsterelor. Volvo s-a gasit depasit in aceasta situatie, iar amintirea modelului sport P1900 din 1956 nu le dadea deloc sperante: numai 68 de exemplare vandute. Pe langa lipsa experientei, firma suedeza nu avea loc pentru productia unui nou model fiindca benzile de asamblare erau deja supraincarcate, iar eliminarea unei versiuni existente era exclusa din start. Astfel ideea conceperii unui roadster se dovedea a fi foarte riscanta.

 Cel care a crezut in proiect si a convins conducerea scandinava sa-i dea o sansa a fost Helmer Pattersson, un inginer consultant, ce realizaze in 1940 modelul PV444. Strategia consta in producerea unei caroserii si a unui sasiu coupe Volvo in afara Suediei, pe o linie de asamblare deja existenta. Designul reprezenta cheia succesului pentru noul model, iar Helmer l-a insarcinat cu acesta chiar pe fiul sau, Pelle Pattersson, care in acei ani studia si lucra la Pietro Frua (firma incorporata mai tarziu de Ghia) si se ocupa in special cu designul ambarcatiunilor, cu care a si castigat 2 medalii olimpice 15 ani mai tarziu. Pattersson Jr. a realizat, pana in ’57, trei prototipuri. In decembrie, tatal sau le-a testat si a ales varianta optima, pe care le-a prezentat-o celor de la Karmann, cel mai mare constructor independent de masini. Acestia s-au aratat incantati de prototipul suedez si au realizat rapid ca noul P1800 va fi o succes cert pe piata auto. Insa cei de la Volkswagen, cel mai important client al Karmann, au vazut si ei potentialul urias al noului model scandinav si, infricosati de competitie, in februarie 1958 au amenintat conducerea Karmann ca, daca vor accepta proiectul, firma germana va rezilia contractul de colaborare.

Vazandu-se abandonat, Pattersson a inteles ca daca P1800 va iesi totusi de pe banda de asamblare, va face complet uitat esecul din ’56. S-a ambitionat si a obtinut sprijin financiar de la doua companii creditoare, cu intentia de a cumpara componente de la Volvo pentru a putea conduce independent productia modelului. In acest punct Volvo nu mentionase nimic despre P1800, abtinandu-se de la orice comentarii. Insa la aparitia unui articol in presa care cuprindea si o fotografie a masinii, sub emblema Volvo, conducerea suedeza si-a modificat pozitia fata de proiectul lui Patterson si a semnat un contract pentru 10.000 de exemplare cu Jensen Motors, o companie din Anglia, a carei linii de productie rulau sub capacitatea maxima.

Surpriza suedeza

La Salonul Auto de la Geneva din 1961, doua modele noi si-au facut aparitia pe scena auto mondiala. Primul a fost vedeta anului si a devenit in scurt timp o legenda - Jaguar E-Type - iar al doilea reprezenta surpriza nordicilor, care demonstrau ca intre clasicile lor sedan-uri incape si un exemplar mai curajos. Volvo P1800 era astfel replica scandinava in clasa sport-coupe, un grand tourer cu tupeu in silueta si experienta sub capota. Liniile latine marca Frua si motorul B18 de 1800cmc deja renumit de pe cunoscutul Amazon 122S, faceau din P1800 combinatia perfecta dintre un design de clasa si o mecanica matura.

Desi E-Type era noul supercar accesibil si doritorii se inghesuiau la reprezentantele Jaguar, cei interesati de surpriza Volvo nu stateau nici ei prea mult pe ganduri pana la primirea cheilor. Chiar daca suedezii nu aveau traditie in clasa sport, P1800 nu prea dadea spatiu criticilor firesti. Cu un design original si atractiv, prima impresie era foarte buna, iar eventualele dubii erau spulberate de calitatea renumita a motoarelor. Desi nu era cel mai sprinten coupe, cu cei 100CP din prima echipare, aliura sportiva si confortul din habitaclu faceau din P1800 un grand tourer de cursa lunga, gandit de Volvo pentru a strabate cu usurinta distante lungi intr-o maniera deosebit de placuta pentru sofer. Plafonul lasat sustinea o linie fluida si aerodinamica a caroseriei, iar confortul scaunelor joase reda efectul unei cazi de baie in pozitia sofatului si, prin contributia unui excelent sistem de ventilare si a unei ergonomii perfecte a instrumentelor de bord, calatoriile lungi deveneau o incantare. Mai rapid in linie dreapta decat un MG sau un Triumph, P1800 era, totusi, o masina creata pentru autostrazi. Si chiar daca E-Type tinea prima pagina in randul noilor siluete auto, Volvo reusea, in 1961, sa expuna in reprezentante si un model pentru vitezomani, nu doar pentru familisti.

Celebritatea si recordul

 Noua mutare suedeza avea sa-si gaseasca adevarata faima un an mai tarziu, cand nepasarea celor de la Jaguar i-a creat noului coupe scandinav o publicitate colosala. In 1962, producatorii unui nou serial politist britanic, numit ‘’The Saint’’, si-au dorit ca personajul principal sa conduca un E-Type, dar firma din Coventry a refuzat oferta. A doua varianta a fost P1800, iar cei de la Volvo au fost incantati sa le livreze 10 exemplare chiar inainte de termen. Serialul a avut un succes mondial, iar cursele lui Roger Moore cu al sau P1800 alb au crescut semnificativ vanzarile, redand si mai clar imaginea unui road runner elegant.

Dupa confirmare, modernizarile n-au intarziat sa apara. Din cauza unor probleme la controalele de calitate, contractul cu Jensen Motors a fost reziliat dupa 6000 de exemplare si productia s-a mutat in Gothenburg, Suedia, in 1963, an in care a inceput o serie de modificari minore. In 1970, insa, Volvo echipa modelul cu un motor nou, de 2 litri si 130CP, principala inovatie constand in introducerea injectiei Bosch D-Jetronic. Trei ani mai tarziu P1800 a iesit din productie, dupa un total de aproape 50.000 de exemplare vandute.

Insa, in anii ’60, cei de la Volvo nu se asteptau sa intre in istorie drept producatorii celei mai fiabile masini din lume, chiar cu modelul P1800. E drept ca beneficia de un motor deja cunoscut pentru randamentul sau, dar putini si-ar fi imaginat ca un coupe construit pentru turatii mari si demaraje rapide va stabili un record menit mai degraba pentru sedan-uri robuste. In 1966, Irvin Gordon, un american din New York, isi cumpara un P1800 rosu dupa un drive-test de 3 ore. Dupa numai 24 ore, parcursese 2400 km pe autostrazile din SUA. Peste un an avea deja 800.000 km la bord, iar in 1998 intra in Cartea Recordurilor pentru cea mai mare distanta parcursa de un vehicul necomercial, cu 2,7 milioane km. Pana azi, Gordon a strans nu mai putin de 4.5 milioane km, dupa 44 de ani de condus impecabil, in care si-a intretinut singur masina dupa indicatiile manualului original Volvo. Nu mananca si nu fumeaza niciodata in masina sa, o trateaza ca pe un membru al familiei si declara ca niciodata n-a avut vreo problema, fapt care-l determina sa mai impinga contorul kilometrilor parcursi in anii urmatori pana la 4,8 milioane de kilometri, adica 3 milioane de mile. Desi, la vremea respectiva, Roger Moore era cel mai celebru proprietar al modelului suedez, P1800 l-a ales pe Irv Gordon sa intre in istorie.


Daca, in anii ’50, realizarea unui coupe atragator se apropria mai mult de utopie decat de certitudine pentru cei de la Volvo, P1800 a demonstrat ca scandinavii sunt in masura sa concureze cu producatori renumiti in segmentul auto al frumusetii si fortei. Si, chiar daca productia a incetat dupa numai 12 ani de la lansare, suedezii se pot mandri ca au creat o masina care inca strabate drumurile dupa cinci decenii de folosinta.

Voteaza:
(4 voturi)
Autor: Mihai Tigleanu   |   Vezi toate articolele din Retromobile
COMENTARII

Nu exista niciun comentariu. Fii primul care comenteaza!

Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz Trossi Roadster 710ssk Mercedes-Benz 710SSK

Inainte de inceperea primului Razboi Mondial, Mercedes isi consolidase un statut de lider in segmentul sport, dominand totalitar cursele auto [...]

Citeste mai mult
Ferrari F40 masini de legenda Ferrari F40: Ultimul copil al lui Enzo

Batranul privea ingandurat cei cinci bolizi 288 GTO Evoluzione si, pentru prima oara dupa foarte multa vreme, parea sa nu aiba solutii. “La [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 (W100): Merc cel Mare

„I-auzi, <Super Mercedes-ul>. Categoric, avand in vedere lungimea de 5,45 metri si greutatea de 2,6 tone (la gol), i se potriveste de minune; [...]

Citeste mai mult
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Alfa Romeo
    Adresa: Str. Lunca Oltului, FN, Sfantu ...
    Tel / Fax: 0267.316.666 / 0267.316.666
    E-mail: auto.livorno@gmail.com

  • sigla

    Mercedes-Benz
    Adresa: Calea Radnei, Nr. 247, Arad
    Tel / Fax: 0257.286.680 / 0257.281.474
    E-mail: elena.kovacs@auto-schunn.ro

  • sigla

    Mitsubishi
    Adresa: Sos. Bucuresti-Ploiesti, Nr. 40, ...
    Tel / Fax: 021.312.50.05 / 021.305.72.80
    E-mail: irina.chioncel@mit-motors.ro

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback