20 mai 2010

VW Golf

Salvatorul Volkswagen

Pentru un producator auto, succesul enorm al primului model fabricat poate avea efectul unei sabii cu doua taisuri. Daca primul automobil produs se dovedeste nesperat de profitabil in vanzari, apare tentatia de a lasa deoparte celelalte proiecte concentrand toata atentia asupra cresterea numarului de masini produse si, implicit, vandute. Strategia se dovedeste castigatoare insa numai pentru o perioada relativ scurta de timp. E lesne de inteles ca firmele competitoare vor lansa modele asemanatoare dar imbunatatite, atragand clientii. Astfel, producatorul novice va fi nevoit, dupa un timp, sa lanseze alt model, nou, insa care sa se ridice la asteptarile publicului. Iar publicul se asteapta la ceva mai mult decat vechiul succes.

Consecintele conservarii

Unul dintre marii producatori auto, care s-a aflat in aceasta situatie, a fost Volkswagen. E usor de ghicit care a fost masina cu care a cucerit. Primul model VW nu a fost doar o masina bine vanduta si foarte populara; a fost cea mai vanduta si cea mai populara masina creata vreodata: VW Beetle. Celebra idee a lui Hitler a vandut peste 20 de milioane de exemplare dupa sfarsitul razboiului, stabilind un record de vanzari inca neegalat. Insa, spre sfarsitul anilor ’60, Beetle se apropia de cea de-a 25-a aniversare si dadea semne ca nu mai putea concura cu modelele noi ale producatorilor rivali. Ideea de a concentra productia asupra unui singur model i-a apartinut lui Heinz Nordhoff, numit manager general al Volkswagen in 1948, iar la sfarsitul anilor ’60, strategia incepuse sa scartaie din toate incheieturile.

Imagine VW GolfIncercarile de a respira un aer nou in design au fost disperate si, prin urmare, soldate cu semi-esecuri: Type 3 era prea aproape de infatisarea lui Beetle si arata greoi, iar modelul 411/412 era intr-adevar mai spatios, insa deloc mai atragator. Neasteptat, si mai mult datorita norocului decat ratiunii, VW a inceput sa culeaga o parte din roadele revitalizarii cand, tot la sfarsitul anilor ’60, a cumparat o parte din Audi. Aceasta mutare i-a oferit acces la noile tehnologii ale modelului Audi 80, printre care racirea cu apa a motorului. Urmatoarea miscare inspirata a firmei din Wolfsburg a fost cooptarea designerului Giorgetto Giugiaro, autorul unor capodopere precum Ferrari 250GT sau Maserati Ghilbi. Volkswagen nu i-a cerut mult lui Giugiaro: un model modern, de clasa medie, care sa resusciteze VW si sa readuca firma germana in gratiile publicului. Singura conditie a fost ca acesta sa fie desenat rapid. In mai 1970, italianul prezenta schitele unui model revolutionar in fata noului presedinte al VW, Rudoplh Leidling. Insa noua conducere a considerat ideea lui Giugiaro prea greu de pus pe banda, asa ca proiectul a cazut, iar designerului i s-a dat in sarcina redesenarea deja cunoscutul Audi 80. Astfel a rezultat un model ce combina partea frontala a lui Audi 80 cu haionul controversat al italianului. Acest model s-a numit Passat si a vazut lumina zilei in 1973.

Graba de a prelua stafeta

Insa pentru VW nu era de-ajuns. Masina era moderna, versatila si fiabila, insa nu arata original, Giugiaro nefiind niciodata satisfacut de compromisul facut. Decizia ce a urmat a fost comprimarea modelului Passat. Conducerea n-a mai vrut de asta data sa vada schite, ci un prototip complet, in cel mai scurt timp. Si italianul le-a facut din nou pe plac, in numai 3 luni, de aceasta data convingandu-i.

Modelul final s-a numit Golf Mark 1, de la Golf-Stream, curentul oceanic ce reprezenta o metafora pentru caracterul international. A intrat pe banda rulanta in 1974 si a fost inzestrat pentru inceput cu un motor de 1,5 litri, de 70CP, racit cu apa. Masina nu epata, dar arata ireprosabil. Giugiaro a rezolvat prin Golf una din marile dificultati de design ale vremii: haionul rabatabil. Ideea celei de-a 5-a usi nu era noua, dar fusese tratata stangaci pana atunci. Prin reducerea inclinarii lunetei, manevrarea devenea mai usoara iar spatiul din habitaclu se marea, totodata dandu-i aspectul unei parti integrate a caroseriei, si nu a unei adaugari meschine.

Din dorinta de a reduce costurile productiei, conducerea din Wolfsburg a alterat unele parti ale prototipului original. Intentia de a vinde masina pe piata din SUA – unde, nimeni nu stie de ce, s-a numit VW Rabbit - cerea unele modificari pentru respectarea legilor de siguranta de-acolo. Astfel, inclinatia parbrizului a fost redusa iar botul a fost lungit cu cativa inchi. Continuand cu economiile, VW si-a intors atentia asupra farurilor si a a stopurilor. Blocurile optice patratice din prototipul lui Giugiaro au fost inlocuite cu unele deja aflate in productie, circulare. Paradoxal, se pare ca a fost o decizie destul de inspirata, farurile rotunde devenind o semnatura a Golf-ului. Deasemenea, stopurile gandite de italian erau largi, iar VW le-a inlocuit cu unele mult mai mici, urmand ca in 1980, dupa ce succesul fusese confirmat, sa recurga la stopuri mai mari, cu lumini de ceata care umpleau golul dintre stop si placuta de inmatriculare.

VW Golf a intrat pe piata cand nu avea niciun rival, insa modelul ar fi putut face fata oricarei concurente. Tractiunea-fata nu era ceva nou, desi multe modele mici si mijlocii ca Ford Escort sau Opel Kadett foloseau in anii ’70 tractiune-spate. British Leyland folosea tractiunea-fata inca din 1960, dar singurul model apropiat ca dimensiuni de Golf era Maxi si, in multe privinte, comparatia se oprea acolo. Golf a castigat prin imaginea de ansamblu si prin faptul ca nu avea defecte. Era o masina usoara, de 800 kg, de clasa mica dar destul de incapatoare, robusta si foarte usor de manevrat - ingrediente esentiale pentru a produce o explozie de vanzari. Era o masina adresata oricarui sofer, de orice varsta. Era un Volkswagen, o masina pentru popor. Soferi cu experienta, femei, tineri, batrani – toti stateau la coada la reprezentantele VW pentru un Golf, fiindca era masinilor lungi, cu motoare supradimensionate se inchidea.

Succesul simplitatii

Reclama VW Golf GTIMicul VW a fost produs in cel mai bine ales loc din lume: Germania; tara oamenilor rationali, care vor sa conduca bine si sa plateasca putin. De-a lungul anilor, motorizarile de pe Golf Mk1 au variat intre 1,1 si 1,8 litri, cel din urma apartinand modelului GT, o adevarata vedeta a vremii sale. Cu inca o pereche de faruri, 2 dungi rosii pe grila frontala, suspensii mai bune si o versiune cabrio, Golf MK1 GT era tot ce-si dorea un pusti in anii 80: viteza, manevrabilitate si un look teribil. Golf s-a dorit a fi o masina simpla si exact simplitatea s-a dovedit a fi un atu. Incepand cu anii ‘80 a aparut notiunea de tunning. Tunningul se intalnea cu precadere la masinile mici, discrete, cu propietari care voiau sa arate mai mult decat au. Iar Golf a fost un cobai al tunning-ului. Din acest motiv VW nici nu s-a sinchisit sa mai umble la partea de design, stiind ca majoritatea exemplarelor vandute vor arata altfel in cel mult o luna.

Gof a fost revitalizarea Volkswagen. A fost incercarea reusita care a dat incredere firmei din Wolfsburg sa isi extinda productia. Germanii s-au invatat minte dupa episodul Beetle si au inceput sa fabrice si alte modele, acoperind cat mai multe dintre clasele auto. Totodata, Golf nu a ramas in urma, dupa MK1 fabricand MK2, MK3, 4, 5 si 6 si chiar si modele din alte clase auto – sedan, break, van - toate bucurandu-se de succes in randul publicului. Primul Golf a readus credibilitatea in curtea nemtilor, care, conservatori, au pastrat reteta designului si a motorizarii economice si au schimbat cu putin fiecare noua serie Golf, tinand insa ritmul cu designul mondial.

Golf MK1 a iesit din fabricatie in 2009, dupa ce s-a produs timp de 25 de ani in Africa de Sud. Astazi, VW Golf este unul din cele mai vandute modele de pe piata mondiala si domina vanzarile si topurile masinilor de clasa C.

Voteaza:
(25 voturi)
Autor: Mihai Tigleanu   |   Vezi toate articolele din Retromobile
COMENTARII
avatar
dani (anonim)
04.08.2011, 15:55
stai sa vezi cand o sa crape cutia de viteze ce fiabil o sa mai fie. numai la SDI.
0
0
avatar
Parazitu (anonim)
04.09.2010, 00:15
Am un golf4 SDI edition din 2000, masina este extraordinara si-si merita toti banii, o am de 2 ani si nu am avut nici o problema cu ea, pacat de caii putere se pare ca nu are suficienti insa este foarte fiabila (nemtii astia) sunt foarte multumit de ea, recomand golf4.
1
0
Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz Trossi Roadster 710ssk Mercedes-Benz 710SSK

Inainte de inceperea primului Razboi Mondial, Mercedes isi consolidase un statut de lider in segmentul sport, dominand totalitar cursele auto [...]

Citeste mai mult
Ferrari F40 masini de legenda Ferrari F40: Ultimul copil al lui Enzo

Batranul privea ingandurat cei cinci bolizi 288 GTO Evoluzione si, pentru prima oara dupa foarte multa vreme, parea sa nu aiba solutii. “La [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 (W100): Merc cel Mare

„I-auzi, <Super Mercedes-ul>. Categoric, avand in vedere lungimea de 5,45 metri si greutatea de 2,6 tone (la gol), i se potriveste de minune; [...]

Citeste mai mult
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Great Wall
    Adresa: Str. Jokai Mor, Nr. 28, Sfantu ...
    Tel / Fax: 0267.316.198 / 0267.316.198
    E-mail: office@novotechgroup.ro

  • sigla

    Lancia
    Adresa: Str. Stolniceni, Nr. 246, Ramnicu ...
    Tel / Fax: 0350.414.838 / 0350.414.837
    E-mail: contact@autocalabria.ro

  • sigla

    Suzuki
    Adresa: Calea Lugojului, Nr. 96A, Ghiroda, ...
    Tel / Fax: 0256.293.756 / 0256.293.755
    E-mail: -

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback