09 iulie 2010

VW Type 2

Flower-Power

Multe marci auto produc masini decenii intregi, dar nu reusesc sa conceapa un model legendar. Putini sunt producatorii care se mandresc cu mai multe exemplare emblematice. Iar unul dintre ei este Volkswagen. Firma din Wolfsburg nu s-a remarcat niciodata prin modele extravagante, roadstere puternice sau limuzine luxoase, ci prin masini simple, fiabile si accesibile, respectandu-si fara compromisuri numele ales in 1937: masina poporului.

Cutia olandeza

Dupa ce a dat lumii cel mai popular automobil construit vreodata - celebrul Type 1, cunoscut si ca ''Beetle" - Volkswagen a  primit oportunitatea de a fructifica o alta idee geniala derivata din cea a lui Ferdinand Porsche - creatorul lui Type 1. Ben Pon, un importator VW olandez, a trimis oficialilor din Wolfsburg in 1947 o serie de schite ale unei camionete cu un design inspirat de cel al modelului Dymaxion din 1930, folosind insa ampatamentul si unele linii specifice lui Type 1. Masina era foarte simpla si nu arata deloc extraordinar, fiind mai mult o cutie pe roti.

Dar Volkswagen a inteles rapid ca o cutie pe roti poate avea un potential enorm daca arata si se misca cum trebuie. Asa ca germanii au acceptat ideea lui Ben Pon, i-au multumit si au trecut la retusuri. Au acordat o atentie sporita aerodinamicii,  iar prototipul a fost testat indelung in tunelul aerodinamic al Universitatii Tehnice din Braunschweig, unde s-au rezolvat multe probleme de design, rezultatul inregistrat fiind chiar mai bun decat cel al lui Type 1.

Restructurari si inovatii

Proiectul a fost coordonat de Heinz Nordhoff, deja unul dintre cei mai reputati ingineri germani, creatorul modelului Kadett pentru Opel si cel care transformat Beetle intr-un fenomen mondial, promovand ideea unei continue perfectionari fara a-i schimba imaginea. Strategia pe care Nordhoff a aplicat-o cand a ajuns manager general la Volkswagen a dat roade neasteptat de repede. Uzina devastata de armata americana a ajuns in numai un sa-si dubleze productia la 19.244 de masini, iar la sfarsitul lui 1961 depasea un milion. Salariile muncitorilor din fabrica din Wolfsburg au fost marite, iar, dupa 6 ani de la preluarea functiei, orele consumate de un om pentru productia unei singure masini scadeau de la 400 la 100. Astfel, dezvoltarea noului prototip era privita cu o incredere uriasa, fiindca toti stiau ca se afla pe maini bune.

La inceput au fost fabricate manual 8 modele, 6 furgoane si 2 kombi, cele din urma avand doua randuri de scaune in spate, care puteau fi scoase cu usurinta. Aceste prototipuri au fost create cu scopul de a afla dorintele si nevoile clientilor si pentru reactiile presei. Iar dupa 2 ani, la Salonul Auto de la Geneva din noiembrie 1949, Volkswagen dezvelea in fata presei o furgoneta simpatica, ce imprumuta unele linii de la celebrul Type 1 si avea lipita sub parbriz cea mai mare emblema vazuta vreodata pe o masina: VW. Se numea simplu, Type 2. Avea 4,5m lungime, 1,7 latime, era inalta de 2m si avea 4 usi. Masca frontala abrupta continua linia parbrizului iar motorul de 1.131cmc de 24 CP racit cu aer era amplasat in spate. Type 2 nu imprumuta platforma lui Beetle, asa cum fusese gandit la inceput, ci beneficia de o platforma proprie, iar sarcina maxima suportata se ridica la 750 kg. Scepticii au fost suprinsi mai tarziu sa descopere ca  motorul de 24 CP facea fata cu brio acestei incarcaturi, fapt pentru care germanii si-au recompensat mandri minivanul  cu o motorizare de 44 CP in 1967.

Pe 8 martie 1950 primul Type 2 parasea banda de productie din Wolfsburg, iar in mai se lansa deja Type 22, primul minivan din lume, urmand ca in anii imediat urmatori sa apara din ce in ce mai multe versiuni ale noului succes german.

Type 2 castiga insa printr-o serie de inovatii simple si practice, precum usile culisante care permiteau o incarcare sau, dupa caz, o urcare mai usoara (in 1950 au aparut primele ambulante Type 2, care au ramas multi ani in dotarile multor spitale din intreaga lume). Parbrizul primului model era alcatuit din 2 parti, despartite la mijloc - de-aici provenind denumirea de ''spliter'' pentru primele Type 2 - si se putea chiar deschide. De asemenea, existau geamuri inguste si in lateralele plafonului, pentru modelele kombi. Cu toate acestea, la interior nu se intampla mare lucru. Habitaclul era tratat simplu, germanii incercand sa compactizeze tot, de la bord pana la scaune, creand astfel surprinzator de mult spatiu. Si tocmai asta vindea masina - interiorul spatios. Oamenii voiau un minivan ieftin, in care sa transporte sau sa fie transportati. 8 adulti stateau confortabil in Type 2, si mai ramanea loc si pentru bagaje. Asa ceva nu mai exista pe piata.

Simbolul unei generatii

Reclama originala VW Type 2Dar poate cea mai reprezentativa inovatie, cea care a transformat Type 2 intr-un fenomen mondial, a fost simplul fapt ca se putea dormi in ea. O familie intreaga putea pleca cu un VW Type 2 la mare, la munte, oriunde se gasea un drum decent si putea innopta linistita in spatele volanului, inlocuind scaunele cu saltele. Si de-aici pana la statutul de masina cult n-a mai fost decat un pas.

Dupa ce a devenit un adevarat trend european, deschizind era vanurilor cu volanul chiar deaspra rotilor, Type 2 a traversat oceanul si a ajuns in SUA, loc in care a fost primit cu un deosebit entuziasm. Versatilitatea combinata cu pretentiile reduse ale acestei masini o propulsau in topul celor mai bine vandute vanuri, iar competitorii se grabeau sa copieze cat mai mult e dintre atuurile lui Type 2. Insa micul microbuz german a reusit sa-si castige un public care-i va ramane fidel pentru totdeauna. Pentru ca, la inceputul anilor ’60, in SUA se dezvolta rapid o noua generatie, o miscare a tinerilor satui de razboi, indragostiti de muzica si cununati cu natura: curentul hippie. Ce-si doreau acum tinerii de 20 de ani? Pace, muzica si iarba, toate trei in aer liber. De ce aveau ei nevoie? De un simbol. Hipiotii mergeau impreuna la Woodstock, pe plaje pustii sau in creierii muntilor, iar pentru asta aveau nevoie de un vehicul. Fiindca nu credeau in bani nu aveau unde sa doarma, deci le trebuia un van in care sa incapa toti intinsi. Si nu in ultimul rand, voiau un van pe care sa si-l personalizeze, sa fie recunoscuti de la o posta ca fiind gasca de pacifisti fara griji. Si Volkswagen le-a dat Type 2.

Aproape artizanal

Imediat ce un Type 2 era cumparat de un grup hippie, intreaga caroserie era acoperita de grafitti cu flori viu colorate si desene psihedelice, iar uriasa emblema VW de sub parbriz era inlocuita cu simbolul pacii (mai tarziu, cand miscarea hip-hop a fost in voga, acele embleme atarnau la gaturile negrilor din Bronx). Se nastea astfel un hippie-bus, sau un hippie-van, care colinda doua continente zgaltaindu-se pe ritmuri de Bob Marley si The Doors. Si astfel tinerii cu parul lung ce cantau la chitari acustice in jurul focului au creat dintr-o simpla furgoneta un simbol cultural, o adevarata masina cult a secolului 20.

In acelasi timp, clientii ingeniosi luau exemplu de la hipioti si-si impovizau adevarate locuinte in vanurile VW. Paturile si perdelutele pentru geamuri erau la ordinea zilei, asa ca au aparut frigidere, televizoare, dulapuri si chiar aragazuri in interioarele celebrelor microbuze. Iar ideile acelor clienti au aprins repede scanteia in randul oficialilor germani care au inceput sa produca modele Type 2 deja echipate pentru a putea fi locuite, incluzand astfel in dictionarul termenilor auto notiunea de “camper”.

Inventivitatea cumparatorilor nu cunostea limite in modificarea celui mai versatil automobil de pe piata, si poate din aceasta cauza Volkswagen a tratat seriile succesoare lui Type 2 intr-o maniera conservatoare, pastrandu-i aceeasi linie a caroseriei timp de 4 decenii. A fost produs intr-o gama foarte larga si variata, fiind disponibil in versiuni combi, panel van, microbuz, ambulanta si chiar pick-up si se mai afla si azi in uzul unor institutii din Brazilia, ca si fratele sau mai mare, Beetle.

E posibil ca numele de Type 2 sa nu ridice azi decat sprancenele cunoscatorilor, pentru ca celebrul model VW a capatat poate mai multe denumiri  decat orice alta masina din lume: transporter, microbus, mini-bus, mini-van, hippie-bus, hippie-van, splitty, combi sau simplu: The Van. Numele destinat acestui microbuz a fost insa “Bully”, ideea apartinandu-i lui Henrich Lanz si, chiar daca nu s-a oficializat, a devenit un apelativ mai cunoscut decat ‘’Type 2’’. Volkswagen a renuntat la celebra linie a caroseriei la inceputul anilor ’90, optand atunci pentru un design mai modern, dar si azi, dupa 60 de ani, se gasesc modelele Type 2 se pot intalni usor pe orice drum din lume, simple sau pictate, transportand  turisti sau oferind cazare unor oameni care au fost poate chiar conceputi intr-o asemenea masina.

Sursa foto 1: Voogd075 at nl.wikipedia

Sursa foto 2: Sven Storbeck

Voteaza:
(15 voturi)
Autor: Mihai Tigleanu   |   Vezi toate articolele din Retromobile
COMENTARII
avatar
Stefan (anonim)
03.07.2011, 18:11
mica mea colectie de VW T1 (eu asa il stiu ;) http://miniauto.ro/forum/index.php?topic=14939.0
1
0
avatar
matei (anonim)
09.09.2010, 14:03
ce vremuri frumoase...hippie-bus, Bob Marley, iarba, chitara. Nice!
2
0
Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz Trossi Roadster 710ssk Mercedes-Benz 710SSK

Inainte de inceperea primului Razboi Mondial, Mercedes isi consolidase un statut de lider in segmentul sport, dominand totalitar cursele auto [...]

Citeste mai mult
Ferrari F40 masini de legenda Ferrari F40: Ultimul copil al lui Enzo

Batranul privea ingandurat cei cinci bolizi 288 GTO Evoluzione si, pentru prima oara dupa foarte multa vreme, parea sa nu aiba solutii. “La [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 (W100): Merc cel Mare

„I-auzi, <Super Mercedes-ul>. Categoric, avand in vedere lungimea de 5,45 metri si greutatea de 2,6 tone (la gol), i se potriveste de minune; [...]

Citeste mai mult
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Dacia
    Adresa: Str. Calugareni, Nr. 106, Vaslui
    Tel / Fax: 0235.361.701 / 0235.361.703
    E-mail: vanzari.vaslui@motorgrup.ro

  • sigla

    Jeep
    Adresa: Str. Aurel Vlaicu, Nr. 133, Cod ...
    Tel / Fax: 0241.642.491 / 0241.642.847
    E-mail: constanta@autoklass.ro

  • sigla

    Renault
    Adresa: Str. Dimitrie Onciu, Nr. 18, cod ...
    Tel / Fax: 021.252.42.05 / 021.252.42.06
    E-mail: -

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback