23 iunie 2010

Willys MB

Just Enough Essential Parts

Unele masini nu sunt facute pentru a fi vandute. Pentru ca cei care le conduc nu o fac de cele mai multe ori cu placere. Sunt masinile care ii duc in cele mai periculoase locuri si tot de-acolo ii salveaza. Masinile care nu merg de doua ori pe acelasi drum si nu sunt conduse de doua ori de acelasi sofer. Iar cand gloantele suiera si schijele zvacnesc in jur, nimeni nu mai verifica placutele de inmatriculare. Probabil ca armata este cel mai pretentios client cand cere dezvoltarea unui vehicul menit sa ruleze pe front. Cerintele nu sunt exagerate, dar rezultatul asteptat e perfectiunea: masina trebuie sa functioneze in orice conditii.

Perfectiune contra-cronometru

In 1940 SUA se grabea intr-o operatiune de inarmare fara precedent. Era clar ca principalul furnizor de armament al aliatilor va deveni curand forta combatanta, iar deznodamantul depindea intr-o mare masura de tehnologia folosita. Flota, aviatia si fortele terestre erau intr-o continua perfectionare, iar Pentagonul pregatea meticulos contactul cu fortele Axei. S-a descoperit astfel nevoia unui vehicul mic, usor, rapid si capabil sa ruleze pe orice tip de teren, pentru a transporta rapid un numar redus de soldati in interiorul zonelor de conflict. Existau camioane care se puteau deplasa pe teren accidentat, dar se miscau greoi si deveneau tinte usoare, iar motocicletele cu atas si vechile modele T ale Ford erau depasite. Astfel oficialii de la Pentagon au inceput un concurs, in care invitau producatorii auto sa concureze pentru un contract. Pentru a intra in competitie, fiecare firma trebuia sa conceapa un prototip in 49 de zile si sa livreze apoi 70 de exemplare in urmatoarele 75 de zile, iar castigatorul avea sa produca vehiculul pentru Armata Statelor Unite. Cerintele Pentagonului erau foarte precise: tractiune integrala, 3 locuri, ampatament si ecartament de maxim 200, respectiv 118cm, parbriz rabatabil, motor de 60 CP si, probabil cel mai greu de indeplinit, greutate maxima de 590kg. Masina trebuia desenata in linii drepte, simple, ca un vehicul militar si avea nevoie de un suport pentru o mitraliera de asalt.

Castigatorul neputincios

Reclama originala Willis MBDoar 3 producatori s-au inscris in competitie - Bantam, Willys–Overland si Ford – dar numai primul a fost selectat sa inceapa productia prototipului. Rolul de coordonator al proiectului i-a revenit lui Karl Probst, care in 18 ore a terminat schitele, ajungand la un design ce incadra greutatea modelului sub maximul admis. Astfel, pe 23 Septembrie, centrul de testare al vehiculelor militare de la Camp Holabird, Maryland, primea pe portile sale primul prototip Bantam, botezat “Blitz Buggy” la vremea respectiva si cunoscut mai tarziu ca “Old Number One”. Oficialii Pentagonului au fost entuziasmati de performantele si rezultatele obtinute in teste si au acordat credit modelului.

Bantam Motors avea astfel unda verde in dezvoltarea noului vehicul de recunoastere al armatei americane, insa capacitatea de productie si resursele financiare nu-i permiteau micii fabrici din Butler, Pennsylvania sa produca atat de masiv pe cat se cerea. Imediat Pentagonul si-a amintit de ceilalti doi candidati invinsi – Willys si Ford – si i-a chemat in ajutor. Prototipul a fost testat timp de trei saptamani de catre trimisii celor doua companii si (ca si cum ar fi avut de ales) au acceptat oferta Pentagonului. Proiectul a fost rapid inmanat noilor producatori, departamentul militar motivand ca guvernul detine drepturile, iar Bantam n-a ripostat. Astfel, pana in noiembrie 1940, Ford si Willys au prezentat fiecare cate un prototip – Pygmy si Quad – bazate exclusiv pe designul lui Bantam, insa cu mici imbunatatiri. Dar presiunea crestea cu fiecare zi in cadrul fortelor americane si astfel s-a ordonat producerea rapida a 1.500 de modele Bantam, care mai nou se numeau BRC 40, cu un design incropit din prototipul original si cele doua replici. In acest timp s-a constatat si ca limita de greutate initiala era exagerata si a fost ridicata la 980kg. Si celelalte modele si-au schimbat denumirile: Quad a devenit MA, de la Military A, iar Pygmy s-a transformat in GP, acronimul pentru Government Purpose.

Go Devil si catelul lui Popeye

Pana in iulie 1941 Pentagonul a decis sa aleaga un singur producator pentru onorarea noii comenzi de 16.000 de exemplare. Castigatorul contractului a fost de data aceasta Willys, datorita motorului puternic supranumit de soldati “Go Devil”, dar si pretului sau scazut si  design-ului potrivit. Noul model se numea MB. Insa pana in octombrie 1941 s-a descoperit ca Willys-Overland nu poate tine pasul cu cerintele armatei, fiindca productia intarzia. Astfel Ford a fost din nou contactat si a inceput sa asambleze acelasi model, insa cu denumirea de GPW, “W”-ul provenind de la licenta Willys.

Chiar daca armata Statelor Unite nu era inca pe fronturi, noile MB si GPW plecau deja pe vapoare in ajutorul Marii Britanii si al Rusiei. Oficialii americani au cerut rapoarte detaliate despre comportamentul noului vehicul, iar rezultatele au fost peste asteptari. Masina era rapida, stabila si rezistenta, fiind astfel folosita intr-o gama din ce in ce mai larga de misiuni, de la recunoastere si transportare pana la operatiuni de asalt. Soldatii au fost incantati de simplitatea si versatilitatea noului vehicul si n-a durat mult pana ce l-au botezat cu un nume mai potrivit. In acei ani televizoarele americane rulau celebrele desene animate Popeye, iar unul din personaje era un catel din jungla foarte jucaus si agil, pe nume Eugene the Jeep. Iar noua jucarie a armatei se numea GP si se bucura de aceeasi popularitate in randul recutilor ca si Eugene in randul copiilor. Astfel, atat modelele Willys cat si cele Ford s-au numit rapid, mai intai neoficial, Jeep. Mai tarziu, in timpul razboiului din Coreea, cineva a explicat denumirea ca acronim pentru “Just Enough Essential Parts” si, chiar daca nu asta insemna la-nceput, este poate cea mai potrivita explicatie pentru numele ales.

Adevaratul test de anduranta

Armata Statelor Unite a intrat, cum era de asteptat, in razboi, iar Jeep-urile au inceput sa debarce in Asia, Africa si Europa. Fiecare regiment primea 145 de masini pe care le folosea in aproape toate operatiunile. Una din cele mai celebre misiuni in care a fost folosit un Jeep s-a desfasurat in timpul bataliei de la El Alamein, in Egipt, unde intr-o seara o echipa de soldati americani a intrat cu un Jeep intr-o garnizoana nazista in care stationau mai multe blindate si a tras din mers cu o mitraliera grea in rezervoarele cu combustibil, incendiind totul in jur.

Tractiunea integrala facea diferenta dintre Jeep si rivalul sau german, Kubelwagen, construit pe platforma lui Beetle, dar cu un motor mai slab, amplasat in spate si racit cu aer. Jeep-ul american isi permitea sa fuga pe aproape orice tip de teren, tinandu-se aproape de soldati si facilitand misiunile de salvare si asalt rapid. Era pretudindeni alaturi de armata americana si era cel mai rapid vehicul terestru.

O noua clasa auto

Pana la sfarsitul razboiului, Willys a produs 363.000 de unitati iar Ford in jur de 280.000, iar o treime din totalul de Jeep-uri fabricate au fost furnizate Marii Britanii si Rusiei. Lumea a fost atat de impresionata de micul Jeep ce putea trece rauri si transee incat dupa razboi zeci de producatori auto au inceput sa-l copieze, dezvoltand modele similare. Desi concepuse modelul exclusiv pentru armata, Willys n-a renuntat la succesul Jeep-ului o data cu sfarsitul razboiului si, fiindca masina era foarte simpla, avand numai strictul necesar unui vehicul de teren, n-a durat mult pana ce o versiune civila a fost lansata pe piata, numita Civilian Jeep. Succesul a fost rapid, fiindca Jeep era acum un simbol si se asocia cu victoria Statelor Unite. Si nu putini au fost cei care si-au cumparat un Jeep dupa ce il mai condusesera in trecut, in niste locuri in care nu-si doreau sa se-ntoarca. In Germania nimeni n-ar mai fi condus un Kubelwagen nici pe gratis.

Imagine Willys MB

In 1953 Willys-Overland a fost cumparat de Kaiser Motors, iar Civilian Jeep a devenit Kaiser-Jeep urmand ca in 1970 sa intre sub tutela AMC. In 1987 AMC a fost cumparat de Chrysler, care a transformat Jeep CJ in Jeep Wrangler, denumire sub care se produce si in prezent. Este una din masinile cu cel mai conservator design, pastrand si dupa 70 de ani aceeleasi linii drepte, aceeasi inclinatie a parbrizului, aceeasi pozitionare a farurilor si inconfundabila grila frontala verticala. Nu este deloc cea mai confortabila masina si n-a avut niciodata un habitaclu luxos, dar este unul din cele mai agile vehicule construite vreodata, putand merge pe aproape orice fel de teren. Pentru Jeep s-au creat concursurile de off-road.

Willys MB a fost conceput ca un produs militar si nu s-a facut nici un compromis la vremea respectiva pentru a-l putea introduce pe piata civila. Dar succesul sau a fost atat de evident, incat nu se putea ignora potentialul urias al acestui vehicul. A fost unul din simbolurile armatei victorioase dar, mai mult de-atat, a fost pionierul tractiunii integrale – castigatorul luptei cu natura si dovada ca rotile pot ajunge si dincolo de asfalt. Astazi, cuvantul Jeep are un inteles general care desemneaza toate masinile de teren. Nici o alta masina n-a mai reusit asa ceva vreodata. A fost o masina etalon, un sablon dupa care s-au dezvoltat toate celelalte modele concurente. Si probabil ca a fost cea mai bine-primita contributie a tehnologiei americane catre armata aliata. Unii oameni intorsi in 1945 acasa si-au cumparat aceeasi arma, aceeasi bocanci sau aceeasi uniforma. Dar cei mai multi si-au cumparat aceeasi masina.


Voteaza:
(1 vot)
Autor: Mihai Tigleanu   |   Vezi toate articolele din Retromobile
COMENTARII

Nu exista niciun comentariu. Fii primul care comenteaza!

Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz Trossi Roadster 710ssk Mercedes-Benz 710SSK

Inainte de inceperea primului Razboi Mondial, Mercedes isi consolidase un statut de lider in segmentul sport, dominand totalitar cursele auto [...]

Citeste mai mult
Ferrari F40 masini de legenda Ferrari F40: Ultimul copil al lui Enzo

Batranul privea ingandurat cei cinci bolizi 288 GTO Evoluzione si, pentru prima oara dupa foarte multa vreme, parea sa nu aiba solutii. “La [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 (W100): Merc cel Mare

„I-auzi, <Super Mercedes-ul>. Categoric, avand in vedere lungimea de 5,45 metri si greutatea de 2,6 tone (la gol), i se potriveste de minune; [...]

Citeste mai mult
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Alfa Romeo
    Adresa: -
    Tel / Fax: - / -
    E-mail: -

  • sigla

    Alfa Romeo
    Adresa: Bd. Timisoara, Nr. 8-10, sector 6, ...
    Tel / Fax: 021.529.41.50 / 021.413.12.82
    E-mail: -

  • sigla

    Subaru
    Adresa: Bd. Theodor Pallady, Nr. 47, ...
    Tel / Fax: 021.345.55.35 / 021.345.55.40
    E-mail: office@subarumotors.ro

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback