17 martie 2010

Winton Motor Carriage

Cand caii au fost inlocuiti

In urma cu un secol, lumea descoperise niste mecanisme ingineresti revolutionare, ce erau menite sa inlocuiasca efortul fizic cu efortul mecanic, pentru a-i usura munca omului. Revolutia industriala dezvaluise motorul, cu aburi sau cu gaz, o inventie care facilita locomotia si dadea nastere unor noi vehicule: trenul si vaporul. Viteza crestea astfel pe apa si pe sine, insa drumurile erau strabatute tot de cai. Iar ideea unui vehicul mic si usor de condus, cu cateva locuri, se profila din ce in ce mai clar in mintea multor vizionari ai vremii.

Alexander Winton

In 1880, un inginer scotian pe nume Alexander Winton sosea in SUA si infiinta Winton Bicycle Company, o companie ce producea, evident, biciclete. In 1896 Alexander isi fabrica, dupa propriile schite, un vehicul experimental cu interior de trasura, 4 roti si un motor cu gaz cu un singur cilindru. Ideea sa a mers, la propriu si la figurat. Iar un an mai tarziu, pe 15 Martie, Winton a incorporat in firma sa de biciclete o noua firma ce avea sa se dezvolte, aceasta ocupandu-se cu productia de automobile. Primele vehicule au fost facute manual, cu usi pictate elegant, tapiterie din piele si acoperis rabatabil. Intregul ansamblu semana cu o trasura, insa cu lampi cu gaz si pneuri produse chiar de B.F. Goodrich. Pana in acea zi erau deja gata doua modele lucrate manual, iar in luna Mai a aceluiasi an, cei 10 CP au reusit incredibila viteza de 54,14km/h pe o pista pentru cursele de cai din Cleveland. Totusi, in ciuda acestei adevarate demonstratii de forta, noua inventie era privita cu scepticism, punandu-se la indoiala durabilitatea si utilitatea sa. Alexander s-a urcat atunci intr-unul din modele si a plecat pe 28 Iulie din Cleveland spre New York, ajungand acolo pe 3 August si dovedind rezistenta masinii sale.

Primul client

Reclama originala Winton Motor CarriageProductia a inceput in mica fabrica din Cleveland si pe 24 Martie 1898, Robert Allison din Port Carbon, Pennsylvania, devenea primul cumparator al unui model Winton dupa ce vazuse o reclama in Scientific American si intra in istorie ca fiind posesorul primei masini de serie din lume. In acel an Winton Motor Carriage vindea inca 21 de modele, unul dintre ele fiind cumparat chiar de James Ward Packard, care mai tarziu infiinta Packard Automotive. Anul urmator vanzarile au crescut la peste 100 de unitati vandute, in conditiile in care ravnitul Winton costa 1000$, adica aproape 30.000$ in ziua de azi. Winton Motor Carriage devenea astfel cel mai mare producator american de motoare cu gaz si reusea chiar sa-si deschida o reprezentanta in Reading, Pennsylvania, al carei prag a fost pasit de numeroase personalitati ale vremii. Vestea ca Reginald si Alfred Vanderbilt  si-au cumparat un Winton a ridicat in aer imaginea firmei lui Alexander, chiar daca in acelasi an modelul sau pierdea cursa de la Grosse Point, in fata lui Henry Ford. Winton s-a intors apoi pe circuit, in 1902, cu modelul Bullet No.1 si a pierdut din nou in fata familiei Ford insa a mai construit inca doua modele Bullet.

O calatorie si un loc in istorie

In 1903, Horatio Nelson Jackson a cumparat un model Winton folosit si a angajat un mecanic care sa-l insoteasca intr-o calatorie epica: turul Statelor Unite. Drumul a durat 64 de zile, incluzand opriri, intarzieri si asteptari pentru a primi piese de schimb. Acel model Winton se gaseste azi in National American History Museum.

Firma a evoluat treptat si si-a imbunatatit modelele, fabricand versiuni din ce in ce mai puternice, mai bine echipate si mai scumpe. Insa, la inceputul anilor '20, competitorii isi luasera deja avant si toti trebuiau sa tina pasul cu Ford. Vanzarile inregistrate de Winton au scazut iremediabil si, drept urmare, in 1924 fabrica din Cleveland si-a incetat productia de automobile, continuand doar afacerile cu motoare sub numele de Winton Engine Company.

Pe 20 Iunie 1930, Winton Engine Company si-a schimbat iar numele in Winton Engine Corporation, devenind o subdivizie a General Motors, ce producea motoare pentru nave.

Alexander Winton se afla in Automotive Hall of Fame si are inregistrate circa 100 de patente in ingineria motoarelor si a autovehiculelor. Modelul Winton n-a fost prima masina construita vreodata, dar a fost prima masina vanduta vreodata, fapt care-i asigura o reputatie solida in istoria automobilelor, ca fiind prima masina de serie fabricata. A fost prima masina care a schimbat lumea.

Voteaza:
(14 voturi)
Autor: Mihai Tigleanu   |   Vezi toate articolele din Retromobile
COMENTARII
avatar
Max (anonim)
23.06.2012, 12:31
Vedeti ca aici nu se coloreaza imaginea !!
2
0
Adauga comentariu
captcha
Adauga comentariu
loadingse trimite ...
ALTE ARTICOLE LECTIA AUTO
Ferrari Dino

La inceputul anilor ’60, cei de la Ferrari remarcau cum un coupe german - mai slab si mai ieftin decat orice model italienesc – atragea [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz Trossi Roadster 710ssk Mercedes-Benz 710SSK

Inainte de inceperea primului Razboi Mondial, Mercedes isi consolidase un statut de lider in segmentul sport, dominand totalitar cursele auto [...]

Citeste mai mult
Ferrari F40 masini de legenda Ferrari F40: Ultimul copil al lui Enzo

Batranul privea ingandurat cei cinci bolizi 288 GTO Evoluzione si, pentru prima oara dupa foarte multa vreme, parea sa nu aiba solutii. “La [...]

Citeste mai mult
Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 (W100): Merc cel Mare

„I-auzi, <Super Mercedes-ul>. Categoric, avand in vedere lungimea de 5,45 metri si greutatea de 2,6 tone (la gol), i se potriveste de minune; [...]

Citeste mai mult
SERVICE AUTO

Vrei sa stii unde, cum si cat te costa sa iti repari masina? Toate informatiile de care ai nevoie intr-un singur loc.

Vezi lista service-urilor autorizate
  • sigla

    Alfa Romeo
    Adresa: Bd. Lucian Blaga, Nr. 211, Satu Mare
    Tel / Fax: 0361.422.442 / 0361.422.442
    E-mail: contact@autobari.ro

  • sigla

    Hyundai
    Adresa: Com. Nicolae Balcescu, DN 2, Km. 279
    Tel / Fax: 0234.208.500 / 0234.208.531
    E-mail: office.bacau@tiriacauto.ro

  • sigla

    Subaru
    Adresa: Calea Bucuresti, Nr. 80-82, Ramnicu ...
    Tel / Fax: 0250.820.001 / 0250.820.002
    E-mail: secretariat@revocars.ro

LECTIA DESPRE AUTOMOBILE
Filtru de ulei
Filtrul de ulei

Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc ... [...]

Vezi toate articolele
TEST DRIVE
Volkswagen Amarok

In ultima vreme, din ce in ce mai multa lume isi doreste sa scape din ghearele sistemului si a multinationalelor si sa-si regaseasca echilibrul intorcandu-se la origini si la o viata cat mai simpla. [...]

ALTE TESTE AUTOSAGA.RO
Vezi toate masinile testate
CAR & BABE
Ford Probe si Silvia

O masina roz si o fata superba – nu e o scena din “Fast & Furious”, cu Devon Aoki si Honda S2000, ci un… cuplu 100% romanesc, parca si mai voluptos. Hai sa le cunosti pe “Pinky” si Silvia. [...]

Vezi toate pictorialele
PRET COMBUSTIBIL
  • Rompetrol Benzina: 5.95 Motorina: 5.96
  • Petrom Benzina: 5.82 Motorina: 6.30
  • OMV Benzina: 5.97 Motorina: 6.08
Vezi preturi Pret carburant in Europa
4 GIRLS
Top 5: Vedete si masini, editia “De gustibus ...

Am avut tot felul de top-uri pe-aici, dar nici unul care sa faca referinta la masinile pe care le conduc star-urile (fie ele din muzica, sport sau film). Dar, oricum, din acestea ai mai vazut; ce-ai ... [...]

Vezi toate articolele
Feedback